Published On: 22 maart 2014

Eergisteren, 20 maart, had de officiële demo van ‘MXGP the game’ moeten uitkomen. Als gaming nerd en gepassioneerde motorcross fan kon ik me amper nog bedwingen. Echter was het meteen een teleurstelling toen het nieuws kwam dat de demo nog een dag op zich ging laten wachten. Nog enkele ‘lastminute bugs’ moesten uit het spel gehaald worden, wat de demo release vertraagde. Gisteren was het dan eindelijk zo ver, kon ‘MXGP the game’ iedereen de flop van ‘MUD the game’ doen vergeten?

 

Met een verschrikkelijk kritisch oog bekeek ik de demo van binnen en van buiten. De ervaren gamer in mij vond al bijna meteen minpuntjes. Ook al zijn we 2014, niet iedereen heeft een breedbeeld scherm, echter dat denken ze bij Milestone wel. Zo kan ik mijn schermresolutie (1280×1024) niet kiezen en moet ik het stellen met 1280×960, en de daarbij horende zwarte band onderaan en bovenaan mijn scherm. Nog voor ik een race begonnen was kreeg ik ook al meteen ‘de wubbes’ zoals ze in deze streek zeggen, van de menu’s. Na het eindeloos doorklikken besefte ik dan ook nog eens dat ik mijn controller nog niet had ingesteld. Dus in plaats van aan de wedstrijd te beginnen kon ik 7 menu’s terug.

2014-03-22_00014

De controller setup zag er in eerste instantie perfect uit, net zoals ik het in mijn natte dromen had gedacht. Tot ik besefte dat ik nog één knop over had … Op de plaats waarop ik in eender ander motorcross spel mijn koppeling zet stond nu helemaal niks. Dit motorcross spel heeft geen koppeling, mijn mond viel open van verbazing. Echter na het spelen van het spel was de koppeling nu niet meteen iets wat ik mistte. Na 8 keer op mijn toetsenbord te tikken kon ik dan beginnen. Met Clément Desalle was ik vastberaden om de GP van Matterley Basin te winnen.

Wanneer je een race hebt gestart kom je in een pitbox terecht, waar je op schermen het verloop van de sessies kunt bekijken en je motor kunt afstellen. Dit menu deed me meteen denken aan games als F1, Grid, MotoGP … kortom dit zit gewoon snor. Omdat het mijn eerste race was heb ik het afstellen maar overgeslagen en ben ik meteen op de motor gesprongen. Dan komt er een leuke functie, je kan namelijk je starthek kiezen. Deze optie toverde meteen een lach op mijn gezicht. Eens vertrokken, zonder koppeling weliswaar, was het enorm wennen.

2014-03-21_00011

Je zou je afvragen hoe ze het doen, in zo’n spel als dit de motoren toch hun eigen karakter geven. En toch krijgen ze het voor elkaar. Milestone verdiend een dikke pluim voor het klaarspelen van deze taak. Milestone verdiend eigenlijk een hele kip aan pluimen. De besturing voelt zo goed en fijn aan dat iedereen dit spel top kan vinden. Niet alleen de typische gamer, maar ook de motorcrossfanaat. Zo is lijnkeuze zeer belangrijk, zeker naar het einde van de reeks toe aangezien er dan meer sporen op het circuit liggen. Inderdaad, het circuit veranderd tijdens het racen. Maar ook andere aspecten van het typische motorcross gebeuren zijn belangrijk, het leunen op sprongen, in bochten, het juist scrubben en ga zo maar verder… Toch zijn ze er in geslaagd om dit alles op een manier te brengen zodat eender wie, motorcrossfan of niet, in dit spel kan stappen en uren plezier kan beleven. In tegenstelling tot andere motorcrossspelletjes hebben ze in ‘MXGP the game’ geen onrealistische stunts of andere onzin nodig om hun spel interessant te maken. Het pure racen is goed genoeg om dit spel interessant en verslavend te maken. Echter, en hier komt de kritische gamer weer, heb ik mijn bril eens goed afgeveegd en gekeken naar de graphics.

2014-03-22_00013

De graphics van ‘MXGP the game’ zijn middelmatig. Wellicht het beste wat we ooit al gezien hebben van een motorcrossspel, maar daar stopt het dan ook. Vergeleken met andere games die in 2014 op de markt komen loopt het nog wel enkele jaartjes achter . Zo krijg je het gevoel alsof je in een tekenfilm aan het racen bent. De schaduw en licht effecten zijn nogal flauw en er is een gebrek aan detail bij rijders en de motoren. Ook als je stil staat lijken de spatborden van één of ander rubber gemaakt te zijn. Ze flappen harder in het rond dan ‘flappy’s bird’ zijn vleugels. De omgeving is echter wel tamelijk realistisch en mooi. Alle constructies die je op een Grand Prix ziet, zie je nu ook verschijnen . Daarmee krijg je een realistisch GP gevoel. Helaas zijn hier ook de details niet volledig uitgewerkt. Eén voordeel heb je in ieder geval, het spel kan je makkelijk op de allerhoogste settings spelen.

Het besluit.
‘MXGP the game’ is een spel dat zowel de gamer als de motorcrossfanaat in mij zou kopen. Toen ik dat vertelde aan m’n familie kreeg ik meteen de reactie “Wat?! Jij, iets kopen?” dus dan moet het zijn geld wel waard zijn! Ook al zijn de graphics niet tot in het detail uitgewerkt, ze zijn nog steeds beter dan bij andere motorcross games. Ook is het geweldig fijn om weten dat m’n computer het spel aankan zonder dat ik moet prutsen aan de instellingen. De besturing is fijn, instap klaar en puur. Met puur bedoel ik dat het écht het gevoel geeft van een motorcross spel. Niet van één of ander circus waar je trucjes moet doen om sneller te kunnen gaan. Hopelijk begrijpen de concurrenten van Milestone dit nu ook. De opbouw van het menu daar valt over te discussiëren, maar de korte laadtijden, de laadschermen, de promofilmpjes ertussen en de cleane afwerking zorgen dat het geheel er goed uit komt. De gamer in mij is streng en geeft een 6,5/10, maar de motorcrossfanaat roept luidkeels TIEN OP TIEN en KOPEN MAAR!

2014-03-22_00028

Tekst: Frederik ‘VePix.be’ Van Eeckhoven
Screenshots: Ruben Kuilder