Published On: 10 november 2014

De laatste geruchten rond het Red Bull KTM team – wereldkampioen in zowel MX2 als MXGP in de laatste vijf jaar – omvatten een nieuwe functie voor ambassadeur en icoon van de sport Stefan Everts. Onze landgenoot, die de laatste jaren de leiding had over het MX2 gedeelte van het team, zou zijn focus nu meer gaan richten op de begeleiding van KTM’s jonge aanstormende talenten zoals Davy Pootjes, Jorge Prado, Kim Savaste en natuurlijk ook de nodige aandacht besteden aan zijn 10 jaar oude zoon Liam.

everts_FP4A3239_mxm

Op het einde van 2006 vervoegde Everts KTM  om daar een manager/test -rol in te gaan vullen. Hij kreeg veel lof voor zijn bijdrage voor de verandering van de vering van zowel race- als productie modellen en creëerde mee de succesvolle  350SX-F, die in handen van Antonio Cairoli de laatste jaren de titel binnenhaalde in de koninginneklasse.  Nu zou hij zich naar verluidt meer focussen op de trainingen, voorbereidingen en wedstrijden van de EK-rijders dan dat hij zich zou bezig houden met de GP gebeurtenissen van Herlings en nieuwkomer Pauls Jonass.

De MXGP tak van het Red Bull KTM team wordt sinds 2010 geleid door Claudio Decarli, terwijl Everts dit jaar één van zijn zwaarste jaren als manager kreeg te verduren met de spannende finale tussen de twee rijders van zijn team.  De twee vochten een duel voor de titel uit tot in de laatste ronden van het kampioenschap, met Herlings die in Mexico ondanks grote bedenkingen van Everts toch rondreed met een gebroken dijbeen.

tixier_GPMEXICO_14_CDS_5318

In een gesprek tijdens de MOTOGP wedstrijd in Valencia vorig weekend gaf KTM sport directeur Pit Beirer volgend commentaar: ” Hij verlaat niet volledig het MX2 team omdat hij nog steeds onze MX ‘director’ is, en we zullen nog steeds samen motoren ontwikkelen en onze (KTM’s) motorcross strategieën bespreken. Maar er is 1 ding dat we vanuit een zakelijk standpunt niet kunnen veranderen en dat is het feit dat zijn zoon op weg is om een professionele rijder te worden. Ik denk dat het van een 10-voudige wereldkampioen iets te veel gevraagd is om én team manager te zijn en dan nog eens de nieuwe talenten op te volgen. Wij willen hem deze vrijheid geven om dit te doen en ook om Liam op een KTM te houden. Het plaatje zou mooi passen want Stefan kan zich dan ook ontfermen over andere jonge talenten.”

everts_FP4A1317_mxm

” Het is een pure gezichts verandering want hij zal niet meer officieel de MX2 team manager zijn, maar zal nog altijd het mx project in de juiste richting begeleiden en hierbij ook zelfs uitkijken naar de vorderingen bij Husqvarna. Voor Stefan zal het eerder een kleine verandering worden maar voor enkele van mijn mensen in Oostenrijk zoals Dirk Gruebel (Red Bull KTM technische coördinator) zal het wel een grote impact hebben. Het wordt een grote uitdaging voor hem maar hij heeft er reeds jaren hard voor gewerkt en ik ben er zeker van dat hij samen met mensen zoals Valentina Ragni (team coördinator) er zal in slagen om dit team succesvol te runnen.”

“We moeten onszelf  goed organiseren want het fabrieksteam wordt vrij groot nu met drie rijders en het Decarli team heeft ook nog twee juniors in het team. Harry en Stefan hebben nog drie juniors aan de andere kant van het team terwijl Robert (Jonas, Husqvarna race director) ook enkele fabrieksteams onder zijn vleugels heeft met vijf rijders. Het is een enorm groot project maar ik hoop dat het gezond en succesvol kan blijven.”

“Jeffrey Herlings van zijn kant verwacht niet dat de nieuwe rol van de 10-voudige wereldkampioen een directe impact zal hebben op zijn GP-voorbereidingen. ” In het begin spraken we elkaar veel, maar de laatste jaren hebben we niet zo veel meer samengewerkt. “, aldus Herlings. ” Ik heb gewoon mijn eigen ding gedaan met Ruben (schoonbroer van Stefan). We hebben elkaar sindsdien niet veel meer gesproken dus ik denk niet dat de dingen nu hard zouden veranderen voor mij.”

Herlings_everts_FP4A6902

Everts blijft een krachtig symbool voor KTM. Zijn commentaren en aanwezigheid in de paddock heeft nog steeds veel invloed en hij lokt nog steeds de aandacht van vele racefans over gans de wereld.

Tekst Adam Wheeler – OTOR Magazine

Foto’s CDS