Published On: 18 juni 2014

Het historische circuit van Maggiora in het noorden van Italië vormde het decor voor de vierde proef in het EMX250cc kampioenschap. Door de wisselende weersomstandigheden kregen de piloten een constant veranderende en verraderlijke baan geserveerd. Het DIGA Racing team stond dit weekend aan de start met Jaap Corneth en, de nieuwe aanwinst van het team, Santtu Tiainen. Met Jaap die net terug komt uit blessure en Santtu die nog maar net de overstap maakte naar de 250cc motor wist het team dat dit geen gemakkelijk weekend zou worden! Van de andere kant weten we dat je succes niet cadeau krijgt.

Kwalificatie reeks: 58 piloten meldden zich aan in Maggiora, vastberaden om alles te geven en één van de 40 start posities te veroveren voor de kampioenschaps race. Op een technische omloop als Maggiora worden kleine foutjes zwaar afgestraft. Jaap ging vroeg in de de tijdstrainingen tegen de grond, moest van motor wisselen en geraakte daarna niet meer in z’n ritme. Santtu worstelde ook met het parkoers en de motor, te verwachten aan gezien hij slechts enkele dagen voor de wedstrijd de overstap van de 450 naar de 250cc machine maakte. Beide piloten werden naar de herkansingen verwezen. Jaap kwam de eerste bochten door in de eerste helft van het pak maar raakte even later in één van de steile draaien in de problemen toen hij met een andere piloot in contact kwam bij een inhaal actie. Hij geraakte verstrengeld in de hooi balen en reclame panelen en kon moeilijk terug op de motor stappen. Toen hij uiteindelijk terug kon vertrekken was de rest van de deelnemers al zo ver weg dat de achterstand te groot was om nog in de top 10 te geraken en zich te kwalificeren. Santtu zijn start hek botste terug omhoog (zie de gallerie op digaracing.com) en het leek er op dat zijn race al verloren was voor ze nog maar begonnen was. Hij vertrok als laatste maar reed een geweldige inhaalrace om enkele ronden voor het einde de leiding over te nemen en de LCQ te winnen.

Reeks 1: Door zijn positie aan de buitenkant van de start raakte Santtu meteen diep in het pak verzeild. Bij de eerste doortocht aan de pitlane bevond hij zich in 34ste positie. In zijn opmars wist hij meer dan tien plaatsen winst te boeken om als 24ste over de meet te komen.

Reeks 2: De start van de tweede reeks was iets beter met een 24ste plaats bij de eerste doortocht maar door de regen in de nacht voorafgaande aan de tweede reeks was het parkoers heel verraderlijk en was het nog moeilijker om in te halen. Santtu won enkele plaatsen maar moest die naar het einde van de reeks weer inleveren om zo als 23ste te eindigen. Helaas dus geen punten maar wel een leerrijke ervaring om mee terug naar België te nemen en hard aan het werk te gaan om in de volgende wedstrijd betere resultaten te behalen.

Corneth_DSC1223 (72dpi)

Jaap Corneth: “Het circuit in Maggiora zag er super uit maar wel moeilijk dus ik vind het nog steeds jammer dat we niet eerst een vrije training hebben om de baan wat beter aan te voelen. In de tijdstrainingen ging ik er de eerste ronde meteen redelijk hard van af, ik wisselde van motor in de pitlane maar kon daarna niet meer in m’n ritme komen.
In de ‘Last Chance’ nam ik een redelijk goede start maar enkele bochten later wou ik bij één van de steile bochten achterlangs voorbij gaan maar werd door een andere piloot geraakt en geraakte toen vast in de hooibalen en de borden. Daarna ging het rijden op zich wel goed maar ik had veel te veel achterstand om nog bij de eerste tien te geraken en me te kwalificeren.”

Tiainen_DSC3964 (72dpi)

Santtu Tiainen: “Ik blijf met een ontgoocheld gevoel achter na de wedstrijd in Maggiora, Ik had er veel meer van verwacht maar hadden gewoon te veel pech, al vanaf de tijdstrainingen. In de ‘Last Chance’ had ik goede rondetijden maar ik wil dit seizoen gewoon nog top 3 resultaten. Ik ben er van overtuigd dat er geen reden is waarom dat niet mogelijk zou zijn als ik wat meer tijd op de 250 heb gehad en de motor beter gewoon ben.

Het was moeilijk starten van aan de buitenkant in Maggiora maar m’n rijden was ook niet wat ik wou. Nu moet ik gewoon hard blijven trainen zodat ik met het DIGA Racing team resultaten kan neerzetten.
Ik ben zo blij dat ik nu deel mag uitmaken van het DIGA Racing Team, er zit zo veel ervaring in het team en het zo gemakkelijk dat ik me nu enkel moet toeleggen op m’n job. Ik ben Dirk Saelen en het DIGA Racing Team heel dankbaar voor deze kans. Nu moet ik gewoon gericht blijven verder werken en goed voorbereid aan de start staan in Zweden.”

Team manager, Dirk Saelen: “Tevreden kunnen we zeker niet zijn. We kunnen verzachtende omstandigheden inroepen maar dat neemt niet weg dat we terugkomen van een kale reis. Met de blessures die Jaap dit seizoen al kende, waardoor hij wedstrijd ritme ontbreekt is een terugkeer op zo’n technische baan geen lachertje maar er zal hard gewerkt moeten worden om betere resultaten neer te zetten. De andere EMX250 piloten zijn de afgelopen maanden enkel sneller geworden dus we weten wat ons te doen staat. Santtu reed een goede ‘Last Chance’ maar in de reeksen konden we duidelijk zien dat hij nog niet de agressiviteit had op de 250 die je nodig hebt om hier vooraan mee te doen, ook dit krijg je er enkel uit door meer tijd op de motor. Over 10 dagen mogen de jongens terug aantreden in Zweden, een omloop die hun beiden goed zou moeten liggen. Ze weten wat hun te doen staat.
Aanstaande weekend is het in het Duitse Teutschental de beurt aan Nolan Cordens en Thomas Sileika om hun vijfde EMX125cc wedstrijd te betwisten. De jongens zijn klaar met de examens en kunnen zich nu volledig toeleggen op hun trainingen dus we kijken vol verwachtingen uit naar hun optreden.”

Foto : Bavo Swijgers