Het Husqvarna fabrieksteam was met hun hele racestal naar Mill afgezakt. Zo stond niet alleen Todd Waters aan de start, maar ook Pascal Rauchenecker, die Tyla Rattray vervangt in de komende GP’s. De Oostenrijker is net nieuw in de MX1 klasse en wist heel wat te vertellen over zijn overstap.
Pascal, dit is één van je eerste wedstrijden op een grote motor, hoe is het gevoel er op?
Het is inderdaad nog maar mijn tweede wedstrijd op de 350cc Husqvarna. Voor mij is er niet een gigantisch groot verschil, de 350 moet je op ongeveer dezelfde manier berijden als een 250, dus buiten de extra kracht gaat het aanpassen goed. Ik heb ook een geluk dat ik kan wennen aan de grotere motor bij één van de beste teams in de paddock, het IceOne Husqvarna team.
Waarom denk je dat het team jouw koos om in te vallen voor Rattray?
Geen idee, ik kreeg een telefoontje van Robert, de Husqvarna motorsport chef. Die vroeg of ik wou invallen voor Rattray en dat sloeg ik uiteraard niet af. Ik train echter wel al een hele winter op een 350cc motor en ik ben ook testrijder, wellicht zijn ze op die manier bij mij geraakt. Ik geef in ieder geval alles van mezelf en hopelijk willen ze dan in de toekomst ook nog met mij samenwerken.
Volgende week Brazilië, ben je er klaar voor denk je?
Geen idee of klaar het juiste woord is. Thailand was mijn eerste wedstrijd dit jaar en meteen ook mijn eerste wedstrijd op een MX1 motor. Het was dus echt zwaar aanpassen en wennen, nu zijn we wel al een tijdje verder maar toch, écht klaar ben ik nog niet. Ik kan nog steeds verbeteren en zal nog hard werken om beter te worden.
In de eerste reeks had je een slechte start, je kwam goed door het pak gereden, maar dan was je plots weg. Wat was er gebeurd?
Er was een steen op mijn motorblok gevlogen waardoor er een stuk afgebroken was. Alle olie liep er uit en uiteindelijk heeft de motor het begeven. De tweede reeks heb ik dan aangevangen als training voor Brazilië. In het begin had ik niet zo een goed ritme. Op het einde kon ik toch wat goede rondetijden neerzetten, wat rijders passeren en voelde alles goed aan. Ik kijk uit naar Brazilië!
Wat vond jij van het circuit?
Het circuit is echt gigantisch zwaar en moeilijk. Het is ongelofelijk hoe sommige jongens, ook amateurs hier over knallen alsof het niks is en dat voor 30 minuten lang. Het was ook mijn eerste zandrace op de grotere motor, het was niet simpel om met deze extra kracht een ritme te vinden. Ik ben toch blij dat ik de dag positief heb kunnen afsluiten en wat goede rondetijden heb kunnen neerzetten.
Tekst en foto: Frederik ‘VePix.be’ Van Eeckhoven
De 41ste Supercross van Parijs belooft alweer een absoluut topspektakel te worden! Komen dit weekend…
Enduro-topper Taddy Blazusiak heeft een flinke wonde in het aangezicht opgelopen toen hij, onderweg naar…
Minder dan acht maanden na de lancering van de Triumph TF250-X is het opnieuw verzamelen…
Zoals verwacht is het omkeren van de precaire situatie van motorfabrikant KTM een werk van…
Meervoudig MX kampioen Dietger Damiaens (Dam Racing KTM) is goed op weg om 'n schitterend…
De veelbelovende Franse jongeling Marc-Antoine Rossi zal in 2025 de kleuren van Red Bull KTM…