Jake Nicholls start het nieuwe seizoen met een zekere ambitie en dat is… wereldkampioen proberen te worden. De Brit die uitkomt voor het Wilvo Nestaan JM Racing Team eindigde vorig seizoen nog op de vierde plaats. Maar wil in zijn laatste jaar in de MX2 klasse met schoonheid eindigen en legt de lat daarom ook wat hoger voor dit seizoen.
Jake je hebt je voorbereiding gedaan in Nieuw- Zeeland, vertel er eens wat over?
Ik ben een vijftal weken daar geweest en verbleef er al die tijd bij Ben Townley en dit voor het tweede jaar op rij. Het is een ex-wereldkampioen en ik kon heel veel van hem leren. Vandaar mijn trip naar Nieuw-Zeeland en kon er dus een mooi trainingsprogramma afwerken. Zeker na mijn pauze van een viertal weken. Het was daar op het moment in het midden van de zomer en het was er zo een 30 à 35 graden. Maar dat was heel goed voor mij want ik ben nogal redelijk groot voor de MX2 en kon zo toch wel wat gewicht verliezen. Dus die hitte was toch ergens goed voor.
Hoe was het om samen met Ben Townley te trainen?
Hij komt zelf ook terug van een blessure en had dus ook de juiste motivatie zoals ik. Ben heeft zoveel jaren ervaring en had dan ook goed trainingsprogramma opgesteld. We hebben dan ook samen heel hard gewerkt. Vorig seizoen was het mijn eerste keer dat ik werkte met een coach. Werner De Wit begeleid mij en volgt me zeer strikt op. Hij zet mij in de juiste richting en hierdoor is mijn winter en pre-seizoen al heel goed verlopen. Ik voel me fit en klaar voor het nieuwe seizoen.
Je eindigde op de vierde plaats vorig jaar, maar toch missen we een podiumplaats ?
Ja we hebben denk vier keer het podium gemist met één of twee punten en natuurlijk is dit een ontgoocheling om zo het podium te missen. Maar met die vierde plaatsen waren dan ook goed omdat we heel constant waren en zo toch mooi als vierde eindigde. We hadden wat geluk dat Joel Roelants uitgeschakeld was, maar het seizoen duurt nu één maal tot het einde. Maar het was zeker een heel goed jaar voor ons.
Wat zijn je verwachtingen voor het nieuwe seizoen ?
Ik kijk zeker naar het nieuwe seizoen uit. Ik heb iedereen al wel eens kunnen verslaan en dat geeft me toch al een zeker gevoel. Naar het kampioenschap toe dan, sinds ik aan het trainen ben na mijn pauze train ik voor wereldkampioen te kunnen worden en niets anders. Het word dan ook mijn laatste jaar in de MX2. Dit is mijn zesde jaar in deze klasse en heb dan misschien ook wel de meeste ervaring in deze klasse. Met deze ervaring en een goeie conditie, zou ik niet weten waarom ik niet kan mee vechten voor de wereldtitel. Herlings is heel speciaal en ik zal hem dan ook niet kunnen kloppen in het zand. Maar ik kan hem wel op andere plaatsen onder druk zetten. Ik ga me zeker niet focussen op hem want er zijn zoveel andere goeie rijders. Er zijn achttien wedstrijden te gaan en dat is een heel eind, dus het is belangrijk dat vol te houden. Ik heb heel regelmatig en als ik dat kan aanhouden het ganse jaar door dan kan ik wereldkampioen worden. Anders word het zeker top drie , maar ik wil meer dan de top drie.
Met je resultaten van vorig seizoen heeft KTM besloten om je wat te ondersteunen ?
We hebben de 2013 motor vorig jaar in augustus al gekregen en de eerste GP reed ik al meteen in de top drie. Dit wil zeggen hoe goed de motor al was. Ik reed in Nieuw-Zeeland met een compleet standaard motor en het was ongelofelijk hoe sterk die motor al is. Sinds ik terug ben heb ik twee dagen in het zand en de modder gereden en verschiet ervan hoe sterk mijn trainingsmotor al is. Ik kijk er zeker naar uit om met mijn wedstrijd motor te rijden. De motor is geweldig en bedankt KTM ook dat ze me ondersteunen. Dit is een beloning voor het harde werk van mij en het team en ook hoe professioneel het team wel werkt. We hebben de motor op tijd gekregen en dat geeft ons al een goeie start voor het nieuwe seizoen. Ik vond de motor al heel goed en heb niet veel moeten veranderen. Hopelijk brengt dit samen ook mooie resultaten mee.
Wat vind je van het nieuwe systeem met één reeks en een superfinale ?
Ik weet niet wat ik er moet van verwachten. De start zal heel belangrijk zijn tegen de 450. Ik ben een heel goeie starter, maar veel zal afhangen van het circuit hoe die er gaan bij liggen. MX1 is een zware klasse zeker de top vijf jongens, maar je kan er misschien wel van verschieten hoe ver de MX2 jongens wel kunnen komen. De 250 machines hebben tegenwoordig zoveel kracht. De eerste twee wedstrijden worden wel interessant. Het WK begint dan ook al een maand vroeger dus ga ik proberen om zo fit mogelijk aan de start komen. Ik ga zeker niet hemel en aarde bewegen in de eerste wedstrijden, maar zeker met constante resultaten naar huis komen. Want het wereldkampioenschap zal toch pas beginnen in Valkenswaard…
Foto : Bavo Swijgers
Tekst : @Kris…