Published On: 18 november 2014

De supercross van Bercy – Lille is meteen ook de perfecte opportuniteit om eens kort een praatje te slagen met enkele piloten. Kerels die je niet elke dag voor de micro krijgt kun je dan relaxt interviewen vele Fransen natuurlijk en Amerikanen. Eén van die Fransen was Nicolas Aubin. De piloot die o.a. nog voor Yamaha, Bud Kawasaki en het Britse Buildbase Honda wisselde onlangs naar OB1 Motorsport Suzuki.

Deze vernieuwde editie van ‘Paris Bercy’ of nu ‘Paris Lille’ was je eerste wedstrijd met je Suzuki hoe viel dit mee? ‘Weet je het ding is dat je hier géén slechte piloten vind in de SX1 klasse, en ik had niet zoveel tijd vooraf om aan de motor gewoon te worden. Maar ik voelde me heel comfortabel op de nieuwe machine. Maar als ik eerlijk ben met mezelf moet ik toegeven dat ik niet snel genoeg was dit weekend maar ik maakte vorderingen gedurende het weekend en de snelheid ging naar het einde van het weekend de juiste kant op. Alleen is het dan nog een punt dat ik wat fysiek moet werken om deze kleppers voor 15 ronden te volgen. Maar overal ben ik zeer tevreden over dit weekend met m’n nieuwe liefde.’ Aldus Nicolas Aubin.
aubin_SXlille_2014_4185_(72dpi)
Hoe voelt het om te rijden in zo’n prachtig en immens stadion als dit hier in Lille? ‘Het zand was nat, plakkerig en nog wat zacht. Dat maakte het parcours verraderlijk met al de sporen. We zagen daardoor ook wel enkele valpartijen in de ritmesectie net na de eerste bocht. Maar naar het einde werd het parcours steeds beter en beter en vond ik het persoonlijk zelfs beter dan het oorspronkelijke parcours in Parijs. We hadden hier langere start en dat vind ik toch wel interessanter dan héél korte arenacross-achtige starts. Maar ook denk ik dat het stadion perfect was voor het publiek, iedereen heeft zich wel geamuseerd denk ik.’

Nico Aubin - BavoWat hebben Fransen toch met supercross, want de plaats is dan wel veranderd de fans zijn nog steeds even gek! ‘Dat weet ik niet goed. Voornamelijk denk ik dat dat komt omdat we het eerste land waren in Europa die een supercross competitie hadden. De fans aanschouwde die competitie en zagen later de piloten uit die competitie het goed doen in de grootte Amerikaanse SX competitie. Dat heeft het supercross, wat toch steeds spektakel en show is, zeker goed gedaan. We zien ook wel dat supercross ook buiten Frankrijk aan het groeien is. De Duitse supercross groeit jaar na jaar, ook het Britse kampioenschap doet het niet slecht en zelfs in Nederland is er met Zuidbroek een mooie organisatie. Ze hebben afgekeken in Frankrijk en gekopieerd, goeie tendens wat mij betreft voor Europa. Voor de fans is het ook een mooi alternatief voor de wintermaanden. Je zit afgeschermd van het koude barre weer en kan toch op een comfortabele manier genieten van je favoriete sport.

Welke wedstrijden staan er voor 2015 op het programma voor jou en het team? ‘Normaal gezien neem ik deel aan de laatste wedstrijden van het Franse supercross kampioenschap. Daarnaast zal ook het ADAC Supercross kampioenschap en meer dan waarschijnlijk ook het UK Arenacross kampioenschap op m’n programma staan.’ En welke wedstrijden staan er in 2015 op het programma voor de nog steeds meer 26 jarige Aubin? ‘De plannen zijn om het volledige Franse Motorcross & supercross kampioenschap te betwisten. Daarbij zullen we ook de internationale races en de Franse Grand Prix rijden. Als het seizoen lekker loopt kunnen we zelfs wel meer Grand Prix uitstapjes maken. Naast dit alles werken we ook nog aan het verwezenlijken van een droom, ik en het team zouden graag één AMA National betwisten als we de budgetten kloppende krijgen.

Tekst & Interview: Matthias Van Eeckhoven – Foto’s: CDS & Bavo