Published On: 16 september 2014

Nu het 2014 MXGP seizoen er helemaal op zit, is dit het perfecte moment om poolshoogte te nemen bij Davy Dousselaere, de Off-Road Manager van Honda Motor Europe. Davy geeft tekst en uitleg over de nieuwe rijders van Honda Motor Europe en over de plannen voor volgend jaar.

Wat kan je ons vertellen over de ‘transfers’ van Honda Motor Europe voor 2015?
“Ik ben erg blij met de overeenkomsten die we voor volgend seizoen hebben gemaakt. In MXGP hebben we met Filip Bengtsson en Christophe Charlier twee nieuwe rijders bij 24MX Honda Racing. Bij JTech Honda hadden we Vsevolod Brylyakov al eeder bevestigd voor het WK MX2, en we zijn ook dicht bij een overeenkomst met een tweede WK rijder. Dan is er ook Albie Wilkie, de Honda 150 Europees kampioen, die zal uitkomen in EMX250. Het zou kunnen dat er nog een tweede EK rijder naast Wilkie komt, maar daarover zijn de gesprekken nog gaande.”

Kan je de nieuwe MXGP rijders eens toelichten?
“Met Bengtsson hebben we iemand die sterk voor de dag kan komen in het zand. Filip heeft zelfs het potentieel om in het zand voor uitschieters te zorgen. Dat zagen we dit jaar al in Finland waar hij de snelste tijd in de kwalificatie neerzette. Als we deze winter goed met hem kunnen werken, zijn we er zeker van dat er nog meer in zit. Fysiek moet Bengtsson nog sterker worden zodat hij langer vooraan kan blijven. Filip werd dit jaar ook Zweeds kampioen en Zweden is voor ons een belangrijke markt.

Voor Christophe Charlier wordt het zijn eerste jaar op een 450cc motor. Qua postuur is hij sowieso meer een 450 rijder. Ik denk dat hij volgend jaar wel eens veel mensen zou kunnen verrassen. Ook in zijn geval is het belangrijk dat we deze winter samen met hem hard aan de bak gaan. We hebben een uitgebreid testprogramma gepland met beide rijders, en we zijn ervan overtuigd dat zowel Bengtsson als Charlier mooie dingen kunnen laten zien in 2015.”

Wat is de strategie voor volgend jaar?
“Wat betreft de teamstructuur is het opzet heel duidelijk. Voor 24MX Honda Racing ligt de focus op de MXGP met de CRF450R. Voor JTech Honda ligt de focus op de MX2 en het EMX250 met de CRF250R.

In MXGP heeft 24MX Honda Racing (red; voorheen LS Honda) al laten zien wat mogelijk is op basis van een standaard CRF450R. Ook in 2015 gaan ze tonen tot wat de productiemotor, uitgerust met een racevering in staat is. Daar kijken we erg naar uit omdat we weten hoeveel de 2015 standaard CRF450R in zijn mars heeft! Voor volgend jaar hebben we immers een flinke stap vooruit gezet. Met enkele specifieke race-aanpassingen zijn zelfs op het hoogste niveau topresultaten mogelijk.”

Hetzelfde geldt eigenlijk voor de CRF250R. Tegenover zijn grotere broer heeft de 250 iets minder veranderingen ondergaan, maar hij is wel uitgerust met de fantastische SHOWA SFF-TAC luchtvork die ook JTech in racetrim zal gaan gebruiken. Het is geweldig om met JTech Honda de prestaties van de CRF250R in de verf te zetten. Zeker omdat we nu, méér dan ooit gefocust zijn op het EMX250 en het WK MX2.”

Waarom zijn de MX2 en EMX250 zo belangrijk voor Honda?
Honda_GPBelgium_Honda_2014_X6B7116“Precies omdat de CRF250R voor ons een belangrijke motor is volgend jaar. Maar we willen de CRF250R nog meer op de kaart zetten. Daarom trekken we volop de kaart van de jeugd om jong talent, zoals Albie, te ontwikkelen en te begeleiden.

Die filosofie passen we toe voor de hele line-up van JTech, of het nu gaat om Brylyakov, of de tweede rijder in MX2 of EMX250. Het is dus de bedoeling om met vier rijders uit te komen en JTech echt te laten concentreren op de CRF250R.

Daarnaast laten we ook zien dat Honda investeert in een duidelijk pad voor jong talent. Van 11 tot 14 kan je van start gaan in het Honda 150 Europees Kampioenschap, vervolgens EMX250 en WK MX2 en tot slot MXGP. Dat is de centrale gedachte achter ons engagement in motorcross. We willen jonge rijders helpen groeien met Honda. En voor wie het talent en het doorzettingsvermogen heeft is het mogelijk om met op een CRF de absolute top te bereiken.”

Wat zijn de volgende stappen in de voorbereidingen voor volgend jaar?
“Met de CRF250R hebben we sinds de GP van België veel vooruitgang geboekt, zowel qua motor als qua blok. Hopelijk gaan we daar het resultaat van zien tijdens de Motocross of Nations op 28 September. Het wordt ook heel interessant om met de nieuwe luchtvering -die ook op de productiemotor zit- aan de slag te gaan.

Na de MXoN beginnen we te testen met al onze nieuwe rijders. Begin volgend jaar is er ook nog een groepstest in Sardinië gepland. Daar zal iedereen aanwezig zijn; van de fabrieksrijders tot onze EMX250 jongens waardoor we echt samen kunnen testen en leren als één grote famile. Dat is een belangrijk onderdeel van onze aanpak.”

Wat zijn de doelen voor 2015?
Eigenlijk willen we er overal op vooruit gaan volgend jaar. We willen beter presteren in EMX250, in het WK MX2 én in MXGP. Ik heb er alle vertrouwen in dat we daar met de 2015 CRF450R en CRF250R de motoren voor hebben, gekoppeld aan de juiste rijders én teams.

Tot slot wil ik alle Honda ondersteunde teams en rijders bedanken voor hun inspanningen en hun toewijding. Het was een belangrijk jaar waarin iedereen meer is gaan samenwerken. Die lijn willen we graag doortrekken. De piramide die we voor ogen hebben om motorcrosstalent te laten doorgroeien, zal er niet meteen staan. Maar de structuur en de ondersteuning zijn er wel al en iedereen werkt goed samen. Dat biedt in ieder geval een stevige basis.”