Nog nooit was de dominantie van het oranje leger zo duidelijk als dit weekend. In de MX2 nam het ktm fabrieks team de eerste twee plaatsen in beslag. Ook in het individueel klassement staan ze één en twee. Daarnaast was het podium helemaal oranje, dankzij de inbreng van José Butron. In het constructeurs kampioenschap hebben ze nog geen enkele reeks verloren … tja behoorlijk straight forward als je weet dat Jeffrey Herlings op een ktm rijd. Om het nog straffer te maken, in de MX2 klasse heeft nog geen enkel ander merk dan ktm op kop gereden … WOW!
In de MX1 is het ook al ktm wat de klok slaat. Alweer was het een 1-2 voor het KTM fabrieks team. Cairoli en De Dycker staan tevens ook één en twee in de WK stand na dit weekend. In het constructeurs kampioenschap heeft KTM slecht één reeks verloren. De eerste van het seizoen. Die was voor Suzuki, bestuurd door onze Belg Clement Desalle.
Als je dan over de plas kijkt zie je dat ktm stilaan Amerika aan het inpalmen is zoals ze dat met het WK gedaan hebben. Marvin Musquin heeft de 250cc east gewonnen dit weekend en met nog één wedstrijd te gaan staat hij maar slechts 5 punten achter. Ken Roczen staat dan weer met nog drie wedstrijden te gaan 17 punten voor in de west coast competitie. In de Supercross 450cc klasse heeft Ryan Dungey voor de tweede keer dit seizoen gewonnen. Al lijkt Villopoto op de titel af te stevenen als een maniak, toch kan hij zich geen enkele fout veroorloven. Dungey staat slechts 22 puntjes achter.
In motorcross is de top-20 halen alles, vanaf daar zijn er punten te verdienen. Ik ga dan ook de top-20 nemen van de MX1 en MX2 om te kijken welk merk het meest aanwezig is in het WK motorcross. Een kampioenschap dat op nummer één staat voor constructeurs.
Deze afbeelding zegt alles. De 250f ktm is DE motor voor WK teams. Met 52% van de punten hebben ze een absolute meerderheid. NV-A voorzitter Bart de Wever droomt elke dag van zo’n verkiezings uitslag. Gelukkig voor ktm is dit geen fictie. Maar de pure realiteit. Hun inspanningen van de laatste tien jaar worden volop beloond. Hierna krijgen we nog een tamelijk sterk Yamaha. Het beste Japanse merk doet het goed met piloten als Charlier, Ferris en Pocock. Achteraan bengelen Kawasaki, Suzuki en Honda. Je zou kunnen zeggen dat dit komt door het gebrek aan satelliet teams, zoals ktm heeft. Maar de beste Suzuki staat op plaats 7 de beste Kawasaki plaats 11 en de beste Honda staat op een 16e plaats. Met zulke resultaten zou ik me niet meer durven vertonen in Japan. Nochtans over de plas weten Honda en Kawasaki zich uitstekend te handhaven. Nog straffer, zij zijn daar wat ktm hier is. Geico Honda en Pro Circuit Kawasaki zijn al jaren de maatstaf in de 250cc klasse. Suzuki echter heeft werk voor de boeg.
Geen absolute meerderheid voor de Oostenrijkse partij in deze kamer. Toch is het dubbele aantal punten hebben dan je grootste concurrent helemaal niet verkeerd. Suzuki, Kawasaki en Honda doen het ook niet slecht. Het is opvallend eigenlijk hoe goed Suzuki het doet met de grotere motor. Ook in Amerika doen ze het goed, Millsaps heeft lang aan de leiding gestaan van het Supercross kampioenschap en nu staat hij nog steeds knap derde. En dat eigenlijk zonder een fabrieksmachine. De Yamaha 450cc motor presteert dan weer minder dan het kleine broertje. Geen idee of dit er mee te maken heeft, maar dit is de enige motor waarbij het motorblok achterstevoren in het frame zit verwerkt. In de MX1 vinden we nog een tweede Europees merk, TM. Naar hun normen doen ze het zeker niet slecht. Shaun Simpson staat 14e in het kampioenschap en keer op keer pakt hij punten.
Tekst: VePix.be
Foto: CDS