Interview met Romain Febvre de nieuwe MXGP ster…

Na de Duitse Grand Prix van afgelopen weekend heeft de 23-jarige Fransman Romain Febvre van het Yamaha Yamalube Factory Racing team toch wel iets stevig neergezet. Met drie opeenvolgende overwinningen in de MXGP klasse en daarbij ook nog de Red Plate met #461 aan boord, is toch wel iets fenomenaal dat zeker in de FIM Motocross geschiedenis boeken gaat komen na tien van de achttien wedstrijden in dit WK. Febvre heeft dan ook vier van de laatste acht reeksen kunnen winnen en door de noodgedwongen afwezigheid van Red Bull IceOne Husqvarna rijder Max Nagl in zijn thuis GP, versloeg hij HRC rijder Gautier Paulin en de nog steeds pijn verbijtende Tony Cairoli om zo de leiding over te pakken in de tussenstand met nu een negental punten voorsprong op de onfortuinlijke Duitser.

Febvre is één van de “Rookies” in de MXGP nadat hij vorig seizoen nog derde eindigde in de MX2 klasse en is dan één van de coolste en rustigste personen in de paddock. Ik heb hem dan ook nog maar nauwelijks slecht gezind gezien of echt pissig? Tot nu toe nog niet. Febvre is er zelfs eigenhandig in geslaagd om de nieuwe eigenaar te worden van de Red Plate…

Hoe kun je zeggen dat de rode plaat voor jou niet niet zozeer iets betekent?! Het is toch wel een nieuwe mijlpaal voor jou… want je stond in de MX2 nog nooit aan de leiding van het WK
Ja, het is zeker leuk om die te hebben, maar het betekent niet zozeer iets voor mij. Ik win er voorlopig niets mee door de rode plaat nu al te hebben. Het is goed om ze te hebben… maar er zijn nog zoveel wedstrijden te gaan en zoals dit weekend zagen we nog dat er van alles kan gebeuren. Nagl, Cairoli en Desalle zijn er de laatste weken er al af gegaan., Herlings nu ook al. Het kan overal gebeuren, als je gewoon aan het trainen bent, met de fiets of in een wedstrijd. Maar dit was zeker en vast een positief weekend voor mij met deze GP overwinning.

U moet wel gedacht hebben als je zaterdagavond het nieuws van de blessure van Nagl hoorde, dat het zondag wel eens een interessante gelegenheid kon gaan worden…
Ik denk daar niet veel over na. Het is natuurlijk leuk om op kop te staan in het kampioenschap nu, maar als we nu tegen het einde van het kampioenschap stonden zou het veel interessanter geweest zijn. Ik ga gewoon proberen om reeksen en wedstrijden te winnen dat is het eerste doel en dan zien we wel waar we uitkomen en of er meer in zit.

Je hebt nu op verschillende soorten circuits gewonnen, zoals het heuvelachtige en veeleisende in Frankrijk, de modder in Italië en nu op een snelle harde baan. Je kon zeker niet veroorloven om een fout te maken of je viel uit. Ben je blij om te weten dat je met deze Yamaha op verschillende ondergronden toch wel kunt vooraan meestrijden?
Ja, ik weet dat de snelheid er is. Voor de afgelopen drie a vier wedstrijden zat mijn tempo wel erg goed en ik weet met een goeie start dat ik mee vooraan kan rijden. Ik maakte wel een paar foutjes in de eerste reeks hier. Gelukkig liep het goed af, want een crash zou me toch een paar plaatsen gekost hebben. Ik weet dat ik constant moet zijn en niet teveel risico`s moet nemen.

