Om het predikaat historisch te verdienen, viel de reeks beslissingen van eergisteren tijdens de jaarlijkse algemene vergadering in Genève tussen de FIM, Youthstream en vertegenwoordigers van teams en fabrikanten een beetje bleek uit.
Toch viel er zeker positief nieuws te rapen. Enkele regels die de meeste aandacht zullen trekken hebben we in het vet gezet. De Motocross / Supermoto Grand Prix Commissie keurde de volgende wijzigingen aan het reglement voor 2014 goed
2014 Reglement:
1. FIM Motocross World Championships
a. FIM MXGP World Championship (voorheen FIM MX1 Motocross World Championship)
De titel “MX1” wordt gewijzigd in “MXGP”. De naam “MXGP” mag uitsluitend worden gebruikt voor het FIM Wereldkampioenschap. Het gebruik van deze naam is op continentaal of nationaal niveau niet toegestaan.
– Klasse: MXGP (voorheen MX1)
– Prototypes (motorfietsen van Cat I, groep A1, meer dan 175cc tot 250cc 2-takt motoren en meer dan 290cc tot 450cc voor 4-takt motoren)
– Raceformaat voor alle evenementen: 2 x 30 minuten + 2 ronden
– Maximaal 30 rijders
b. FIM MX2 Motocross World Championship
– Klasse: MX2
– Prototypes (motorfietsen van Cat I, groep A1, meer dan 100cc tot 125cc 2-takt motoren en meer dan 175cc tot 250cc voor 4-takt motoren)
– Raceformaat voor alle evenementen: 2 x 30 minuten plus 2 ronden
– Maximaal 40 rijders
– Maximum leeftijdsgrens blijft 23 jaar
– De FIM MX2 wereldkampioen kan zijn titel verdedigen zo vaak als hij wil. Maar de maximale leeftijdsgrens zal altijd van toepassing zijn.
c. Het FIM MX3 WK wordt afgeschaft.
2. Algemeen
– De 108% kwalificatie regel wordt afgeschaft, maar de FIM Race Directie heeft de bevoegdheid om een rijder het starten te beletten als hij niet presteert op FIM motorcross wereldkampioenschapsniveau
– Het concept van de Super Finale wordt afgeschaft.
– Elke race zal de FIM WK punten toekennen op basis van het huidige systeem: 25, 22, 20, 18, 16, 15, 14, 13, 12, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1
– Tijdens bepaalde races zal het FIM WMX (WK voor vrouwen) tijdens hetzelfde weekend als de MXGP en MX2 worden afgewerkt
3. De FIM zal de toekomst en het technisch evenwicht tussen twee-en viertakten bespreken met de Japanse en Europese fabrikanten