Published On: 23 februari 2015

Het Standing Construct Yamaha team trekt naar Losail met het beste materiaal en daarbij twee gemotiveerde rijders voor de start van het MX2 FIM Motocross World Championship. De Belgische team dat eigendom is van Tim Mathys komen in 2015 onder de blauwe paraplu van Yamaha te zitten met al doel zoveel mogelijk trofeeën te verzamelen. Dit twee jaar nadat ze hun eerste grootste succes hadden behaald tijdens de Engelse Grand Prix in Matterly Basin in 2013 met Glenn Coldenhoff. Afgelopen seizoen pakte ze met Valentin Guillod ook al twee podiumplaatsen.

2015_MX2_SCY_YZ250F_005

Standing Construct is een mooi voorbeeld van een privé team dat technische ondersteuning krijgt van uit de fabriek. Ondanks deze steun en hun verhoogde status is het nog steeds overleven in het langste GP seizoen met daar bij een zestal overzeese wedstrijden. Voor het team met twee rijders kost de trip naar Qatar en Thailand toch wel zo een 40.000 euro’s, dat is natuurlijk een hele brok uit het budget van het team van Mathys voor 2015. “Eigenlijk valt het nog wat mee,” zegt hij. “Het is natuurlijk niet gemakkelijk om een budget bij elkaar te krijgen voor alle GP`s en hier klagen heel wat teams ook over. Het reizen is nu eenmaal een onderdeel van de motocross en als team weet je dat je dat ook moet doen als je deelneemt aan het wereldkampioenschap.”

“We krijgen goeie ondersteuning van Yamaha en dat is al een groot deel van het budget, de onkosten vergoeding voor het reizen komt uit sponsoring en Standing Construct is daar een deel van,”voegde hij er aan toe. “Ik ben dan ook heel gelukkig om zo een goeie partners te hebben om dit samen te kunnen realiseren .”

mx2-2015-standing-construction-yamaha_0

Mathys doet dan ook even een lichtje op schijnen over hoe het is om te kunnen concurreren in de MX2 klasse, om toch zijn rijders Guillod en Lieber het maximale te kunnen geven op de YZ250Y. “Als je wilt concurreren in de MX2 klasse met je team zou je zelfs meer budget moeten hebben als een MXGP team om de motoren goed te laten werken,”openbaart hij. “We doen dan ook veel werk op de testbank omdat de PK`s belangrijk zijn voor de 250. Wij werken dan ook samen met Akira een Frans ingenieursbureau, dat kost ons veel geld maar we willen dan ook resultaten en niet alleen om er bij te horen. Misschien is dat een van de redenen waarom ik zo enthousiast over MX2 ben omdat de kracht van het motorblok perfect moet zijn. Het is iets dat je gemotiveerd houdt. Elke keer als we op de testbank wat meer PK`s hebben gewonnen dat helpt me vervolgens goed te slapen s`nachts en doet me harder gaan werken voor mijn bouwbedrijf.”

mx2-2015-standing-construction-yamaha (1)

Afgezien van de middelen die ze nu hebben voor 2015, hebben ze toch wel wat te kampen met de omschakeling van merk . Natuurlijk hebben ze de basis aan informatie en kennis die ze toch al hebben opgedaan van toen ze in de Grand Prix wereld stapte. Het zal natuurlijk een nieuwe mijlpaal gaan worden maar met heel wat overgangsmaatregelen. “Toen we met de KTM`s reden was het gemakkelijker en wisten we wat te doen. We hadden dan ook goeie ondersteuning en ik wil Robert Jonas hier nogmaals voor bedanken,”zegt Mathys. “Maar ik wilde het voorstel dat we hadden met Yamaha wel echt nemen. Het betekende dat we een volledige nieuwe machine en nieuwe motor aan boord kregen. Maar ik durf wel te zeggen dat we de juiste mensen in huis hebben om dit in goeie banen te leiden. We zullen zien in Qatar of we het goed gedaan hebben, maar als ik de woorden van mijn rijders moet geloven en wat ik gezien heb op de testbank dat is heel positief en geeft me toch wel wat vertrouwen.”

Tekst: Adam Wheeler / OTOR
Foto: Yamaha