Ozzy, ozzy, ozzy, oi oi oi, interview Todd Waters

Australiër Todd Waters is een gloednieuwe naam in zowel het ONK gebeuren als bij de GP’s. De Australiër vertoeft voor het eerst in Europa om hier te racen tegen de beste motorcrossers van de wereld. Als het een echte Europese rijder beaamt besliste de fabrieks Husqvarna rijder om het ONK in Mill mee te rijden en zijn wedstrijd programma goed aan te vullen. Wat hij van zijn eerste jaar Europa vindt tot nu kan je hieronder lezen.

Todd, dit is je eerste ONK, wat verwachtte toen je vanmorgen de paddock op reed?

Ik verwachtte zand, héél erg veel zand. Je hoort altijd dat de Nederlands goed zijn in het mulle zand en zand kregen we dus. De typische ruige jumps met diepe sporen, rechte stukken waar je traag gaat door de gigantische knippen … het is echt wel een technisch circuit. Ik vocht dan ook de gehele dag tegen mezelf en tegen het circuit. Het is niet het type circuit waarin je in een flow kunt geraken en dat was echt sterven. Maar om een goede WK rijder te worden moet je nu éénmaal in het zand kunnen rijden.

In de laatste ronde van de eerste reeks werd je nog voorbij gestoken en eindigde je als tweede, wat scheelde er?

Op het einde van deze wedstrijden zijn er best wel veel gedubbelde rijders en doordat ik al een hele reeks aan het vechten was kon ik daar minder goed mee om dan normaal. Opzich doet het resultaat er niet toe voor mij, het is vooral belangrijk dat ik een goed gevoel kan opbouwen in het zand en kan werken aan mijn techniek. Zoals jullie kunnen zien en ik voel is dat nog wel nodig ;-).

Mike Kras klopte je, ken je hem?

Ik ken de helft van de GP rijders niet eens (lacht). In Australië krijgen we héél erg weinig GP coverage te zien, waardoor het moeilijk is om de jongens hier te kennen, laat staan dat ik iemand van de Nederlandse kampioenschappen ken. Het is écht allemaal nieuw voor mij, nieuwe mensen, nieuwe circuits, nieuw team … het is een totaal nieuwe levensstijl.

Volgende week Brazilië, dat is al de 3e GP op een ander continent, hoe voelt het om zoveel te reizen?

Dat is ook iets totaal nieuws voor mij, ik ben het lange reizen niet gewend. Ook elk weekend racen is nieuw voor mij en dat alles tezamen heeft een impact op mijn lichaam. Vanaf het Italiaans kampioenschap tot nu heb ik al elk weekend wedstrijd gehad, nuja vorige week had ik een RedBull trainingscamp, maar het is een zwaar en vol wedstrijd programma. Het is een sprong in de diepte, maar al bij al vind het hier écht wel fijn vertoeven en kan ik er wel aan wennen.

 

Tekst & Foto: Frederik ‘VePix.be’ Van Eeckhoven

Recent Posts

Valerio Lata met HRC Honda naar WK MX2

Valerio Lata heeft een meerjarige overeenkomst met HRC Honda afgesloten. Dat maakte Honda vandaag bekend.…

5 uur ago

Liam Everts sluit zich aan bij Nestaan Husqvarna Factory Racing

Met een nieuwe start en een nieuw startnummer, 26, is Liam Everts klaar om zijn…

5 uur ago

CFMoto laat elektrische crossmotor zien in Milaan

De EICMA 2024 heeft gisteren haar deuren gesloten in Milaan maar een dag later sijpelen…

9 uur ago

Op 3 januari 2025 start de 47e Dakar rally

De moeder van alle rally's is toe aan de 47e editie. Die zal ook dit…

10 uur ago

VIDEO: Everts en Smets in EICMA Champion Charity Race Legend

Voor een enthousiast publiek  namen 12 grote legendes uit de MotoGP/SBK en MXGP het op…

11 uur ago

Nieuwe geluidsnormen in de MXGP

De internationale motorsportfederatie F.I.M. had het lang vooraf aangekondigd en vanaf 1 januari 2025 is…

1 dag ago