Het MXGP team van Red Bull KTM is volop aan het testen en trainingsrondjes aan het draaien op de basis van Claudio De Carli in Malagrotta dat in de buurt van Rome ligt. Vooral de nieuwe aanwinst van het fabrieksteam, Tommy Searle is stevig aan het testen met de 2016 350SX-F die hij zal besturen in zijn derde seizoen in de MXGP klasse.
De 25-jarige Brit heeft al met Tony Cairoli’s zijn winnende GP-motor gereden in de maand november terwijl het team bezig was met de motor te ontwikkelen voor de nieuwe GP campagne die eind februari start. Maar nu Searle zijn eigen 350SX-F heeft is de voormalig Vice-Wereldkampioen MX2 blijkbaar op volle snelheid.
“Ik sprong op de motor van Tony in het begin en de afstelling was niet goed voor mij en ik zou niet kunnen rijden met de motor zonder de set-up wat te veranderen,”zegt hij. “De nieuwe motor is dan ook ‘dag en nacht’ verschil’ dan de eerste ervaring. Hij is dan ook aangepast aan mijn rijstijl en dat is een stuk beter. In het algemeen zou ik zeggen dat de handeling beter is, maar het was ook een paar jaar geleden dat ik nog met een KTM gereden had, dus ik kan niet met het één of ander vergelijken.
“Ik voel me sinds jaren weer gelukkig op de motor,” zegt hij. “Ik geniet er elke ochtend van als ik op sta voor te gaan rijden. Ik voel me er goed op en heb er echt veel zin in. Met de motor van Cairoli had ik toch een ronde of twee nodig voor het goeie gevoel te krijgen, maar nu weet ik dit is de mijne en het voelt meteen gewoon goed aan.”
Searle is één van de vier 350cc rijders in 2015 samen met teamgenoot Cairoli die waarschijnlijk aan zijn vijfde termijn gaat beginnen op deze motor, Jose Butron rijdend voor het Marchetti Racing team en Dean Ferris die de gelijkwaardige FC350 Husqvarna zal bemannen voor het Jacky Martens Nestaan team. Na twee seizoenen met fatsoenlijke resultaten, alleen nog een gebrek aan podiumplaatsen in de MXGP is Searle klaar voor een nieuwe uitdaging. “Ik ga zeker niet zeuren dat ik op een 350 zit (tegen de 450’s) hoe dan ook, ik heb nu éénmaal iets minder power op mijn motor,”meent hij. “Ik kan nu zien hoe het misschien wat harder word op sommige gladde en harde circuits, maar waar kun je nu nog een blauwe lijn ontdekken op het circuit? OK, misschien in Loket kun de met de 450 beter onderweg, maar eerlijk gezegd ik ben gelukkig met wat ik heb nu.
Met ook Ken De Dijcker naast hem is hij meteen ook een deel van een drie mans team, dat is de eerste keer sinds hij de Grand Prix’s verliet in 2009 om in de AMA te gaan rijden. Searle heeft al heel wat rondjes en uren doorgebracht met Cairoli, die toch wel een druk promotie schema (Tony Cairoli The Movie) had in oktober en november. “Ik heb al elke dag met hem samen gereden. Hij is echt een aardige kerel en houd algemeen van de eenvoudige dingen. Hij weet wat hij wil en richt zich daar ook alleen op.”
Searle is de meest succesvolle Britse GP rijder van de afgelopen tien jaar. Hij is nu al een drietal keren naar Italië afgereisd en weet ook dat dit de ideale gelegenheid is om zijn carrière en de status van 2012 te doen herleven toen hij de grote uitdager was van teamgenoot Jeffrey Herlings in de MX2 klasse. Zijn trainingsregime werkt hij opnieuw af met Kirk Gibbons, de fitness- en sport specialist die gevestigd is in het Engelse Midlands. Hij werkt samen met de lokale universiteit en hielp Searle zo naar zijn beste conditie toe te werken die hij ooit gehad heeft afgelopen winter. Maar dit werd al brut afgebroken door een gebroken pols tijdens de tweede GP van het seizoen in Thailand. Het besluit om verder te werken met Gibbons is dan ook een belangrijke stap naar 2015 toe. “De universiteit was goed maar niet voor wat ik doe,”legt hij uit. “Het is niet zo gespecialiseerd in wat ik nodig had. Als ik nu een Olympisch atleet was geweest kon ik er full-time verblijven en dat zou het ideaal geweest zijn. Dus ik werk nu alleen met Kirk omdat hij mij kent en de sport ook begrijpt. Hij is een zeer positief persoon en ik denk met wat ik van de universiteit heb geleerd en Kirk zijn begeleiding de juiste mix is voor mij.”
Zoals de meeste GP rijders kijkt ook Searle uit naar Sardinië waar eind januari de eerste proef van het Italiaans kampioenschap word gereden in Riola Sardo. Het zal dan ook zijn eerste Europese wedstrijd zijn op KTM sinds 2008.
Tekst: Adam Wheeler – OTOR magazine
Foto : Instragram/Twitter Tommy Searle