Published On: 6 augustus 2014

De Europese campagne zit er, na de wedstrijd in Lommel, nu helemaal op. De jongens van het DIGA Racing team kregen bij deze ook meteen de zwaarste omloop op de kalender voorgeschoteld. Naast de 125cc en de 250cc traden ook de 300cc jongens aan samen met de MXGP en MX2 piloten. De zandomloop van Lommel werd herschapen tot een slagveld voor mens en machine.
Nolan, Thomas en Santtu gaven alles maar niet iedereen was even succesvol en tevreden. We laten de jongens zelf aan het woord om hun weekend en de toekomst plannen uit de doeken te doen.

Nolan Cordens: “In de kwalificatie had ik meteen geen al te best gevoel. Ik kon me toch kwalificeren met een 34ste tijd, de eerste reeks was mijn start niet zo goed en ben ik als 37ste aan gekomen.
In de 2de reeks had ik er al niet veel zin in om te starten en ben ik 34ste geworden. Een weekend om snel te vergeten. Voor de rest van het seizoen heb ik volgende week het wereld kampioenschap in België en daarna ga ik het rustiger aan doen. Ik wil bij deze nog graag mijn ouders, mijn zus, Wim en mijn privé sponsors bedanken.”

Cordens_DSC9658

Thomas Sileika: “Het was zeker niet mijn beste weekend van het seizoen maar ik liet wel zien dat ik de snelheid en techniek heb om vooraan mee te doen. In de kwalificaties was ik derde en had dus een goed plaats aan het starthek. Mijn start was goed in de eerste reeks, ik ging bij de eerste drie de bocht in maar in de volgende draai werd ik onderuit gereden. Ik moest helemaal als laatste aan m’n wedstrijd beginnen, ik wist 29 jongens in te halen en belandde zo op plaats 11. De tweede reeks vertrok ik op kop, ik bleef de wedstrijd de eerste 10 minuten leiden maar dan werd de droomrace plots een nachtmerrie! Ik ging drie keer, in korte tijd, tegen de grond en werd pas elfde, wel een ontgoocheling. Het was een seizoen met “up’s en downs”. Ik vraag me wel eens af hoe het eindresultaat er zou uitgezien hebben moest ik niet 4 keer in de start ten val gekomen zijn om dan weer heel het deelnemers veld door te moeten? Maar goed, ik ben bij de beste vijf 125cc piloten van 2014 en daar ben ik wel blij mee maar ik wil meer en kan niet wachten om er aan te beginnen werken! Ik wil mijn team nog eens extra bedanken, we hebben dit samen gedaan! De grootste dank gaat natuurlijk naar mijn monteur Gino, hij is een echte vechter een geweldige motivator, maakt niet uit wat er gebeurd hij geeft altijd de volle 100%. Volgend jaar maak ik de overstap naar het EK 250cc, ik hoop dat ik daar ook vooraan mee kan doen. Laat 2015 maar komen!”

sileika_FP4A4515

Santtu Tiainen: “Ik vond het eigenlijk mijn zwakste wedstrijd in de EMX250 klasse tot nu toe. Ik wist voor de start dat ik goed ben in het zand, ik ben fysiek in vorm en de motor van het DIGA Racing team is echt sterk dus alles hangt af van wie er op de motor zit.
Met de tijdstrainingen was ik pas 21ste, héél ver van wat ik verwachtte. In de eerste reeks had ik een slechte start, ik reed nog van 22 naar 15. De tweede start was al wat beter en ik werd 13de. Ik worstelde met de bochten en mijn rijstijl was zoals op de 450cc machine en niet genoeg zoals je op een 250cc moet rijden. Het is moeilijk om tussen die twee motoren af te wisselen voor de verschillende kampioenschappen. Maar goed, het was een geweldig weekend met het team, nog eens extra bedankt aan het DIGA Racing team voor alles wat ze voor me doen. Nu moet ik gewoon positief blijven en vooruit kijken naar de volgende wedstrijden.”

