Er zijn vijf rijders die Grand Prix’s hebben gewonnen of reeksen en podiums gepakt hebben in de MX2 klasse. Deze vijf rijders zullen dan ook hun debuut maken in de MXGP klasse in 2015. Maar één van de best geplaatste rijders zal misschien wel eens de Rockstar Energie Suzuki Europe piloot Glenn Coldenhoff kunnen worden. De Nederlander is de enige rijder uit deze groep van vijf met daarbij Romain Febvre, Christophe Charlier, Alessandro Lupino en Jose Butron die niet van team of motor zal moeten veranderen.
De winnaar van de Britse Grand Prix 2013 maakte al indruk bij Suzuki omdat hij het wat te vaak mislopende MX2 project toch wel hun eerste podium bezorgde dit seizoen. Het was dan ook geleden van 2011 voor Suzuki toen Ken Roczen de RM-Z250 nog bestuurde. Er werd hem dan ook beloofd om een stap te zetten naar de MXGP met de steun van Sylvain Geboers en de Suzuki Factory voor 2015. Dat was dus een deel van de deal om hem in het geel te krijgen.
Coldenhoff die nog steeds wat aan het herstellen is van een knieblessure die hem toch wel negen wedstrijden aan de kant hield in het midden van het seizoen. Maar toch is hij al begonnen op de grotere 450cc machine met wat korte testen met het fabrieksteam en Kevin Strijbos in Frankrijk. “Ik kijk er echt naar uit en ben echt benieuwd naar deze nieuwe uitdaging”zei hij. “Het gaat taai worden in de MXGP klasse volgend jaar. Ik zal er zeker voor zorgen dat ik er klaar voor ben. Ik hoop dan ook de winter goed door te komen.”
Zoals zijn MX2 collega’s zal Coldenhoff de komende maanden gebruiken om te trainen voor de twee GP-reeksen te rijden met een krachtiger en zwaardere motor. Om zo toch te kunnen concurreren met Tony Cairoli, Ryan Villopoto, Kevin Strijbos, Clement Desalle en Gautier Paulin. “Ik moet een beetje meer gaan eten en dat is nu eigenlijk wel eens toegestaan! Ik moet nu niet naar mijn gewicht kijken en kan er voor gaan. Ik moet dan ook veel meer krachttrainingen gaan doen. Ik moet gewoon zorgen dat ik meer power heb volgend jaar.”
Coldenhoff zal de RM-Z450 gaan rijden in de zelfde Suzuki set-up waar ook Jeremy Seewer op de fabrieksmotor MX2 gaat rijden voor 2015.
Tekst Adam Wheeler – OTOR
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…