Hoewel je het Circuit van Zolder meer in verband brengt met autosport is er op Terlaemen al een flinke portie algemene sportgeschiedenis geschreven! Of het nu om het WK wielrennen, cyclocross of motorcross gaat, op Circuit Zolder vinden topevenementen hun beslag en kan je historische momenten beleven. Ook voor Stefan Everts die er een GP (2006, voor Seb Tortelli) en de MXoN (2003) wist te winnen, is Zolder een magische plaats. Vandaag staat de beste motorcrosser aller tijden er aan de de start van de E-MX demorace!
Heb je al met de KTM Freeride E gereden?
Stefan Everts: “Jawel, dat was speciaal voor een uitzending van de Zevende Dag. Aan koppel ontbreekt het zeker niet! Dat je geen geluid hebt daar moet je wel even aan wennen, je hoort de ketting en het geluid van de wind. That’s it! Tijdens het accelereren voel je de motor natuurlijk trekken maar als je ‘m dichtdraait, bol je uit. Net zoals je bij een crossmotor de koppeling pakt en ‘m in neutraal zet en je bolt gewoon uit. Dat is ook vreemd! Zeker als je springt, je voelt ‘m niet trekken en je hoort niets. Het lijkt wel een beetje of ze je met een katapult afschieten!”
Als jonge kerel en als kind heb je flink wat uren op de BMX gesleten. Is er een vergelijking met een crossfiets?
Stefan Everts: “Wat mij betreft, vond ik dat niet. Omdat de motor uiteindelijk toch een pak meer weegt dan een fiets. Al is de KTM Freeride E op zich vrij compact. Het is een beetje een opgeblazen mountainbike!”
Wat is je nog opgevallen tijdens het rijden?
Stefan Everts: “Uit de bochten heeft de Freeride E veel koppel. Lange rechte stukken of een heel groot circuit zijn nog niet ideaal dan rij je echt op maximal vermogen. Op die manier raakt de batterij ook wat sneller uitgeput.”
Iedereen start met gelijke wapens, en er staat een heel gevarieerd deelnemersveld aan de start met GP toppers zoals Ken De Dycker en Jake Nicholls maar ook jonge wolven zoals Damon Graulus en ervaren krachten zoals Marvin Van Daele en Chris Jacobs. Niet te vergeten ook Arnaud Dubois. Wat verwacht je van de wedstrijd?
Stefan Everts: “Eerst en vooral zal het wennen worden aan de motoren zelf! Ik vraag me ook af in hoeverre de gewichtsverschillen van de rijders een rol gaan spelen. Iedereen start inderdaad met gelijke wapens, daarom wordt het belangrijk om het beste uit de techniek te halen! Omdat het circuit toch redelijk groot is denk dat het moeilijk wordt om op de rechte stukken het verschil te maken. Het zal vooral aankomen op het bochtenwerk. In de toekomst mogen we dan ook meer specifieke omlopen voor E-MX.”
Neemt Zolder als Circuit een bijzondere plaats in op jouw palmares?
Stefan Everts: “Zeker, ik heb er mooie herinneringen aan. De laatste GP heb ik er gewonnen en de Motorcross der Naties natuurlijk. De grond is wel speciaal daar, er komen van die zware kappers in. Zo van die borduren! Vroeger was het meer zand, waar we nu gaan rijden is de grond toch nog anders.”
Winnaar van de eerste E-MX demorace ooit, het zou niet misstaan in jouw lange erelijst…
Stefan Everts: “Euh nee, zeker niet maar ik zie het vooral als een toffe gelegenheid om die motoren aan de tand te voelen. Om eens te zien wat dat geeft. Wie gaat winnen, daar ben ik niet zo mee bezig. Maar het is wel cool om eens tegen Ken (De Dycker) te rijden nu hij terug op niveau is. Ik ben er ondertussen bijna 7 jaar uit. Oké, ik rij nog wel geregeld maar dat is anders dan een echte wedstrijd!”
Zo’n EM-MX duel is dat niets voor Everts en Friends -op 21 juli- waar de veldrijders het tegen motorcrossers opnemen?
Stefan Everts: “Naar de toekomst toe misschien wel. Ondertussen doen we het voor het derde jaar op rij met onze fiets-motowisselrace. Naar volgend jaar toe zou het wel kunnen dat ik wat ga bijschaven om het publiek te blijven verrassen. Als het vandaag meevalt dan zou ik zo’n E-MX race zeker overwegen!”
Bedankt voor de babbel, succes straks!
Stefan Everts: “Graag gedaan, tot donderdag!”