Veel eerder dan in voorgaande jaren vangt begin volgende maand het GP-seizoen voor de crossers in de klassen MX1 en MX2 al aan. En het is ook nog eens een ongebruikelijk begin. De eerste en tweede Grand Prix worden namelijk niet in Europa verreden, maar in Qatar en Thailand. Voor beide Aziatische landen is het de eerste keer dat ze een GP mogen organiseren. Het is overigens niet voor het eerst dat er in Azië wordt gereden, want Japan stond al enkele malen op de WK-kalender.
Start Grote Prijzen onder kunstlicht
De eerste GP, op zaterdag 2 maart in Qatar, wordt een gedenkwaardige wedstrijd. Niet alleen is het de eerste cross-GP in Qatar, het wordt ook de eerste avondwedstrijd. Net als de wegrace-GP van Qatar wordt ook dit een wedstrijd bij kunstlicht. De temperaturen zijn overdag in het oliestaatje zodanig hoog, dat het dan niet prettig is om te rijden. De baan is geheel nieuw en wordt aangelegd binnen het bestaande wegracecircuit. De teams kunnen daarom gebruik maken van alle faciliteiten op het nabij de hoofdstad Doha gelegen circuit. Naar verluidt zou het circuit zelf overigens beenhard zijn, zoals werd verwacht/gevreesd geen woestijnzand dus!
Nieuw wedstrijdformaat
Een week later, op zondag 10 maart, wordt er gereden in het Thaise Si Racha, een plaats 120 km ten zuidoosten van de hoofdstad Bangkok. Deze wedstrijd draagt een klein Nederlands tintje, want voormalig GP-rijder Jan Postema is nauw betrokken bij de organisatie. Hij komt al sinds eind jaren tachtig in Thailand om daar trainingen te organiseren en te assisteren bij internationale wedstrijden.
Beide wedstrijden worden onder een nieuw formaat verreden. De beide klassen MX1 en MX2 rijden eerst hun eerste manche. De tweede manche wordt verreden als zogenaamde Superfinale, met daarin twintig rijders van de MX1 en twintig van de MX2. Hoewel ze samen in de baan komen, wordt wel voor elke klasse een afzonderlijke uitslag opgesteld. Deze nieuwe formule geldt dit jaar voor de vier overzeese GP’s (naast Qatar en Thailand zijn dat Mexico en Brazilië), maar wordt zo goed als zeker volgend jaar bij alle GP’s toegepast. Om de rijders goed te kunnen herkennen, wordt elk startnummer slechts eenmaal toegekend, zodat nimmer een MX1- en MX2-rijder met hetzelfde startnummer uitkomen.
Na Qatar en Thailand is het even rustig voor wat de GP’s betreft. In het paasweekend (31 maart en 1 april) wordt de derde Grand Prix verreden op het Eurocircuit van Valkenswaard. Net als in voorgaande jaren komen ook in 2013 naast de vaste klassen MX1 en MX2 nog twee klassen aan de start. Dat zijn dit jaar de MX3 en de dames. Dat betekent dus twee dagen met volop actie. De grote vraag is natuurlijk: kan Jeffrey Herlings wederom twee keer winnen? Door de vroege start van de GP’s bestaan er voor de rijders weinig mogelijkheden wedstrijden te rijden voorafgaand aan de GP’s. Slechts in Italië zijn een paar wedstrijden geweest. De internationale cross in het Britse Hawkstone Park moest vanwege regen en sneeuw worden afgelast.
Tussen de GP’s van Qatar en Thailand en die van Valkenswaard kunnen de Nederlandse rijders in eigen land twee keer aan de bak in wedstrijden meetellend voor het ONK, het Open Nederlands Kampioenschap (17 maart Halle, 23 maart Oldebroek). En daarna moet iedereen in topvorm zijn voor Valkenswaard. Wij zullen er alvast bij zijn!
Foto’s: CDS/Yamaha Racing