Published On: 16 januari 2013

Terwijl vele onderons met de voetjes onder tafel zaten met Kerstmis, maakte Joel Roelants zijn eerste uitstapje met de Yamaha YZ450F in het zand van Duinkerke. Onze 23-jarige landgenoot word één van de rookies in het MX1 World Championship 2013. Roelants is volledig hersteld van zijn heupoperatie en trok naar Corsica om daar zijn trainingsschema af te werken. Joel maakte daar ook even tijd om zijn ervaringen en het gevoel van het rijden met de fabrieks YZ450FM te vertellen.

De meest voor de hand liggende vraag… hoe voel jij je na enkele weken terug te rijden?
Alles is heel goed gegaan. In de eerste week was het vrij moeilijk en had ik een zeer stijf gevoel na de eerste keer op de motor, maar ik vond al vrij snel het ritme. Ik ben nog steeds wat te traag natuurlijk maar ben het langzaam aan het opbouwen. In het begin had ik wat pijn op de motor maar dat is normaal. Het ene been voelt nog wat sterker aan dan het andere, maar fysiek is het prima

Zo ben je tijdelijk van de kou ontsnapt…
Ja !!! Op dit moment zit ik in Corsica. We zijn naar hier gekomen om te trainen en de testen. We verblijven hier tien dagen en we zitten heel dicht bij Christophe Charlier zijn woonst (teamgenoot en MX2-GP rijder) en het circuit is vrij goed. Mijn idee is om twee dagen te rijden, dan een rustig dagje en dan nog eens twee dagen met de motor en terug een rustig dagje enz… Vorige week zijn we wat mountain biken op een prachtige locatie. Ik ga zeker rustig aan doen en niet overdrijven.

Hoe was het om voor het eerst op de YZ450 te klimmen?
Ik wist niet echt wat ik moest verwachten. Sinds mijn crash en de operatie waren er drie dingen die ik in mijn hoofd had : nieuwe motor, nieuwe klasse en een nieuw team. Ik moest een tijdje wachten om iets te weten te komen over deze nieuwe stappen en dus was het wel een opluchting dat deze mysterie werkelijkheid werd. Terug gaan rijden en kennis maken met de het nieuwe team, ik was wel aangenaam verrast. Voor de eerste twee weken reed ik met een standaard Yamaha en hield ik echt van het gevoel en de handelbaarheid van de motor. De wendbaarheid was iets dat me het meest opviel. Deze week moet ik trainen om wat wedstrijd ritme op te doen en moet ik nog enkele dagen naar Italië voor wat tests met de GP motor. Maar daar zal ik zo niet veel aan moeten veranderen denk ik. De motor voelt heel stabiel aan en ik had bijna geen klachten. Ik weet of ik heb gehoord, de motor was zeer snel en agressief was vorig jaar en de focus voor dit seizoen is het terug brengen van een beetje kracht maar het verscherpen van de handelbaarheid.

Hoe is het om de grotere motor te gebruiken?
Ik ben niet echt verrast door de kracht van de MX1 motor, omdat ik weet dat ze snelheid en het potentiële al uit de 250 kunnen krijgen dezer dagen. Na te hebben gereden met de standaard YZ450F en dan naar de YZ450FM voelt dit wel aan als een echte fabrieks motor. Ik werkte in het begin aan de starts maar ik moet zeggen dat het vrij slecht was. Ik zit in een aanpassing periode van de 450 en ik denk wel dat het normaal is van elke piloot die van de MX2 komt.

Valt het zowat mee in het nieuwe team?
Alles is perfect in het team. De meesten van hen spreken Engels en ze denken ook steeds vooruit over dingen of veranderingen die we kunnen doen om de beste voorbereiding te hebben. Wij hebben dan ook regelmatig bijeenkomsten en de communicatie is dan ook heel goed.

Tot slot wat is het plan na Corsica en welke voorjaarswedstrijden zal je rijden?
Het plan is om minstens twee of drie wedstrijden van het Italiaans kampioenschap in februari te rijden en dan zijn we al dicht bij de eerste Grand Prix van het seizoen in Qatar.

Foto : Yamaha-racing.com
Tekst : @Kris…