Ter voorbereiding van Thailand, tijdens de Grand Prix en in de nasleep van is er veel gepraat over de ‘Benzinekwestie’. Wij gingen even luisteren bij één van de ongehoorde partijen namelijk de leverancier van de benzine, ETS.
We schetsen u even de situatie. ETS is al jaren één van de vaste leveranciers in het motocrosswereldje en gooit midden februari de Grand Prix van Thailand een laatste reddingsboei toe. Door de onrusten in de regio is de invoer van gevaarlijke goederen zoals benzine verboden. Alle teams besluiten in overleg met o.a. Youthstream en de FIM om de voorgestelde benzine van de lokale ETS verdeler voor deze Grand Prix te aanvaarden.
Deze benzine, in Thailand vooral gebruikt voor jetski’s, is in strijd met het FIM Motocross reglement maar werd uitzonderlijk toegelaten. CLS Kawasaki kreeg op voorhand een staal en ging hiermee aan de slag op de testbank. Zonder problemen.
Ook op zaterdag de dag van de kwalificaties ving Jean-François Baldé, technisch commercieel manager van ETS, geen klachten op. Volgens ETS was dit te wijten aan de al bij al nog redelijk temperaturen. Zo heeft het ‘HRC Race Report’ het over 33° tijdens de MX1 kwalificatiereeks. Op de nog warmere zondag sloeg het noodlot toe. Vooral de Kawasaki’s sukkelde door de dag. “Niet door de benzine” vertelt Jean-Fançois Baldé ons, “maar wel omwille van de configuratie van de Kawasaki brandstoftank. Zo zit deze in het frame en zadel ingewerkte. Hierdoor wordt de benzine sneller verhit en treedt de zogenaamde ‘vapor lock’ sneller in werking.” De zogenaamde Vapor Lock treedt in werking wanneer benzine van vloeibare vorm naar gasvorm verandert. “Als het aan onze benzine lag hadden er toch ook signalen geweest op de testbank en op zaterdag,” reageert de Fransman in dienst van ETS.
Op de vraag waarom KTM en Husqvarna dan weinig tot geen problemen hadden, zegt Baldé het volgende: “Dat is vooral door de configuratie van de KTM en Husqvarna brandstoftank. Deze ligt als het ware over het frame.” Of het een kwestie was van foute of zelfs slechte voorbereiding van bepaalde teams, wou de ETS medewerker, meer dan begrijpelijk niet reageren. Wat hij wel nog kwijt wou was dit: “Deze jetski benzine was zelfs beter bestand tegen extreme temperaturen dan de normale FIM gereguleerde benzine.”
De vraag die dit dan meteen oproept is; welke chaos hadden we gekregen als de teams met hun eigen vertrouwde FIM gereguleerde benzine hadden kunnen rijden. Daarbij komt het feit waarom slechts 1/3 van de teams problemen kende? Waren hun tanken niet tot onvoldoende geïsoleerd? Of hadden ze gewoon brute pech dat hun isolatie geen antwoord kende op de verzengende hitte. Een hitte die in de blakende zon makkelijk temperaturen bereikte van 40° en meer…
Specificaties benzine MXGP Thailand
Brand ETS
Product JSK8
Type Unleaded Gasoline
RON 104
MON 90
Oxygen 3,6 %
Density 767 kg/m3
Tijdens het schrijven van dit artikel kwam ETS met hun eigen technische verklaring.
Tekst: Matthias Van Eeckhoven