Published On: 23 oktober 2014

De Kawasaki-rijder Ryan Villopoto reed vorige week reeds zijn eerste rondjes op de MXGP KX450F en begon hiermee zijn aanpassingsperiode aan het WK kampioenschap. Hieronder kan je vijf sleutelpunten vinden waaraan de 26-jarige Amerikaan zich zal moeten aanpassen om ook in Europa succesvol te zijn.

1. Het tijdsschema

Voor Villopoto zullen de 18 GP’s met in totaal 36 reeksen niet zo intensief zijn in vergelijking met zijn kalender in de states. Toch zal hij moeten aanpassen aan wedstrijden op vier verschillende continenten en vooral een gans weekend-programma. Sinds 2009 zijn in de Verenigde staten ook de nationals geprogrammeerd op 1 dag. 2 dagen op de omloop zal in principe een voordeel zijn voor Villopoto maar het zal even wennen zijn om de verschillende sessies nuttig en effectief in te vullen. Je hebt een goeie pre qualifying nodig voor een goeie plaats aan het hekken voor de kwalificatie. Daar moet je in de korte sprintwedstrijd dan een goed resultaat halen om een goeie uitgangspositie te hebben voor de wedstrijden op zondag. Bovendien zal Ryan ook moeten wennen aan de omloop die constant veranderd, mede door de vele nevenklasses die voor sporen en knippen zorgen. Meermaals hebben de Amerikaanse rijders al commentaar gegeven om hieraan te moeten wennen tijdens de MXON, dus het is te verwachten dat Villopoto enkele Gp’s zal nodig hebben om aan het schema te wennen.

2. De aandacht

Tijdens de Duitse GP in Teutschenthal dit jaar was het aan de wachtrij voor de handtekeningsessie van Villopoto duidelijk te zien dat hij waar de GP ook zal gehouden worden,in het middelpunt van de belangstelling zal staan. In Teutschenthal stonden honderden mensen aan te schuiven voor een glimp van hem op te vangen, en op de druk bezochte GP’s zal dit zeker niet minder zijn. Omdat het zijn eerste (en meteen ook laatste) seizoen zal zijn, zal hij af te rekenen krijgen met massale interesse van de pers, fans en de ganse industrie. Ryan is de grote aandacht wel gewoon, maar het is toch net iets anders in Europa dan in de States. Hij zal hiervoor zijn ervaringen van de MXON wedstrijden waaraan hij deelnam zeker kunnen gebruiken, maar de grote nummer 2 zal zowel op als naast de omloop gegeerd wild zijn.

behind-the-scenes-with-ryan-villopoto-6_gallery_full

3. Team

Dit is een groot vraagteken omdat het niet duidelijk is of Villopoto zich onmiddellijk op zijn gemak zal voelen met zijn nieuwe entourage, of als hij tijd zal nodig hebben om het beste uit zichzelf en het team te halen. Hier heeft Villo het voordeel dat hij Tyla Rattray aan zijn zijde heeft om ideeën uit te wisselen of suggesties te geven. Toch is de crew ook nieuw voor de Zuid-Afrikaan. De competitiviteit van Paulin en bij momenten ook Frossard in de voorbije jaren heeft aangetoond dat het KRT team in staat is om efficient en professioneel te werk te gaan. Maar nu krijgen ze met RV2 één van de grootste namen uit de sport onder de tent. Ze zullen hem de nieuwe technische mogelijkheden moeten aanleren ( MXGP technische controle bevat meer ruimte voor interpretatie dan bij de productie regels bij de AMA) en zullen volgend jaar het centrum van de paddock worden met extra aandacht van alles en iedereen. Het wordt voor beiden een drukke winter maar als alles goed verloopt kunnen ze zonder zorgen naar Qatar afreizen. Als het echter al onmiddellijk de verkeerde kant uitgaat met de afstelling van de motor zou dit wel eens voor een vroege deuk in het vertrouwen kunnen zorgen. Ryan heeft in zijn ganse carrière nog maar 1 keer van team veranderd. Dus desondanks hij de Kawasaki gewoon is komt hij terecht tussen totaal nieuwe mensen van verschillende nationaliteiten.

behind-the-scenes-with-ryan-villopoto-4_gallery_full

4. Cairoli

Cairoli heeft momenteel de bovenhand. Villopoto komt niet alleen in een kampioenschap dat de Siciliaan sinds 2009 heeft gedomineerd, maar ook op vele omlopen waar de KTM-rijder 45 GP’s en 85 reeksen heeft gewonnen in die tijdsperiode, de vele podiums die aan de basis liggen van zijn titels dan nog niet in acht genomen. Cairoli heeft honderden en honderden uren in het Lommelse zand in de benen en het is dus moeilijk om aan te nemen dat iemand hem op deze ondergrond zomaar zou verslaan (buiten Jeffrey Herlings waar we nog een jaar moeten op wachten). Bovendien heeft Tony reeds meerdere keren aangetoond dat hij op de moeilijke momenten zoals bij blessures toch nog goeie resultaten kan neerzetten, wat de basis vormt voor zijn titels. Aan de andere kant weet Ryan onderhand ook wel al hoe hij een titel moet behalen en wat hij hiervoor moet doen nadat hij tegen de beste en grootste namen uit de VS heeft gestreden. Dat Cairoli met een nieuwe 350SX-F aan de start zal komen kan voor Villopoto een voordeel zijn. De nieuwe motor zou misschien een invloed kunnen hebben op de blitzstarten en de allround capaciteiten van Cairoli.

behind-the-scenes-with-ryan-villopoto-11_gallery_full

5. Omlopen

Er is hierover al veel gesproken maar het zou niet slim zijn om te zeggen dat Ryan Villopoto niet op alle ondergronden uit de voeten kan op een MX motor. Maar zoals reeds aangehaald, het zal er voor hem op aankomen hoe snel hij zijn limieten kan vinden op een smalle omloop vol sporen met slecht enkele lijnen beschikbaar, en of zijn snelheid dan ook voldoende zal zijn om te winnen. Het lijkt erop dat de WK omlopen meer verschillen bevatten dan de AMA kalender, maar dat wordt gewoon een extra factor voor Ryan. Het maakt net als zoveel andere dingen deel uit van het pakketje met het ‘nieuwe avontuur’. Hij zal ongetwijfeld gefrustreerd zijn op bepaalde omlopen, maar dat zijn andere MXGP rijders ook… Hij zal goed zijn limieten moeten kennen en proberen verder te kijken dan die ene wedstrijd, want het kampioenschap wordt niet op 1 plaats bepaald. Als we de kalender trouwens bekijken is het het vermelden waard dat er vier nieuwe omlopen zullen zijn voor de meeste MXGP rijder…

Tekst Adam Wheeler – OTOR Magazine

Foto’s: CDS /Gary Price-GOPRO