Published On: 17 juni 2014

Na slechts drie weken terug te zijn uit blessure was het voor Robin Bakens tijd om af te zakken naar het prachtige circuit van Maggiora. In Italië stond namelijk de vierde wedstrijd van het EK250cc op het programma. Helaas heeft Bakens niet ten volle kunnen genieten van de Italiaanse alpen.

Tijdens de eerste tijdstraining liep het al mis voor Robin. De gehele tijdstraining lang bengelde Robin rond een kwalificatie plaats, maar met slechts tienden van verschil was het plots knokken voor Robin om er bij te zijn. Nadat hij op zijn pitboard zag dat hij niet meer in de top-15 zat besloot de Yamaha rijder nog eens het circuit na te kijken om dan een ronde aan te zetten. Zo ver kwam het echter niet, op de befaamde Desalle berg ging ook Bakens er hard af. Hij landde met zijn keel recht op zijn stuur en kreeg het héél erg benauwd, ademen ging niet meer en hij kreeg het gevoel alsof hij aan het stikken was. Gelukkig droeg Robin zijn Leatt nekbeschermer, of het had erger kunnen aflopen. Echter met slechts een korte pauze en amper recuperatie tijd tussen de tijdstraining en de last chance qualifying race zag het er niet goed uit voor de Waaslander.

In de last chance qualifying race ging het al van in het begin niet goed. De start was niet wat het moest zijn en het inhalen ging niet zo makkelijk als gedacht. Het feit dat iedereen bijna dezelfde rondetijden kon rijden hielp er niet meteen aan. Halfweg de reeks begon de keel héél erg veel parten te spelen. Toen rijdende op een 16e plaats en beseffende dat er geen kwalificatie (top-10) meer in zat werd er besloten om gewoon de reeks uit te rijden. Het weekend zit er vervroegd op voor Robin. Gelukkig kon hij op zondag nog gaan supporteren voor zijn JK Yamaha teamgenoot Sandro Peixe die ook even de holeshot pakte in de last chance.

“Pfff, dit is een weekend om te vergeten, nochtans het begon wel goed.” Verteld Robin Bakens ons. “Je komt hier op een circuit aan, zo prachtig, dat vind je nergens. Is ook ineens een nadeel, want dit wilt zeggen dat je er ook nergens voor kunt gaan trainen. In de eerste training ging het helaas al mis, dan nog wel in een rustige ronde. Ik kwam met mijn nek vol op mijn stuur terecht en liep daarbij een soort van whiplash op, m’n kinesist zegt dat ik erg blij mag zijn dat ik mijn Leatt nek protectie droeg. Hierbij wil ik hen dan ook hartelijk danken om mij te steunen en mij letterlijk op de been te houden! Ook bedankt aan alle andere sponsors om mij rijdende te houden en erg véél beterschap gewenst aan Joël Roelants: Steven Braems boor- en betonwerken, Arai Helmets, Leatt protectives, EKS Brand Goggles, Gaerne Boots, BEST products, Putoline motorcycle oils, Yamaha Belgium, Van Hasselt exhausts, TMV, Twin Air, No Limit Graphics, Fietswereld Bijvank, Renthal, Muc-Off, Acerbis, Bakens Yamaha, Pirelli, Spirit suspension, REV Training“

Foto: Bavo Swijgers – MXLife.be