Published On: 31 januari 2013

KTM CEO Stefan Pierer is altijd goed voor een stunt. Het is dus niet KTM zelf maar zijn persoonlijke vennootschap Pierer Industrie AG die Husqvarna koopt van BMW. De Duitsers betaalden ongeveer 93 miljoen euro in 2007, toen het Husqvarna overnam van MV Agusta. Over de verkoopprijs werd nu niets bekend gemaakt. Zoals steeds moet de overname nog wel worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten.


Voor KTM is een broeder-of zusterbedrijf interessant om aan schaalvergroting te doen.Dit jaar waren de Oostenrijkers met  107.142 verkochte motorfietsen trouwens voor het eerst groter dan BMW dat de teller op 104.286 tweewielers liet afklokken. Of de Husqvarna-fabriek ook in Varese (Lombardije), blijft lijkt erg twijfelachtig. Pierer zou de productie, of delen daarvan, graag overbrengen naar Oostenrijk. Na de weinig succesvolle BMW G450X en nu verkoop van Husqvarna lijken de Duiters off-road (voorlopig) bijna volledig los te laten. Toch was BMW met name in de enduro succesvol via Husqvarna; Antoine Meo en Juha Salminen zetten Huskie terug op de kaart met E1 en E2 wereldtitels. In hun persbericht laat BMW weten dat ze als nieuwe uitdagingen voluit gaan voor  “stedelijke mobiliteit”, scooters en elektrische voertuigen.

Foto’s: KTMimages

Pierer is altijd goed voor een verrassing staatsgreep. Zoals de Indiase auto-en tweewieler fabrikant Bajaj kreeg in 2007, KTM, KTM baas in het nieuws. Nu heeft Pierer, met KTM ook in het bezit van de meerderheid, de rollen omgedraaid: Over zijn Pierer Industrie AG koopt Husqvarna concurrenten. Om de aankoopprijs, hij zegt dat de “druk”, “De Pierer is nooit duur gekocht.” De vorige eigenaar, BMW, betaalde ongeveer 93 miljoen euro in 2007, toen nam hij Husqvarna van de Italiaanse MV Agusta.
De twee bedrijven hebben formeel gescheiden eigendom, als “broeders”, zij heel wat synergieën bieden. Beursgenoteerde onderneming KTM is 51 procent van de Cross Industries, die op haar beurt 25 procent van de Pierer industrie en 50 procent van Pierer Invest. “De motorfiets-industrie volgt de trend in de auto-industrie – “verschillende merken onder een dak, zei Pierer. Voornamelijk bezig met onderzoek en ontwikkeling, alsook bij de inkoop en productie van componenten Hij tussen KTM en Husqvarna streeft in nauwe samenwerking. De distributie en merken gescheiden blijven.
Of de Husqvarna-fabriek blijft op de lange termijn Cassinetta in Varese (Lombardije), Pierer als volgt beantwoord: “Oostenrijk zal meer profiteren op de lange termijn.”
Hij had zijn oog op een tijd dat zodra de Zweedse outdoor fabrikant van de apparatuur die eigendom zijn van motorfiets merk, zegt Pierer. Vooral omdat het bedrijf gespecialiseerd in off-road modellen passen perfect bij KTM. BMW wederom richt zich op straat modellen en tweewielers (scooter) voor het stadsverkeer – “stedelijke mobiliteit”.
In de verkoop in de Mattighofen, heeft Opper-Oostenrijk Het hoofdkantoor is gevestigd KTM ingehaald Bavaria al: omzet steeg vorig jaar met 32 ​​procent tot een recordhoogte van 107.142 motorfietsen. BMW verkocht 104.286 tweewielers. Echter, de Beierse een omzet voor KTM, de opbrengst van het voorgaande jaar met 16 procent tot ongeveer 610 miljoen euro. De samenwerking met Bajaj KTM wederom geholpen om haar positie in Zuidoost-Azië, waar het marktaandeel vertienvoudigd is toegenomen versterken. Maar in Europa, waar de markt daalde met twaalf procent, heeft KTM gestegen met een derde tot 7,5 procenttefan Pierer is altijd goed voor een verrassing staatsgreep. Zoals de Indiase auto-en tweewieler fabrikant Bajaj kreeg in 2007, KTM, KTM baas in het nieuws. Nu heeft Pierer, met KTM ook in het bezit van de meerderheid, de rollen omgedraaid: Over zijn Pierer Industrie AG koopt Husqvarna concurrenten. Om de aankoopprijs, hij zegt dat de “druk”, “De Pierer is nooit duur gekocht.” De vorige eigenaar, BMW, betaalde ongeveer 93 miljoen euro in 2007, toen nam hij Husqvarna van de Italiaanse MV Agusta.
De twee bedrijven hebben formeel gescheiden eigendom, als “broeders”, zij heel wat synergieën bieden. Beursgenoteerde onderneming KTM is 51 procent van de Cross Industries, die op haar beurt 25 procent van de Pierer industrie en 50 procent van Pierer Invest. “De motorfiets-industrie volgt de trend in de auto-industrie – “verschillende merken onder een dak, zei Pierer. Voornamelijk bezig met onderzoek en ontwikkeling, alsook bij de inkoop en productie van componenten Hij tussen KTM en Husqvarna streeft in nauwe samenwerking. De distributie en merken gescheiden blijven.
Of de Husqvarna-fabriek blijft op de lange termijn Cassinetta in Varese (Lombardije), Pierer als volgt beantwoord: “Oostenrijk zal meer profiteren op de lange termijn.”
Hij had zijn oog op een tijd dat zodra de Zweedse outdoor fabrikant van de apparatuur die eigendom zijn van motorfiets merk, zegt Pierer. Vooral omdat het bedrijf gespecialiseerd in off-road modellen passen perfect bij KTM. BMW wederom richt zich op straat modellen en tweewielers (scooter) voor het stadsverkeer – “stedelijke mobiliteit”.
In de verkoop in de Mattighofen, heeft Opper-Oostenrijk Het hoofdkantoor is gevestigd KTM ingehaald Bavaria al: omzet steeg vorig jaar met 32 ​​procent tot een recordhoogte van 107.142 motorfietsen. BMW verkocht 104.286 tweewielers. Echter, de Beierse een omzet voor KTM, de opbrengst van het voorgaande jaar met 16 procent tot ongeveer 610 miljoen euro. De samenwerking met Bajaj KTM wederom geholpen om haar positie in Zuidoost-Azië, waar het marktaandeel vertienvoudigd is toegenomen versterken. Maar in Europa, waar de markt daalde met twaalf procent, heeft KTM gestegen met een derde tot 7,5 procent.