Met zoveel woorden wil de sympathieke Noord-Ier het zelf niet gezegd hebben. Oké, geen echte comeback dus maar wel een blij weerzien voor de 35-jarige Crockard en de Kesterheide! Op uitnodiging van AMC Dworp en 24MX Honda Racing staat Gordon nu zondag aan de start tussen een ijzersterk deelnemersveld met veel jong geweld.
Crockard zelf is evenmin de eerste de beste: viervoudig GP winnaar, drievoudig Brits kampioen en qua stuurmanskunst nog steeds een natuurtalent. In 2000 stond hij na de Belgische kwartliter GP in Kester trouwens mee op het podium samen met Frédéric Bolley en Pit Beirer. Wordt hij dé verrassing van de 3de Belgian Masters of MotoX ronde? Als Noord-Ier is Gordon in ieder geval vertrouwd met de rol van underdog.
Crockard tegen de wereldtop
“Gisteren (donderdag) trainde ik met de 24MX Honda in Hélécine en Jeffrey Herlings was er ook. Wat rijdt die jongen hard zeg!Hopelijk gaat het zondag wat trager voor hem met meer sporen en putten,” lacht Gordon. Behalve Herlings moet Crockard in Kester rekening houden met stevige concurrentie van Jeremy Van Horebeek, Kevin Strijbos, Davide Guarneri, Ken De Dycker, Marc De Reuver, Romain Febvre, Aleksandr Tonkov, José Butron, Petar Petrov en Damon Graulus. Kortom een niveau dat gerust mag vergeleken worden met een Grote Prijs.
“Ik rijd nog veel met de motor, doe mijn fysieke training en daarnaast heb ik mijn eigen MX-school. Eigenlijk is er dus niet veel veranderd tegenover vroeger. Ik heb op het allerhoogste niveau geracet met het beste materiaal en tegen de beste rijders. Op dat nivau wil ik nog rijden, want de passie is er nog altijd. Alleen zijn er nu veel minder mogelijkheden voor mij.”
Dankzij zijn vriendelijke persoonlijkheid en gevoel voor humor veroverde de ‘Crockstar’ in zijn hoogdagen heel wat fans. Gelukkig is hij nu nog steeds dezelfde. “Hey, ik ga mezelf niet voor de gek houden! In de eerste plaats vind ik het fantastisch dat ik deze kans krijg van AMC Dworp en 24MX Honda. Ik ga voor een top tien plaats. Als ik twee keer in de top tien of in de buurt van de top 10 rij, dan ga ik het op Facebook vermelden anders denk ik dat ik maar ga zwijgen. Of wie weet het zou een zware modderrace kunnen worden en dan is alles mogelijk!”
De Ryan Hughes step-up
In het verleden stond Gordon al regelmatig aan de start in ‘Vlaanderens mooiste’. Hij heeft dan ook goede herinneringen aan de Kesterheide: “Kester is een heel mooie omloop. Een beetje zoals Farleigh Castle in Engeland maar dan beter. Er staan veel bomen rond, het is een circuit met veel karakter en de fans kunnen dichtbij komen. Tegenover een modern parcours zijn er niet zoveel sprongen maar dat hoeft niet. Voor mij is het echt perfect!”
Laat Crockard los en hij kan urenlang geweldige verhalen vertellen, zowel over de pieken als dalen in zijn carrière. Over Kester dan maar. “In 1999 reed Ryan Hughes GP’s en het was ook mijn doorbraakjaar. Tijdens de training in de GP van Kester zat ik achter hem en zag ik hoe hij de step-up sprong pakte. Volgens mij was hij de eerste die dat deed. De ronde daarna passeerde ik hem en deed ik het ook. Ik was natuurlijk heel opgewonden dat het gelukt was, ik vertraagde wat en Ryan kwam naast me rijden. Een beetje zoals een politieauto dwong hij me naar de kant. ‘Doe die step-up niet man. Laat niemand zien dat je ‘m kan nemen en spaar die sprong voor de wedstrijd,’ zei Hughes. ‘Oké, geen probleem ze ik. En we spraken af onder ons twee om ‘m niet te springen. Maar in de kwalificatie nam ik die step-up wel omdat het gewoon zoveel sneller was. Daarna begon iedereen het te doen!”
Dat Crockard op een Honda rijdt, is bijna vanzelfsprekend. Hij maakte het mooie weer met CAS-Honda, later ook met het Wulfsport-Honda team van Roger Magee en PAR-Honda. Hij is helemaal weg van de kwaliteit en het gebruiksgemak waarvoor Honda bekend staat. Nu is Gordon bovendien één van de drijvende krachten achter het Honda 150 EK. Crockard coacht ook de jonge rijders, van 11 tot en met 14, in het kampioenschap. “We zijn goed bezig met het EK 150. Het niveau wordt steeds beter en voor een jonge rijder is het eigenlijk een kans die je niet mag missen. Op een GP omloop rijden, met veel publiek, veel mediabelangstelling en absoluut zonder kosten! De winnaar wint bovendien een volledig seizoen EK MX2 op een Honda CRF250R.”
Tekst: Tom Jacobs
Foto’s: Bavo & CDS