In Lille hadden we een kort praatje met Jeremy Albrecht, de teammanager van het Joe Gibbs Racing Motorcross team. We hadden het natuurlijk over hun nieuwe krachten in hun team.
Jullie hebben Justin Barcia aangeworven, wat verwachten jullie hiervan? ‘Wij hebben hem gekozen omdat we er van overtuigd zijn dat hij wedstrijd kan winnen. Hier in Lille is wel nog maar z’n tweede wedstrijd op de motor dus het is nog zoeken. Over de twee dagen gezien kunnen we al vast stellen dat er toch vooruitgang is gemaakt. Maar alles te samen doet hij het enorm goed, JB51 heeft geen problemen met de Yamaha en dat maakt ons gelukkig in het vooruitzicht van het grote doel.’
Zitten beide piloten op hun ‘Amerikaanse Yamaha’s’? ‘Ja we hebben beide motoren ingevlogen. Zo kunnen zowel Justin Barcia, als Weston Peick zo best en comfortabel mogelijke omstandigheden deelnemen aan de Europese supercross wedstrijden.’
Heeft Weston Peick het naar z’n zin op z’n JGR motor hier in Frankrijk? ‘Ja Weston heeft al meermaals een supercross wedstrijd in Europa meegemaakt. Daardoor weet hij goed wat hij kan verwachten. De banen zijn hier toch wat kleiner en smaller. Maar het racen doet hem en het hele team goed!’
Is het een toeval dat we héél vaak JGR piloten in Europese supercross zien? In het verleden zagen we vaak Josh Grant en Justin Brayton. Nu Weston Peick en Justin Barcia. ‘Natuurlijk heeft iedereen daar zijn eigen kijk op, maar ik vind dit goeie afwisseling voor de jongens. Hierdoor hebben ze toch nog iets om naar uit te kijken. Doe je dit niet zit je heel het offseason vast in het schema van testen en trainen. Naast dat, is het ook een leuke gelegenheid om even de voeten nat te maken en te zien hoe goed je al bent, heb je nog minpunten ga je rustig naar huis en doe je u werk.’
Joe Gibbs Racing kwam in het supercross & motorcross met een enorme geschiedenis. Coach Gibbs is een enorm monument in het ‘American Football’, daarnaast is het JGR team ook een dominante factor in de Nascar. Verwachten de teameigenaars dan ook langzaam geen grote prestaties van het MX/SX team? ‘Een team bouwen kost tijd. Ik ben er beginnen werken omdat ze wisten waarmee ze bezig waren. Ze stelden steeds realistische doelen en waren zich ervan bewust dat ze niet meteen gingen meedoen voor titels. En zoals ik al zei het bouwen van een goeie structuur kost tijd en je moet ook de juiste piloot op de juiste plaats hebben. Maar dat laatste puzzelstukje zouden we met Justin Barcia wel eens gevonden kunnen hebben. Winnen is teamwerk, de piloot kan het niet alleen en een organisatie kan het niet alleen. Uiteindelijk zullen we titels winnen, dat is toch het doel. Zeg ik dat dit in 2015 zal zijn? Neen maar in de nabije toekomst zullen we zeker meedoen.’
We hebben hier nu twee mooie dagen gehad in het prachtige stadion in Lille. Zou het voor al de fans niet mooi zijn moest het FIM Supercross terug naar Europa keren? ‘Na het wegvallen van de Canadese manche waren er geruchten over het feit dat er misschien naar Australië of Europa gegaan ging worden. Dat is niet gebeurd, maar het zou wel goed zijn voor de sport. Wel op voorwaarde dat Europese SX wedstrijden allen na elkaar komen. Dit zodat het reizen niet onnodig duur wordt. Persoonlijk denk ik dat als we allen zouden samenwerken en een kalender kunnen creëren die voor iedereen werkt dat het nog een boost zou kunnen geven aan supercross.’ Aldus Jeremy Albrecht.
Tekst & Interview: Matthias Van Eeckhoven – Foto’s: Bavo