De geruchten deden deze week al de ronde maar werden nu bevestigd. Vanaf volgend jaar zal het formaat van de GP’s tijdens de overzeese wedstrijden aangepast worden. Hieronder kan je vinden wat zal veranderd worden :
Guisseppe Luongo: “Na de recente samenkomst tussen FIM, de merken en de teams kwam er een positief voorstel om enkele knelpunten tijdens de overzeese GP’s op te lossen, waaronder ook de veiligheid van de rijders tijdens deze wedstrijden. Niet alleen de economie en de markten zijn veranderd, maar ook de mensen en de gemeenschap zelf. Elk produkt moet aangepast worden naargelang de evolutie, of om het in de bekende woorden van de Italiaanse auteur Guisseppe Tomassi di Lampedusa (The Leopard) te zeggen: “If we want things to stay as they are, things will have to change”
Motocross is een super sport, maar als we aan de top willen blijven moeten we klaar zijn voor veranderingen. We moet openstaan voor deze veranderingen en niet bang zijn voor iets nieuws. ”
De huidige situatie :
De economische crisis in de VS en Europa veranderde de wereld gedurende de laatste 4 jaren en in de volgende jaren zal dit nog veranderen. De markten in Europa, USA en de rest van de wereld evolueren constant en groeien naar elkaar toe, zodat er geen grote verschillen meer zijn. Deze verandering heeft ook onze sport veranderd, want wij zijn rechtstreeks afhankelijk van deze markten.
De economiëen en markten in Latijns Amerika, het Midden Oosten, Rusland en Azië groeien meer en meer. Ook het aantal fans in deze landen groeit enorm, en hun TV coverage draagt enorm bij tot de wereldwijde verspreiding van het WK MX. Het WK was de laatste jaren grotendeels geconcentreerd in Europa met enkele schaarse evenementen in een ander continent. Nu gaan we meer de richting uit waarbij het WK wereldwijd zal verdeeld worden en er een evenwicht zal zijn tussen de continenten.
Deze crisis is de ideale moment voor ons allen om de belangrijke maar ook juiste veranderingen door te voeren. Het moet gezien worden als een kans om onze sport verder te ontwikkelen.
Sommige mensen zullen dit als een ‘revolutie’ zien, maar het is een juiste stap naar de evolutie om van het WK een multicultureel kampioenschap te maken met meerdere culturen, meerdere rassen over de hele wereld.
Meestal brengen veranderingen nog meer veranderingen met zich mee maar volgens ons is dit de ideale moment voor deze fundamentele veranderingen om motorcross aan te passen aan dit nieuwe tijdperk en nieuwe uitdagingen tegemoet te gaan. Het is belangrijk dat motorcross aantrekkelijker wordt, ‘sexier’, met meer emoties en een uitmuntende show voor de wereldwijde fans. Het moet verstaanbaar zijn voor elke internationale kijker en makkelijk te volgen voor de TV netwerken. Daarom willen wij enkele nodige en drastische veranderingen voorstellen.
Overzeese GP’s vanaf 2013 :
Dit is unaniem door de merken , teams , FIM en Youthstream goedgekeurd :
De 15 eerste rijders van elke klasse (MX1+MX2) zullen support krijgen voor de overzeese wedstrijden.
Voor de eerste overzeese wedstrijden (zoals qatar en Thailand in 2013), zal de selectie gemaakt worden op basis van de fabrieksteams, de resultaten van de laatste drie jaren en de volledige deelname aan het WK. Als we enkel de resultaten van het vorige jaar nemen kunnen sommige rijders, die van team wisselden of af te rekenen hadden met een blessure, hierdoor in de moeilijkheden komen. Maar met de bovenstaande punten respecteren we de investeringen van de teams en de realiteit.
De vracht support zal als volgt zijn :
MX1
Red Bull KTM Factory Racing – 2 riders – total 600kg
Rockstar Energy Suzuki World MX1 – 2 riders – total 600kg
Monster Energy Yamaha – 2 riders – total 600 kg
Kawasaki Racing Team – riders – total 600kg
Honda World Motocross Team – 2 riders – total 600kg
LS Honda Racing – 2 riders – total 400 kg
Ricci TM Factory Team – 1 rider – total 200kg
CLS MX1 Monster Energy Pro-Circuit – 1 rider – total 200kg
Honda Gariboldi – 1 rider – total 200kg
MX2
Red Bull KTM Factory Racing – 2 riders – total 400kg
CLS MX1 Monster Energy Pro-Circuit – 2 riders – total 400kg
Monster Energy Yamaha Dixon – 2 riders – total 400 kg
Rockstar Energy Suzuki Europe – 2 riders – total 400kg
Nestan JM Racing KTM – 2 riders – total 400kg
Rockstar Bud Racing Kawasaki – 2 riders – total 200kg
Ricci TM Factory Team – 1 rider – total 100kg
Honda Gariboldi – 1 rider – total 100kg
HM Plant KTM UK – 1 rider – total 100kg
Extra :
De Europese kampioen van 2012 krijgt 200kg
De 2e in het EK 250 van 2012 krijgt 100kg
De 3e in het EK 250 van 2012 krijgt 100kg
De kampioen EK 125 krijgt 100kg
Voor de andere overzeese wedstrijden gedurende het seizoen zal de selectie voor de vrachtsupport gebaseerd worden op de laatste GP wedstrijd voor de bepaalde wedstrijd ( top 10 MX1 elk 300kg / 11-15 200kg) (MX2 1-10 200kg / 11-15 100 kg). Het is wel vanzelfsprekend dat een GP rijder die buiten de top 15 valt en op eigen initiatief de GP wil rijden deze zeker kan meedoen. Zo komen we samen met de locale rijders tot een maximum van 40 rijders. Zij zullen in een zelfde wedstrijd (zoals bij de naties) rijden en iedereen zal voor punten in zijn eigen klasse rijden. Er zullen 2 manches per overzeese wedstrijd zijn.
