Dit weekend al staat er de openingscross in Lommel op het programma en Robin Bakens is hier helemaal klaar voor. De Waaslander zal in Lommel aantreden op een 250cc Yamaha, met de steun van Circuit equipment en Yamaha D’ieteren. Wij stelden Robin enkele vragen om te weten te komen hoe de vork nu precies aan de steel zit.
Robin, een nieuwe deal voor 2014, vertel eens hoe deze deal in elkaar zit?
Ik ga vooral veel ondersteuning krijgen voor de Europese kampioenschappen MX2. Het team voorziet een perfect geprepareerde motor en een mekanieker. Ook zal Italië voor mij een uitvalsbasis zijn voor mocht ik zin hebben om daar te gaan trainen. Ik vind het geweldig dat Circuit equipment en Yamaha D’ieteren mij steunen. Zo kan ik me focussen op het rijden en mezelf verbeteren.
Je hebt de eerste wedstrijd van het Italiaans kampioenschap gereden, hoe verliep deze wedstrijd?
De wedstrijd op zich viel niet zo best mee. In beide manches deelde ik de eerste ronde al in de klappen. In de eerste reeks kon ik dit nog goed maken. Ik kwam terug tot een 15e plaats maar halfweg wedstrijd maakte ik een foutje. Zo kwam ik als 18e over de streep. In de superfinale was de valpartij in de eerste ronde heel ongelukkig. Ik zat een hele poos vast onder enkele motoren. Daardoor vertrok ik als allerlaatste. Toen ik halfweg wedstrijd terug aansluiting kreeg maakte ik weer een foutje en was de motor te zwaar gehavend om nog verder te rijden.
Wat verwacht je nog van de volgende wedstrijd?
Ik leg mezelf geen verwachtingen op in deze voorbereidingswedstrijden. Ik wil gewoon wedstrijdritme opdoen en fit blijven na mijn blessurejaar. Fysiek is alles in orde na mijn harde werk in de winter. Maar kwa motorgevoel moet er nog bijgeschaafd worden. Toch zie ik het allemaal goed komen voor wanneer het EK MX2 begint.
Aankomend weekend sta je aan de start in Lommel, daar staan héél wat toppers aan de start. Hoe voelt het om tussen de beste van de wereld te rijden?
Dat voelt super. Ik vind het een geweldige uitdaging om de strijd aan te gaan met deze jongens. Zo doe ik pakken ervaring op.
Zelf train je nu ook als een prof, valt dat wat mee?
Het wordt erg onderschat. Het is niet makkelijk om jezelf elke dag weer opnieuw af te beulen en de moed hoog te houden. Toch blijf ik er plezier in hebben. Zeker als al dat harde werk ervoor zorgt dat je een hele reeks lang met een goed gevoel op die machine kan blijven zitten. Ik ben deze winter wel enkele keren ziek geweest, maar dit heeft gelukkig geen al te grote invloed gehad op mijn schema.
Waar zien we het nummer 94 nog aan het werk?
Samen met het team hebben we besloten het volledige EK MX2 te rijden. Ook zullen we ons héél hard focussen op het Belgisch kampioenschap MX2. Aanvullend met enkele ONK’s en Franse kampioenschappen. Het is dus niet de bedoeling dat ik stil zit deze zomer.
Je gaat je héél erg hard focussen op het Belgisch kampioenschap … verwacht je hier iets meer van?
Ik wil mezelf niet te veel druk opleggen of mezelf ophemelen. Toch heb ik al enkele keren laten zien dat ik snel kan rijden. Als ik dit ook constant kan zie ik mezelf in de top-3 op het einde van het jaar, wie weet zit een titel er dan wel in. Ik ga in ieder geval elke reeks vol voor de overwinning gaan.
Tenslotte wilt Robin de volgende sponsors bedanken; Steven Braems boor- en betonwerken, Arai Helmets, Leatt protectives, EKS Brand Goggles, Gaerne Boots, BEST products, Putoline motorcycle oils, Yamaha Belgium, Van Hasselt exhausts, TMV, Twin Air, No Limit Graphics, Fietswereld Bijvank, Renthal, Muc-Off, Acerbis, Bakens Yamaha, Pirelli, Spirit suspension, Binnenhuisafwerking Erwin Raman
Foto credits: Frederik ‘VePix’ Van Eeckhoven