Published On: 10 december 2013

Joël Roelants had zich van 2013 alvast iets meer voorgesteld. Na een moeilijk debuutseizoen in de MX1 klasse lijkt hij echter gemotiveerder dan ooit om met een knal het MXGP tijdperk te starten. Wij zaten met hem samen voor een leuke shoot en een interessant interview…

Dit jaar was je eerste jaar in de koninginneklasse, hoe is de overstap verlopen ?

 

JR: Niet goed ! Na een zware blessure eind vorig jaar heb ik kostbare tijd verloren in de voorbereiding naar dit seizoen. Ik moest reeds met een achterstand beginnen aan het seizoen en dat heeft zich reeds van in het begin getoond. Het seizoen is zo druk dat je die verloren tijd niet kan terugwinnen. De eerste wedstrijden vielen dan wat tegen en hierna ben ik in een neerwaartse spiraal beginnen raken. Ik had enkele zware crashes, werd dan ziek enz. Ik heb het grootste deel van de wedstrijden moeten rijden met een of andere handicap. Pas de laatste weken kan ik opnieuw trainen zoals het hoort en dat toont zich ook in de resultaten.

 

Was de overstap moeilijker dan aanvankelijk gedacht ?

 

JR: Eigenlijk niet, uiteindelijk vind ik de overstap heel goed meevallen. Ik rijdt heel graag met de MX1- motor maar het heeft dit jaar nog niet willen meezitten. Er is tegenwoordig veel commotie rond het feit dat de 450cc motoren te zwaar en gevaarlijk zijn maar daar ben ik het niet mee eens. Je hebt wel enorm veel power ter beschikking maar het is leuk dat je hiermee kan doseren en kan kiezen hoeveel je er nodig hebt, terwijl de lichte motor altijd voluit kan.

 

Wat is het grote verschil tussen de MX1 en MX2 klasse ?

 

JR: Vooral de diepte van het startveld. Vorig jaar kon ik makkelijk een slechte start nemen en nog derde eindigen. Er staan wel meer rijders aan de start, maar het niveau is niet zo hoog als in de MX1 klasse . In de MX1 zijn de top-15 piloten zo aan elkaar gewaagd dat het heel moeilijk is om terug te keren als je een slechte start hebt. Ik denk dat de gehele top 15 van dit jaar reeds GP’s heeft gewonnen, dus dat zegt veel over de diepte van het startveld. In de MX1 klasse moet alles gewoon kloppen. Je moet fysiek in orde zijn, op alle omlopen uit de voeten kunnen en ook mentaal sterk staan. Ook de motor moet top zijn. Pas als die factoren allen in orde zijn kan je vooraan meerijden. Als in de MX2 klasse de vering van de motor niet goed staat, kan je dat nog op verschillende manieren opvangen en toch een goed resultaat rijden. Bij de zwaardere motoren wordt elk foutje zwaar afgestraft en kan je dit onmogelijk verbergen.

 

Je hebt samen met Tommy Searle en Jeremy van Horebeek de overstap gemaakt dit jaar. Zij reden in de top 5 terwijl jij moeite had met de top tien plaats, heb je het daar moeilijk mee ?

 

JR: Ik heb het daar zeker niet moeilijk mee. Ik weet van vorige jaren dat ik met deze rijders mee kan strijden, dus dat geeft mij net motivatie om verder progressie te maken. Ik weet wat ik kan en ik weet waarom de resultaten tot hiertoe tegenvallen. Het is nu aan mij om de laatste stukjes van de puzzel samen te zoeken en hard verder te werken.

 

Je had in het verleden reeds enkele zware blessures, kruipt dat in je hoofd tijdens het rijden ?

 

JR: Nee, totaal niet en gelukkig maar. Blessures horen nu eenmaal bij de sport en als dit in je hoofd begint te spoken kan je niet meer voluit rijden. Ik zorg echter wel voor dat ik mij goed verzorg en ik begin pas terug met rijden als ik de toestemming heb van mijn dokter. Het is belangrijk om te luisteren naar je lichaam en niet te vlug opnieuw te starten.

Wil je het vervolg van dit interview lezen, ga dan via deze link naar het mxlife magazine…

Foto’s CDS