Published On: 4 maart 2014

Na het blessure seizoen van 2013 is het voor Robin Bakens zaak om zo veel mogelijk wedstrijdritme op te doen. Zodat hij helemaal klaar is voor de start van het EK250cc in Bulgarije op 20 april. Om het reizen te beperken en het in België nog goed weer is, heeft het 19-jarige talent er voor gekozen om twee weken aan de start te verschijnen in de VLM.

Bakens’ eerste wedstrijd was die in Linde-Peer. Helaas voor Robin was hij die morgen opgestaan met koorts en voelde hij zich alles behalve goed. Toch besloot hij door te bijten en vol voor het wedstrijdritme te gaan. Tijdens de trainingen werd er echter wel rustig aan gedaan, wat resulteerde in een 18e tijdstraining. De eerste reeks verliep ook niet vlekkeloos voor de Waaslander. In de gemengde Inters MX1 & MX2 klasse kon Bakens geen goede start maken en moest hij van ver terugkomen. Toch kon hij snel het tempo oppikken en knokte de Yamaha rijder zichzelf naar een 8e plaats algemeen, een 4e plaats bij de MX2’s. In de tweede reeks was de ziekte echt toegeslagen. Robin had geen fut meer en kon amper nog zijn stuur vast houden, kwam daar nog eens bij dat hij wederom een mindere start had. Wanneer Robin de top-10 wou induiken kwam hij in aanraking met een andere rijder, dit kostte hem veel tijd waardoor er niet meer inzat dan een 21e plaats algemeen, een 8e plaats bij de MX2’s. In het dag klassement werd hij 5e.

Robin Bakens: “Het was een moeilijke dag vandaag, ik was ziek opgestaan en voelde dat ik vandaag niet mezelf ging kunnen zijn. Ik heb dan ook besloten om de trainingen puur te gebruiken als verkenning. Komt daar nog eens bij dat ik bij een race incident betrokken was en dat ik daar wel wat last van had de dagen erna. Alles bij elkaar is het wel goed dat ik deze wedstrijd heb mee gepikt, ik merk dat ik nog meer wedstrijd ritme nodig heb en we weten ook al wat meer over de motor afstelling.”

 

De tweede VLM wedstrijd die Robin Bakens mee deed was die in Minderhout afgelopen weekend. Ziekte blijft bij een sportman wel een tijdje nazinderen, toch voelde Robin zich er klaar voor. Tijdens de training deed hij het echter wederom rustig aan, ditmaal niet omdat hij zichzelf niet goed voelde, maar omdat het circuit raar aanvoelde. Het had ’s nachts gevroren en er stond best veel gras op het circuit. In de laatste twee ronden werd er dan toch besloten om eens vol aan te zetten wat voldoende was voor een 14e tijd.
In de eerste reeks was het wederom knokken met de 450’ers voor een goede start. Met de MX2 motor wist Robin zich als 25e te nestelen in de eerste ronde. De eerste drie ronden gingen niet goed, er werd weinig ingehaald en het draaide helemaal vierkant. Dan werd er begonnen aan een inhaalrace, eentje om U tegen te zeggen. Zo kwam Robin nog als 10e binnen algemeen goed voor een 3e plaats bij de MX2.
De tweede reeks was dan weer een incidentrijke wedstrijd. Het begon al bij de start waar enkele rijders voor de wielen van Bakens vielen. Toch liet de Sint-Pauwelsnaar dit niet aan zijn hart komen, met zijn uitmuntende conditie kon hij zichzelf terug knokken naar een 11e plaats. Toen kreeg hij van zijn mekanieker Lesley te horen dat hij nog in de top-10 kon duiken. Een beetje onstuimig ging Robin voorbij Kristof Scheynen, waarna hij logischerwijs een koekje van eigen deeg kreeg. Na dit geweldig duel kon Robin een beetje afstand nemen van Kristof, alsof dat nog niet genoeg was veroverde hij ook nog eens de 9e plaats in de allerlaatste ronde. Dit was goed voor een 2e plaats in de MX2 in zowel de reeks als het dagklassement.

“Het was fijn rijden in Minderhout, ik voelde mij al een stuk minder ziek dan de week ervoor en was maar pas donderdag terug beginnen trainen. De zaterdag voor de wedstrijd heb ik dan wat toertjes gereden in Olmen om toch met wat motorgevoel aan de start te komen. Fysiek zat het nog niet 100%, ook omwille mijn ziekte, maar het is fijn om weten dat ik desondanks ik niet 100% ben toch nog het verschil kan maken in de laatste rondes.” Vertelde Robin Bakens “Volgend weekend rij ik geen wedstrijd, ik zal afreizen naar Italië om te testen en mezelf klaar te stomen voor de bekende internationale wedstrijd in Mantova. Circuit equipment heeft mij liever in Italië dan in het eerste ONK van het seizoen + het is een unieke kans die ik met beide handen wil grijpen. Vanaf Mill doe ik wel terug mee in de ONK’s. Iedereen die wil kan mij volgen op mijn facebook pagina.”

Tenslotte bedankt Robin al zijn sponsors: Steven Braems boor- en betonwerken, Arai Helmets, Leatt protectives, EKS Brand Goggles, Gaerne Boots, BEST products, Putoline motorcycle oils, Yamaha Belgium, Van Hasselt exhausts, TMV, Twin Air, No Limit Graphics, Fietswereld Bijvank, Renthal, Muc-Off, Acerbis, Bakens Yamaha, Pirelli, Spirit suspension, Binnenhuisafwerking Erwin Raman.

Foto credits: Frederik ‘VePix’ Van Eeckhoven