Published On: 14 juli 2013

De 12de ronde van het WK MX1 in Hyvinkää was de eerste Grote Prijs in Finland sinds 2000. De zand-specialisten vonden er met een snelle en zanderige omloop een kolfje naar hun hand. De zware baan in Hyvinkää, bleek in de praktijk erg vergelijkbaar met de typische zandparcours in België of Nederland. Klemen Gercar -dit weekend invaller voor 24MX Honda Racing- reed in zijn MX1 debuut naar de 23ste plaats. De Sloveense wilcard piloot moest in Hyvinkää wel afrekenen met veel zwaardere en zandigere omstandigheden dan op voorhand verwacht.

Zowel in de pre-kwalificatie als in de kwalificerende manche van twintig mintuen plus twee ronden eindigde Klemen als 21ste. Gercar focuste zich op dag één echter vooral op de aanpassing aan de voor hem nieuwe motor en het circuit. Door een zwakke start in de eerste manche op zondag kreeg Klemen een loodzware opdracht voorgeschoteld. Bovendien was hij ook het slachtoffer van een valpartij en daaropvolgende opstopping in de tweede bocht. De 22-jarige piloot moest dan ook van ver terug komen om voor WK-punten te vechten. Doordat Klemen te veel fouten maakte kon hij de 20ste plek niet vasthouden, hij kwam hierdoor als 23ste over de finish.

Voor de tweede MX1 manche was het circuit nog veel zwaarder komen te liggen. Vanaf de buitenkant achter het starthek moest Gercar te veel meters maken voor een snelle start. Maar éénmaal in zijn ritme zette de Ufo rijder enkele degelijke ronden neer. Gercar voelde zich duidelijk steeds meer thuis op de 24MX Honda. Zo wist hij op te klimmen van de 25te naar de 22ste plaats.

Klemen Gercar: “Dit weekend ging om de eerste plaats om ervaring in het WK MX1 op doen. Omdat het zand veel dieper was dan ik had verwacht bleek het uiteindelijk een heel lastige wedstrijd. Het circuit was zanderig en toch vrij snel, er lag onder andere ook een moeilijke dubbelsprong in. Kortom: een pittig baantje! Ik had al vier maanden niet meer in het zand getraind en ook de motor was helemaal nieuw –op een eerste testsessie vorige week na. Daarom besloot ik om me te concentreren op mijn eigen rijden. Doorheen het weekend ging het ook steed beter. In de tweede manche ging ik al soepeler rond en maakte ik minder fouten. Zoals iedereen weet, is dat ook super belangrijk om zo weinig mogelijk energie te verspillen op een zandcircuit. Van nature ben ik dan ook geen zandrijder, voor dit soort werk heb ik gewoon mijn voorbereiding nodig.

Toch denk ik dat de Finse GP een heel mooie kans was. Daarvoor wil ik 24MX Honda Racing bedanken. Ik wil ook zeker Ufo Racing Team vermelden omdat ze hiermee instemden. De Finse GP heeft me ook gemotiveerd om er nu meer dan ooit vol tegenaan te gaan om de wereldtitel in het WK MX3 te pakken. Volgend weekend staat de volgen MX3 ronde in Oekraïne al op het programma. In totaal hebben we  nog 4 GP’s te gaan. En ik zou graag de eerste Sloveense MX wereldkampioen ooit worden!”

Steven Lettani, teammanager en eigenaar 24MX Honda Racing: “Het was leuk om met Klemen samen te werken, ook al gaven de resultaten een beetje een vertekend beeld van zijn talent en zijn potentieel.  Maar natuurlijk is en blijft de stap van het WK MX3 naar het WK MX1 aanzienlijk. Vorig jaar stonden we in de MX3 in Frankrijk op het podium met Jonathan Barragan, terwijl ‘JB’  voor het grootste deel van het seizoen tussen de 10de en 15de plaats zat in de MX1…

Aan de ene kant moet ik toegeven dat de omstandigheden in Finland dit weekend wel erg heftig waren. Zeker omdat Klemen zich meer thuis voelt op harde omlopen. Anderzijds speelden er ook andere factoren. Door zijn koppositie in het WK MX3 deed hij het voorzichtig aan en op korte tijd wennen aan een totaal nieuwe motor is altijd moeilijk. Met de 2012 Honda doet Gercar wat hij wil maar ons pakket met de 2013 CRF450R, Showa-WV2  Racing Suspension, HGS uitlaat en Dunlop banden is natuurlijk anders. Ik wens Klemen, Ladislav Exner en het hele Ufo Racing Team in ieder geval het allerbeste in hun jacht op de MX3 wereldtitel!”

Foto’s: CDS