Het seizoen loopt langzaam naar zijn einde en de plaatsjes voor 2014 raken dan ook langzaam bezet. Een voorlopig rekensommetje van alle gossip zorgt voor deze conclusie. Let wel dit is op basis van geruchten en voor het merendeel doen we dus gewoon één plus één.
Rockstar Energy Suzuki World MX1 | |
Clément Desalle (Niet bevestigd) | Kevin Strijbos (Niet bevestigd) |
TM Ricci Racing | |
David Phillipaerts? | Tanel Leok? Davide Guarneri? |
Red Bull KTM Factory Racing | |
Antonio Cairoli | Ken De Dycker |
??HM Plant KTM UK?? | |
Jake Nicholls? | |
Team STR KTM UK | |
Mattis Karro | Shaun Simpson? Rui Goncalves? |
Marchetti Racing Team | |
Davide Guarneri? | David Phillipaerts? |
ICE1 Factory Husqvarna | |
Tyla Rattray | Todd Waters? – Jake Nicholls? |
Kawasaki Racing Team – KRT | |
Gautier Paulin | Steven Frossard? Dean Ferris? |
Team CLS Kawasaki MX1 – Monster Energy – Pro Circuit | |
Tommy Searle | Joel Roelants? |
24MX Honda Racing | |
Jens Getteman – Tanel Leok? – Santtu Tiainen? – Klemen Gerčar? | |
Honda World Motocross | |
Max Nagl (Contract t/m 2014) | Evgeny Bobryshev (Contract t/m 2014) |
??Monster Energy?? Yamaha Rinaldi | |
Jeremy Van Horebeek (Niet bevestigd) | |
Monster Energy Yamaha Dixon | |
Dean Ferris?? | |
2B Yamaha (Europese GPs) | |
Milko Potisek | |
JK SKS Gebben Yamaha?? | |
Herjan Brakke? | Shaun Simpson? |
Zoals je ziet gaan we er vanuit dat Clément Desalle en Kevin Strijbos gewoon bij het Rockstar Suzuki team bij Sylvain Geboers, maar zoals het bij Suzuki gebruikelijk is, zal dit pas laat bevestigd worden. Ook gaan we er vanuit dat we wederom maar 2 vaste Suzuki piloten in de MX1 zullen zien en dat zullen eerdergenoemde zijn. Bij het TM Ricci Factory team zou dan weer voormalig wereldkampioen David Phillipaerts getekend hebben. Als tweede piloot gokken dan weer een beetje op een verlengd verblijf voor Tanel Leok, maar hieromtrent zijn meerdere geruchten in omloop.
Over het Red Bull Factory Team in de MX1 klasse bestaat ook geen twijfel, KTM zelf heeft namelijk Antonio Cairoli en Ken De Dycker al bevestigd voor 2014. Over HM Plant KTM UK tasten we dan wel weer in het duister, we zouden dit team best wel eens kunnen zien verdwijnen uit het WKMX1. Dit blijkbaar omdat het STR KTM team met de steun van KTM UK zal gaan lopen in 2014, we verwachten dan ook dat naast Matiss Karro hier nog een Brit zal verschijnen in de line-up.
De gloednieuwe Husqvarna heeft met Tyla Rattray al één zekere piloot, de Zuid-Afrikaan, bevestigde aan Pulp-MX dat hij volgend seizoen zal aantreden voor het ICE1 Husqvarna team. De enige vraag die dan nog overblijft is wie wordt de teamgenoot van de voormalige MX2 Wereldkampioen?! In de wandelgangen worden twee namen hardnekkig genoemd, dit zijn de namen van de Australiër Todd Waters en van de Brit Jake Nicholls.
Bij het KRT team is Gautier Paulin de zekerheid in de line-up en tot voor kort ging iedereen uit van Steven Frossard als tweede piloot. Maar nu kregen we via radio paddock binnen dat in laatste instantie Dean Ferris ook in beeld is. De Australiër en de winnaar van de MX2 GP in Bastogne zou normaal gezien uitkomen op een MX1-motor van Monster Energy Yamaha Dixon, maar omdat Steve Dixon toch zou besloten hebben enkel een MX2 team te blijven zou dit niet doorgaan… Wordt ongetwijfeld vervolgd want onze Australische vriend heeft namelijk nog een lopend contract voor twee jaar met Dixon? of Yamaha? Is het een contract met Yamaha dan zien we Dean Ferris misschien wel onder de Rinaldi tent verschijnen in 2014.
Tommy Searle weet dan wel weer helemaal zeker dat hij in 2014 nog een seizoen bij CLS er bij doet. De Brit zal bij het CLS Pro Circuit team misschien zelfs compagnie krijgen van onze landgenoot Joel Roelants die volgens enkele geruchten graag terug zou gaan naar Harry Nolte. Dan kijken we even naar het Belgische/Zweedse 24MX Team dat dit seizoen door blessures geteisterd werd, maar Cruijff zou zeggen elk nadeel heeft z’n voordeel en dat denken ze ook bij 24MX blijkbaar. Want het gaat er langzaam op lijken dat ze één van de vele rijders die gepasseerd zijn terug gaan halen en zo gaan werken met gekend vlees…
Bij het officiële Honda team dan weer blijft het “vlees” in de kuip het zelfde als dit jaar. Max Nagl en Evgeny Bobryshev zullen volgend jaar nog een kans krijgen om te laten zien wat ze kunnen. Dat zal vooral voor Max Nagl belangrijk zijn die nauwelijks uitschieters heeft kunnen laten optekenen. Bij een ander officieel team dan, dat van Yamaha zou onze landgenoot Jeremy Van Horebeek de enige piloot worden in de MX1 klasse. Dit kan echter wel nog veranderen als Dean Ferris een rechtstreeks contract met Yamaha blijkt te hebben. Naast de sportieve geruchten doet er in de paddock wel nog het gerucht al zou Yamaha Rinaldi de steun van Monster Energy verliezen…