Team manager, Dirk Saelen: “Ik denk dat Sanntu niet zo’n slechte wedstrijd reed. Op Zaterdag had hij het echt moeilijk maar Zondag zag het er allemaal al een stuk vlotter uit. Het had natuurlijk beter gekund maar hij heeft het verschil in rij-stijl tussen de verschillende motoren toch wat onderschat, zeker op dit niveau. Hij weet waar hij moet aan werken om beter klaar te zijn voor het volgende seizoen. Bij aanvang van het kampioenschap hoopten we op een top 10 rangschikking voor Thomas, hij werd 5de, daar mogen we allemaal trots op zijn. Voor Nolan was de doelstelling om zich zo veel mogelijk te kwalificeren en dat heeft hij ook bijna altijd kunnen waarmaken. De jongens hebben allemaal nog wat wedstrijden dit jaar maar we beginnen toch stilaan richting 2015 te kijken en dat ziet er al heel veelbelovend uit. Ik wil bij deze nog maar eens onze sponsors en iedereen die bij het team hoort in de spotlichten zetten en bedanken voor een mooi en succesvol seizoen.”

EMX125 Overall: 1. Alvin Östlund (SWE, YAM), 50 points; 2. Brian Hsu (GER, SUZ), 40 p.; 3. Bas Vaessen (NED, KTM), 37 p.; 4. Cyril Genot (BEL, YAM), 36 p.; 5. Miro Sihvonen (FIN, KTM), 31 p.; 6. Max Engelen (NED, KTM), 30 p.; 7. Hardi Roosiorg (EST, KTM), 25 p.; 8. Ivan Baranov (RUS, KTM), 22 p.; 9. Nathan Renkens (BEL, KTM), 21 p.; 10. William Andersson (SWE, KTM), 20 p; 11. Thomas Sileika (LAT,KTM) 20 p.

EMX125 Championship Standings: 1. Brian Hsu (GER, SUZ), 268 points; 2. Alvin Östlund (SWE, YAM), 252 p.; 3. Davy Pootjes (NED, KTM), 216 p.; 4. David Herbreteau (FRA, YAM), 181 p.; 5. Tomass Sileika (LAT, KTM), 177 p.; 6. Joakin Furbetta (ITA, KTM), 168 p.; 7. Dan Houzet (FRA, KTM), 123 p.; 8. Max Engelen (NED, KTM), 115 p.; 9. Michael Ivanov (BUL, KTM), 102 p.; 10. Cyril Genot (BEL, YAM), 97 p.

EMX250 Overall: 1. Brian Bogers (NED, KTM), 42 points; 2. Calvin Vlaanderen (NED, KTM), 41 p.; 3. Adam Sterry (GBR, KTM), 40 p.; 4. Nick Kouwenberg (NED, YAM), 39 p.; 5. Brent Van doninck (BEL, KTM), 38 p.; 6. Steven Clarke (GBR, KTM), 31 p.; 7. Arminas Jasikonis (LTU, KTM), 24 p.; 8. Frederik van der Vlist (NED, KTM), 24 p.; 9. Ken Bengtson (SWE, KTM), 22 p.; 10. Ben Watson (GBR, KTM), 21 p; 11. Santtu Tiainen (FIN,KTM) 14 p.

EMX250 Championship Standings: 1. Steven Clarke (GBR, KTM), 237 points; 2. Brian Bogers (NED, KTM), 237 p.; 3. Adam Sterry (GBR, KTM), 214 p.; 4. Brent Van doninck (BEL, KTM), 208 p.; 5. Ben Watson (GBR, KTM), 197 p.; 6. Thomas Kjer Olsen (DEN, HON), 169 p.; 7. Sullivan Jaulin (FRA, KAW), 161 p.; 8. Calvin Vlaanderen (NED, KTM), 161 p.; 9. Michele Cervellin (ITA, HON), 150 p.; 10. Ceriel Klein Kromhof (NED, KTM), 131 p…21. Santtu Tiainen (FIN, KTM) 40p.

Foto : Bavo Swijgers / CDS