De kogel is dan toch door de kerk. In 2014 zullen er geen RedBull pro nationals plaatsvinden. Dit Britse kampioenschap, dat ook al eens te gast was in Mill, was een voorloper in Europa. De RBPN was namelijk het allereerste hoog aangeschreven kampioenschap dat in Europa de clash durfde aan te gaan met de GP’s. Een voorbeeld dat nu ook het Franse kampioenschap volgt. Waarom er geen RedBull pro nationals zijn in 2014 laten we organisator Matt Bates zelf verkondigen.
“Tot grote spijt moet ik jullie mee delen dat er geen Pro Nationals zullen plaatsvinden in 2014. Wij hopen op begrip aangezien het voor ons ook een zéér moeilijke keuze was. Het e22 Sports team, de medewerkers en de fans hebben geweldig werk geleverd en hebben laten zien dat het mogelijk is om de strijd aan te gaan met de traditionele kampioenschappen. De hoofdreden om te stoppen is omdat de markt zo verzadigd is. Er zijn zo veel organisatoren en ook al zijn we allemaal gepassioneerd door de sport, er waren gewoon weg te veel kampioenschappen die het opeiste ‘het nationale kampioenschap’ te zijn.” Aldus Matt Bates
“We mogen echter wel terugblikken op 5 geweldige jaren. Ons kampioenschap hield het 2-takt racen levend, gaf de kans aan de jongste onder ons om zich te bewijzen en toonde dat er meer talent in Europa is dan hetgeen wat we te zien krijgen. Ik wil mezelf hierbij echter wel verontschuldigen voor deze late beslissing. We doen ons best om in de toekomst een nieuw prachtig kampioenschap op poten te zetten.”
Dit nieuws komt hard aan voor de motorcross wereld, ondanks de vele geruchten die al de ronde deden. Wij gingen horen bij Yentel Martens wat hij over dit nieuws vindt. Yentel gaat echter dit jaar een Brits programma afwerken met het Talon Kawasaki team.
“De RedBull pro nationals stonden desondanks mijn Brits programma niet op mijn race kalender. Toch is het jammer dat er weer een kampioenschap minder is, zeker eentje van dit kaliber. De wedstrijd die in Weston nog zal verreden worden doe ik wel nog mee. Verder zal ik dit jaar ook nog enkele Belgian Nationals, BK manches en EK250cc wedstrijden rijden op een V-Mac MX2 motor. En het Maxxis Brits kampioenschap op een Talon MX1 kawasaki.”
Tekst: Frederik ‘VePix.be’ Van Eeckhoven