Vorig weekend in de blubber van Bulgarije werd er de eerste manche afgewerkt voor het EK 250cc. Belg Robin Bakens was daar aanwezig en had er zin in. Als voorbereiding was Robin gaan rijden in Frankrijk op circuits als Campagne-les-Hesdins en Naours, er is toen erg veel getest geweest en het resultaat mocht er zijn. Echter is er niks wat je kan voorbereiden op wat de jonge Oost-Vlaming op zaterdag en zondag voor de wielen kreeg geschoven.
De eerste training was door een ingekort programma ook meteen de laatste. De rijders van het EK250cc kregen één sessie voor de wedstrijden. Met meer dan 40 rijders in de baan en blubber tot knie diepte was het niet makkelijk rijden in Sevlievo. De anders kei-harde betonbaan was omgetoverd tot een waar slagveld waar gereden moest worden in bijna onmenselijke omstandigheden. Wachtende in de pitstraat tot er een droog spoor werd gevormd steeg de spanning bij Robin. De Yamaha rijder zette dan uiteindelijk één keer aan wat goed was voor een 30e kwalificatietijd.
Op zaterdag werd ook nog de eerste reeks afgewerkt. De start van deze reeks verliep niet vlot, in één van de eerste bochten ging Robin uit de ideale lijn omdat het daar aanschuiven geblazen was, echter buiten deze lijn was het pure blubber. Bakens’ voorwiel schoof weg en hij viel. Als laatste kon hij beginnen aan een inhaalrace van jewelste. In ronde 8 zat Robin al op een 25e plaats en reed hij nog steeds snellere rondetijden als de jongens voor hem. Helaas gooide een sputterende motor roet in het eten en kwam hij als 33e binnen.
Op zondag was er een kleine opwarming van 10 minuutjes en bijna vlak erna de tweede manche. Deze tweede manche verliep alles behalve goed, een slechte start in combinatie met slecht rijden resulteerde dan ook in een slecht resultaat. Robin kwam binnen als 30e en had de volgende uitleg voor ons klaar.
“Ik snap niet wat er mis ging deze tweede reeks. Het ging gewoon langs geen kanten, alles wat ik probeerde, elke lijn die ik nam … niks voelde goed aan en na zo’n 10 minuten kreeg ik echt een mentale dip. Het is echt iets wat ik nog nooit heb voorgehad en hopelijk nooit meer zal voorhebben, want op deze manier was het niet fijn rijden. Nu ga ik me even opladen tijdens de wedstrijd in Wuustwezel om er voor het BK in Moerbeke-waas er weer volledig te staan. Het volgend EK is dan weer in Spanje op 11 mei.”
Met dank aan: Steven Braems boor- en betonwerken, Arai Helmets, Leatt protectives, EKS Brand Goggles, Gaerne Boots, BEST products, Putoline motorcycle oils, Yamaha Belgium, Van Hasselt exhausts, TMV, Twin Air, No Limit Graphics, Fietswereld Bijvank, Renthal, Muc-Off, Acerbis, Bakens Yamaha, Pirelli, Spirit suspension.
Foto’s: Bavo Swijgers/MXlife.be