Één van de opmerkelijke toecshouwers tijdens de derde ronde van de AMA Supercross seizoen in Anaheim was Glenn Coldenhoff. Dus was er wel even tijd om wat bij te praten over een aantal veranderingen waar de Rookie Coldenhoff word mee geconfronteerd in zijn eerste FIM MXGP campagne dit seizoen. De 24-jarige Nederlander is al aan een hels tempo aan het werken met de RM-Z450 en was dus ook samen met het Rockstar Energie Suzuki Europa team ook aanwezig in Californie.
“Ik had nog niet verwacht om mij zo goed al te voelen,” zegt een enthousiast Coldenhoff die nu al bijna drie weken met de grote motorfiets aan het trainen is. “Ik heb gereden met Kevin (Strijbos) de ganse tijd, zodat ik zeker kon zien waar ik met mijn snelheid nu zat.”
De Nederlander is één van de vijf rijders die uit de MX2 klasse komen en de overstap maken naar de MXGP. Met drie podiums en twee reekszeges op de RM-Z250 blijft hij ook Suzuki trouw in 2015. “Suzuki heeft een goeie motor voor mij, maar ik moet er nog wat aan wennen,” zegt de 2013 Britse GP winnaar. “We begonnen dadelijk te testen na de Naties met twee dagen in Frankrijk en twee in Lommel. Vanaf dan hadden we al een goeie basis en heb daar op verder gewerkt met hier en daar wat veranderingen. De vering en motor zijn zeer goed en het team heeft dat mooi uitgebalanseerd voor mij.”
Net als alle andere Suzuki rijders nam ook Coldenhoff deel aan een taaie “bootcamp” in Portugal eind van 2014. Zeker voor het toevoegen van de spiermassa en gewicht voor met die extra pk’s van de 450cc om te gaan is dit wel uiteraard een prioriteit. “Ik eet al wat meer! Ik ga naar een diëtist, dat is iets wat ik normaal ook al doe, omdat ik het nodig heb om wat gewicht bij te komen. Vorig jaar woog ik maar net 67kg maar dat is te licht voor de 450. Nu zit ik al op 70 dus het gaat de goeie kant op.”
Coldenhoff zal zeker in het oog worden gehouden net als zijn afgestudeerde MX2 collegas zoals een Romain Febvre, Christophe Charlier, Alex Lupino en Jose Butron. Vooral in het eerste seizoen in de premier klasse is het uitkijken naar de doelstellingen voor 2015. “Het is altijd moeilijk als je uit de MX2 vandaan komt en dat zie je ook aan de andere overkomende rijders in de laatste jaren. Ik wil gewoon constant zijn en blessure vrij zijn… het is dan ook een zeer sterke klasse.”
Even weg van het outdoor circuit maakt Coldenhoff ook even tijd om zijn eerste kennismaking te maken met het AMA Supercross gebeuren. Zo werden er ook enkele rondjes gereden op de Suzuki SX-baan in het zuiden van Corona. “We hebben het vorige week eens getest en het was zeker niet gemakkelijk, maar als we vier maanden op het supercross circuit moesten gaan trainen dan zou het wel wat beter gaan,” zegt hij. “We reden dan ook met onze MX suspension en dat was niet zo goed!”
Tekst: Adam Wheeler / OTOR
Foto: CDS/Bavo Swijgers