Na 2 seizoenen van ups en downs bij het KEMEA Yamaha team, maakt Kevin Fors dit jaar de overstap naar het Silver Action KTM team. De Belgische kampioen MX2 van 2011 vindt bij zijn nieuwe team Jose Butron als teamgenoot en hoopt ook dit jaar opnieuw een stap voorwaarts te maken.
Was er geen plaats meer voor jou bij het KEMEA team ? Of wou je graag eens iets anders ?
KF922: Ik voelde mij heel goed bij KEMEA. We hadden niet de beste motor maar, de sfeer in het team was heel goed. Ik kon het vooral ook heel goed vinden met mijn monteur, en daarom alleen al had ik graag gebleven bij het KEMEA team. Het heeft echter heel lang geduurd vooraleer ze mij een definitief uitsluitsel konden geven voor 2014. Ik heb veel ‘misschiens’ gekregen en uiteindelijk hebben ze het niet zo correct gespeeld met mij. Zij waren op zoek naar twee top 10 piloten maar hadden mij laten verstaan dat er plaats was voor een derde piloot, om dan uiteindelijk mij te laten weten dat die plaats er niet was. Plots stond ik daar en was ik vrij teleurgesteld over die beslissing en ook wel een beetje over de manier waarop dit gegaan is.
Gelukkig heb je snel een andere oplossing gevonden dan !
KF922: Ik moet zeggen dat ik eigenlijk al een beetje die wending verwacht had en al contact had opgenomen met enkele andere teams. Er waren enkele teams geïnteresseerd waaronder ook TM. Ik ben dan hun motor gaan testen en de motor paste niet echt bij mijn stijl. Ik ben vervolgens dan in contact gekomen met het Silveraction team. Dit is een klein, familiaal team die zich toespitst op de belangrijke dingen, en bovendien beschikken ze over een heel goede motor.
Met de KTM 250 SX-F kruis je opnieuw het pad met de motor waarop je Belgisch kampioen bent geworden in 2011 ?
KF922: Yep! En de motor is nog beter geworden dan toen. Vanaf het moment dat ik de motor van Butron kunnen proberen heb was ik verkocht aan de KTM. Bovendien heb ik met deze motor dan goeie ervaringen uit het verleden dus dat is een extra pluspunt.
De kopman in het team is José Butron, is het leerrijk om iemand als hem naast je te hebben ?
KF922: Ik heb hem enkele weken terug ontmoet in Spanje bij hem thuis. Hij is heel open en recht voor de raap, en stelt zichzelf weinig vragen… Hij geeft zich altijd 100% en voor mij is dat zeker heel leerrijk om iemand met zijn niveau naast mij te hebben. Ik kan veel opsteken van zijn manier van werken zowel naast als op de omloop. En aan zijn resultaten te zien is het bewezen dat de motor heel goed is.
In de MX2 klasse zijn er telkens veel verschuivingen, waar plaats jij jezelf dit jaar ?
KF922: Het enige wat ik daar nu kan op zeggen is dat het startveld opnieuw heel breed zal zijn. Er zijn wel enkele toppers die naar de MX1 klasse zijn overgestapt maar tegelijk komt er ook een sterke lichting uit het EK zoals Guillod en Seewer. Ik weet niet waar ik mezelf moet plaatsen vooraleer ik enkele wedstrijden heb gereden. Het doel voor mij dit jaar is regelmatig tussen de 10e en de 15e plaats te rijden in de GP’s. En de nadruk ligt eigenlijk op regelmaat. Voorheen had ik meestal 1 goeie en 1 mindere wedstrijd en nu wil ik 2 wedstrijden op een gelijk niveau presteren.
Je zwakke punt de voorbije seizoenen was telkens de start ?
KF922: Ik heb in 2012 en 2013 inderdaad van ver moeten terugremonteren. Ik denk dat de Yamaha een beetje power tekort kwam en dat was een handicap in de starts. De start is in de MX2 klasse heel belangrijk omdat het veld heel homogeen is. De tijden liggen heel dicht bij elkaar en alles wordt bepaald in de eerste ronden. Ik hoop dan ook dat ik met de KTM van dit probleem af raak.
Vorig seizoen heb je echter sterk afgesloten ?
KF922: Ik had vooral veel hoogte- en dieptepunten en in Bastogne voor eigen publiek reed ik de slechtste wedstrijd uit mijn carrière. Ik was gestresseerd en vond mijn draai niet op de omloop. Misschien had ik teveel gereden op training, wat onder totaal andere omstandigheden is dan op een GP… Ik wist niet wat het probleem was. Ik heb me na afloop echt kwaad gemaakt op mezelf en dat heeft me een boost gegeven voor de laatste GP’s. Ik was dan ook tevreden met de uitslag van de laatste 2 Gp’s om het seizoen af te sluiten.
Er wordt veel gepraat over de mondialisering van het WK, wat denk jij daarvan ?
KF922: Langs de ene kant is het goed voor de uitstraling van de sport dat het kampioenschap internationaler wordt. Voor mij persoonlijk echter… Ik hou er van om te reizen en landen te ontdekken waar ik zonder de GP’s nooit zou komen, dat is heel avontuurlijk ! Maar langs de andere kant wordt het steeds ingewikkelder voor de teams en piloten met die extra overzeese GP’s. Het budget dat er voor die wedstrijden nodig is, is enorm. Als ik volgend jaar geen GP’s meer zal rijden, zal dit door deze overzeese GP’s zijn. En ik ben niet de enige! Het is voor iedereen moeilijk en dat kan je simpelweg al zien als je naar de startlijst voor de MXGP kijkt… Met 25 deelnemers is dit toch wat triest.
Wat is jouw programma voor 2014 naast de GP’s ?
KF922: Ik zal deelnemen aan het Italiaans kampioenschap en ook aan het ONK en het BK. In België zal ik met een MX2 motor in de Open klasse rijden, alhoewel ik twijfel om met de 350 van start te gaan in de zandwedstrijden. Vorig jaar heb ik in Mol zo hard afgezien dat ik dit niet meer wil meemaken. Doordat ik het Italiaans kampioenschap rijdt zal ik ook niet van start kunnen gaan in Valence…
Tekst: Olivier Evrard / Foto’s CDS
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…