Dat we in België nog steeds talent hebben mag duidelijk zijn. Met de overwinning van Brent Vandoninck in het EK250, de ONK85 titel winst van Jago Geerts en het schitterende seizoen van Cyril Genot in het ONK & EK, dat terwijl hij één jaar en half jonger is als dominator in de 125cc’s Davy Pootjes.
Maar wat zouden we kunnen doen om deze jongens in eigen land ook een hoog niveau van competitie aan te bieden. Nu is het namelijk triest gesteld met de jeugd klasse in de FMB-BMB. Met vaak slechts een half vol starthek tijdens deze reeksen kunnen we niet spreken over een hoogvlieger.
Hoe kan het kampioenschap een boost krijgen? Even onze ideeën en bijbehorende visie.
Splits de Belgian National 85cc wedstrijden en de Belgian Masters of Motocross wedstrijden van elkaar. Dit zodoende dat deze twee aparte kampioenschappen worden. Hou de ‘eigen licentiehouders eerst’ regel in stand tijdens het Belgian National 85cc kampioenschap. Het tweede kampioenschap, het zogenaamde ‘Belgian Masters of Motocross 85cc’ kampioenschap, wordt dan opengesteld voor alle nationaliteiten en alle licenties. Dit naar het voorbeeld van het ONK. Het ONK waar de 85cc klasse wordt bemand door o.a. Belgen, Nederlanders, Fransen, Denen, Duitsers, Spanjaarden,… Iets waarin dit nieuwe BMMX 85cc kampioenschap zeker ook in zou kunnen slagen met de aantrekkingskracht van parcours als Kester, Orp-le-Grand en Mont-Saint-Guibert. De motorcross talenten uit de andere landen zouden dan mee kunnen helpen aan de niveauoverdracht. Want zoals u weet wordt u enkel beter door tegen de betere te rijden.
Eén 125cc klasse waarin alle 125cc machines zich moeten verenigen. Dit jaar is het eerste jaar dat de FMB-BMB een waar 125cc kampioenschap voorziet. Een kampioenschap dat echter een stuk onthoofd wordt door het feit dat sterke piloten zoals Nolan Cordens, Thomas van Erum en Jasper van der Mieren zich niet ophouden in de 125cc/Beloften klasse maar in de Nationale klasse. Daarnaast is het hier wederom een jammer feit dat de regel ‘eigen licentiehouders eerst’ in regel is. Zo lopen jongens ingeschreven in de beloften klasse niet alleen de kans mis om zichzelf te versterken door het duel aan te gaan met de sterkere Belgische 125cc piloten maar ook door de internationale 125cc piloten. Laat ons als voorbeeld maar even Bas Vaessen of Max Engelen roepen.
Kortom alles is aanwezig om onze jeugd ook dichter bij huis een hoogstaande competitie aan te bieden. Maar enkele handelingen moeten zich wel stellen. Handelingen die de motorcrosswereld zelf kan doen, voor eenmaal kan niet het excuus van oefenterreinen in geroepen worden.
Nu het laatste puntje: Wat denken jullie van dit alles?! Laat het me zeker weten hieronder!
Tekst: Matthias Van Eeckhoven
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…