Published On: 18 augustus 2014

Na de GP van Lommel had Robin Bakens er zin in om weer te gaan knallen in het diepe mulle zand. Welk circuit is dan beter dan de Keiheuvel? Op deze prachtige zandbaan was er traditie getrouw de Internationale motorcross op 15 augustus, buiten enkele internationale sterren stond ook de Yamaha rijder uit het Waasland hier aan de start!

 

De trainingen verliepen tamelijk vlot, in het begin van de tijdstrainingen was het druk op de baan met meer dan 40 Inters + nationalen aan de start. Met nog slechts zo’n 5 minuten te gaan vond Robin dan toch een moment waar hij kon aanzetten en in een ronde zat zonder al te veel verkeer, in deze ronde wist hij de 5e tijd neer te zetten. Ook het gevoel zat meteen goed, het rijden ging vlot en meteen was er een goed gevoel met de baan.

 

Voor de start van de eerste manche was ik bloednerveus, ik weet niet waarom, maar ik moest echt op mezelf inpraten dat ik hier was voor mijn plezier. Gelukkig was ik wel super geconcentreerd” Zei Bakens. Dat hij geconcentreerd was konden we zelf ook zien, zo wist hij zijn 250f Yamaha als eerste door de bocht te sleuren en de kopstart te nemen! “Dat was een geweldig gevoel, tot ik voor het eerst over de duin sprong. Plots ging ik helemaal verstijft rijden, ik liet ook de deur helemaal open staan waardoor ik makkelijk gepasseerd werd. Nog voor het einde van de eerste ronde ging het dan helemaal mis. Tijdens het aan remmen van een bocht blijf ik met mijn voet in het zand haken, hierdoor vliegt mijn been helemaal over de motor en liep ik er letterlijk naast.” Gelukkig kon Robin snel zijn wedstrijd hervatten. Hij kreeg zijn motor in één trap aan de praat en begon aan een moeilijke taak, een comeback maken op het zware en soms smalle circuit van de Keiheuvel. Na enkele ronden had Bakens dan toch enkele jongens gepasseerd en had hij even vrije ruimte, hierdoor kon hij zich terug herpakken. Robin Bakens; “Die ruimte had ik wel even nodig, ik zat constant foutjes te maken en reed als een nieuweling. Maar net als je denkt dat het goed gaat, gaat het weer fout. Na zo’n 15 minuten wedstrijd was ik helemaal doorheen mijn roll-off. Hierdoor kon ik amper nog een aanval plaatsen en dus wachtte ik tot de allerlaatste halve ronde om nog één plaatsje op te schuiven. Helaas ging het dan weer erg fout. Plots verdween de zandberm en voor ik het goed en wel besefte lag ik onder mijn nog draaiende motor. Gelukkig stond mijn mecanicien Lesley in de buurt of mijn brandwonde op mijn schouder was nog erger geweest. Toch ben ik daar helemaal gebroken.” Robin wist als 14e Inter MX2 zijn eerste manche af te werken.

 

De tweede manche ging een stuk beter, geen kopstart deze keer voor de Waaslander, dit dankzij een mindere jump aan het hek. Maar de 2014 MX2 Yamaha pakte na zo’n 6 meter goed grip en hierdoor werden er nog enkele plaatsjes gewonnen. Uiteindelijk kwam de blauwe #94 als derde uit de eerste bocht. Na een halve ronde kwam ook nog Brent Vandoninck voorbij geknald, maar er ontstond geen paniek. “Ik weet dat jongens als een Vd Vlist, Pauls Jonass en Vandoninck sneller zijn, dus probeerde ik enkel hun te volgen en te kijken naar hun lijnen, gewoon geen gekke dingen doen en een mooie reeks rijden was mijn plan.” Aldus Bakens. Halfweg wedstrijd kwam er wel druk op de ketel, Grobben kwam van achter pushen voor de vierde positie, maar ondanks lang aandringen vocht Robin hem af. Net voor het einde van de reeks viel ook Pauls Jonass nog een keer, hierdoor werd er plots gevochten voor de derde plaats. Ondanks dat Robin beter omheen de gedubbelde rijders ging wist Jonass nog net met één seconde voorsprong voor te blijven. Met een 14e en 4e plaats eindigt Bakens op een 8e plaats algemeen in de Joël Roelants MX2 Trophy.

 

Woord achteraf:
Ik had dit niet kunnen doen zonder al de mensen rondom mij, familie, vrienden, fans, sponsors … gewoon iedereen enorm bedankt. Dit klinkt héél erg cliché, maar na het, excuses voor mijn taalgebruik, verkl*ten van mijn kopstart en die crash op het einde van de reeks was ik helemaal gebroken en had ik geen zin meer om nog in Balen te blijven. Gelukkig heb ik zo’n goede groep van mensen om mij heen die mij goede moed hebben ingepraat en mij zowaar naar de start hebben gedragen, zonder hen had ik nooit die leuke en goede tweede reeks gereden! Ook bedankt aan al mijn andere sponsors om mij aan de start te krijgen van deze, en andere, wedstrijden. Steven Braems boor- en betonwerken, Arai Helmets, Leatt protectives, EKS Brand Goggles, Gaerne Boots, BEST products, Putoline motorcycle oils, Yamaha Belgium, Van Hasselt exhausts, TMV, Twin Air, No Limit Graphics, Fietswereld Bijvank, Renthal, Muc-Off, Acerbis, Bakens Yamaha, Pirelli, Spirit suspension, REV Training.”

 

Nu is Robin zich aan het klaarstomen voor de 4e manche van het Belgisch kampioenschap in Orp-Le-Grand. Op dit prachtige natuurlijke circuit zal er onder normale omstandigheden beton gevreten worden. Bakens zal dan ook wat testwerk verrichten in Frankrijk en kijkt met plezier uit naar het circuit aan de kleine Gete.

 

Foto’s: Frederik ‘Vepix’ Van Eeckhoven