bvb
Als de eerste rijder van de wedstrijd een MX1 rijder is , krijgt hij 25 punten in de MX1 klasse. Als de tweede een MX2 rijder is, krijgt hij 25p in de MX2 klasse enz…
Het nieuwe formaat:
- 2 wedstrijden van 35 minuten + 2 ronden, MX1 + MX2 samen maar met een apart klassement
- Maximum 40 rijders per wedstrijd.
Zaterdag
1. First free practice
2. Second free practice
3. Pre-qualifying practice
4. Qualifying race
Zondag
1. Warm-up
2. Race 1 – 13h00
3. Race 2 – 16h00
4. Podium – 16h50
Met dit systeem brengen we de beste rijders samen. Het zal de kosten voor de teams verlagen want zowel onze steun als deze van de sponsors zal geconcentreerd zijn op de 30 gegarandeerde rijders. Dit aangevuld met andere Europese en lokale rijders zal ervoor zorgen dat het niveau omhoog gebracht zal worden en we mooie wedstrijden krijgen. Dit zal ook voor de TV makkelijker te coveren worden.
Youthstream zal er ook op letten dat de omlopen en de lay-outs danig geprepareerd worden zodat het voor iedereen in zijn eigen klasse fair blijft.
De Europese GP’s :
Omdat het deelnemersveld in de Europese wedstrijden hoger ligt kunnen we het formaat van de overzeese GP’s niet toepassen. Toch zal het programma in deze wedstrijden aangepast worden als volgt :
Zaterdag
1. First free practice MX2
2. First free practice MX1
3. Second free practice MX2
4. Second free practice MX1
5. Qualifying race MX2
6. Qualifying race MX1
Zondag
1. Warm-up MX2
2. Warm-up MX1
3. Race 1 MX2 – 12h00
4. Race 1 MX1 – 13h00
5. Super-final MX1 / MX2 – 16h00
6. Podium – 16h50
Er zal 1 normale wedstrijd zijn op zondag voor beide klasses, met de gebruikelijke puntenverdeling. Na de eerste manches gaan de eerste 10 in de tussenstand van het WK per klasse direct door naar de superfinale. Daarbij komen nog eens de beste 10 van de eerste manches (nadat de top 10 uit het wk eruit gehaald is)voor beide klasses. De punten van de superfinale worden volgens hun kampioenschap uitgedeeld.
Na afloop zal er een podium zijn met de top 3 uit de superfinale. Er zal ook nog een MX2 podium volgen om de jongeren te promoten.
Dit nieuwe programma zorgt voor meer support en visibiliteit bij de teams en rijders die het ganse WK betwisten. Voor teams met een kleiner budget helpen wij hen door geen verplichting op te leggen om het ganse WK te doen met de overzeese GP’s en zo kunnen zij zich concentreren op de Europese wedstrijden en het EK. Maar tevens blijft ook de mogelijkheid open voor teams met een budget en kwaliteitsrijders om aan alle wedstrijden deel te nemen.
Dit idee is er gekomen naar aanleiding van de vragen en opmerkingen van de teams, merken , televisie en sponsors. Daarom hebben we het ganse programma herbestudeerd en deze kans gegrepen om onze sport een nieuwe boost te geven. Het huider raceformaat is reeds heel oud en paste niet meer in de huidige evolutie van de markt, die een makkelijke, extreme, coole en spectaculaire show wil. Daarom zijn evenementen als de X-games, Monster Cup enz zo succesvol. Met dit formaat starten we een nieuw tijdperk, waarin we de basis van de sport respecteren en de rijders geen veranderingen opleggen. Zij zullen net als vroeger 2 wedstrijden rijden die evenlang duren en de fans krijgen nog steeds 2 wedstrijden te zien. De tweede reeks zal echter een spectaculaire reeks worden met enkel de beste rijders ter wereld.
Enkele andere verbeteringen in 2013
- TV productie zal in HD gebeuren
- Een overdekte waiting zone achter het starthekken met daarboven een VIP zone en ingebouwd podium. Het eerste verdiep van de pit lane zal in de teamkleuren zijn en beschikbaar voor de gasten van de teams.
- De top 3 van het EK 250 en de eerste van het EK 125 krijgen vracht support voor de overzeese GP’s. De teams van deze rijders moeten de Entry fee niet betalen dan voor dit evenement.
- Voor de veiligheid en het niveau van de wedstrijden zullen de gemiddelde tijden van de top 10 in prequalifying op 108% gerekend worden als limiet om deel te nemen aan de wedstrijden. In extreme condities kan er beslist worden dit te laten vallen. (enkel voor GP MX1+2, niet voor MXON, Vrouwen, Veteranen en EK).