Mensen denken misschien wel van OK je won je thuis GP en u had misschien wat geluk gehad in de modder zouden ze denken, maar nu moet je toch wel een gevoel hebben dat je overal kunt winnen…
Dat is zeker. In de eerste reeks had ik de leiding al na drie ronden. Dus het was gemakkelijker dan in de tweede reeks waar Bobby (Evgeny Bobreshev) al crashte in de eerste bocht en het was maar net of ik raakte hem ook. Ik denk dat ik zo rond de tiende plaats zat. Ik voelde dat de snelheid goed zat en maakte enkele goeie passages. Ik wilde meteen ook doorduwen richting Paulin maar kreeg een steen op de bril en het glas kwam los te zitten en kreeg wat last van stofdeeltjes in de ogen. Ik voelde zo de wind in mijn bril komen. Ik besloot daarom om wat te vertragen in de laatste drie ronden omdat het heel moeilijk was om zo verder te rijden. Ik wist ook dat ik aan een tweede plaats genoeg had om de GP te winnen. Het was fijn om op dit circuit met zijn vele sporen en hobbels te winnen, vooral de sprongen waren mooi. Ze hadden in de eerste reeks iets teveel gesproeid en ik sprak tussen de reeksen met de FIM om te vragen of ze niet teveel wilde gaan sproeien voor onze tweede reeks. Het was op plaatsen wel glad en moesten we toch wel wat risico`s nemen die niet nodig waren. Ik denk dat we dit weekend wel wat crashes kregen door het circuit en niet meteen door de rijders zelf. De tweede reeks was dan weer een stuk beter zonder het sproeien. Ik denk ook dat de reeks beter was, omdat de snelheid wat beter was en we meer gevechten kregen te zien.

Frankrijk was speciaal voor jou, Italië was speciaal voor Yamaha met hun 60ste verjaardag en met deze in Duitsland, voel jij je nu of je een opkomende ster bent? Je komt nu wel op de zelfde lijn te staan als een Cairoli, Desalle, Nagl en Paulin…
Ja! De Rookie hé… Ik weet niet wat ik daar over moet zeggen…het is leuk voor mezelf, het team en Yamaha. Ik denk dat we zeker kunnen zien dat ze goed werk geleverd hebben in de winter. Wij zullen dan ook blijven verder werken. Ik verwacht ook niet elke GP iets nieuws. Ik blijf gewoon rijden zoals ik bezig ben en proberen om niet teveel risico`s te nemen.

Blijkbaar ga je naar Assen volgende week voor de MotoGP. Het zal een leuke ervaring zijn voor jou om als nummer één in de MXGP te gaan…
Het is zeker een speciaal gevoel… en Yamaha staat ook daar bovenaan in het kampioenschap! Ik weet dat de MotoGP rijders de motocross ook wel volgen, dus het zal wel leuk zijn om van die jongens een voldoening te krijgen. Het zal mijn eerste keer zijn dat ik de MotoGP bezoek en kijk er ook enorm naar uit.

Maar het werk gaat verder en je hebt nog een tweedaagse test voor u naar Assen gaat. Waarom? Het lijkt er toch op dat jij en de YZ450FM al mooi werk hebben geleverd…
Dat is wel waar. Het is niet dat we winnen of verliezen en vijfde worden dat we stoppen met het verbeteren van de motor. Het team richt zich al naar volgende jaar en ze weten dat we nog steeds kunnen verbeteren. Ze hebben dan ook heel de tijd wel wat goeie ideeën. Soms vinden we dan ook een kleine verbetering. We kunnen niet altijd vooruitgang maken, maar proberen toch in de goeie richting te gaan. Ik denk dat ik mezelf ook wat kan verbeteren in de komende wedstrijden en naar volgend seizoen toe. Ik zit nog niet op mijn limiet met de motor, dus blijven we verder werken.

Tot slot je hebt een nieuw contract met Yamaha getekend voor voor 2016 en ’17. Als je nu dit ding zo winnen is er dan een kans dat er een heronderhandeling komt?
Haha… Ik geloof het wel.

Origineel: Adam Wheeler – ontrackoffroad.com – Nederlandse Versie: @Kris…
Foto: Yamaha

Matthias

Recent Posts

Bertram Thorius tekent bij De Baets MX Team-Yamaha

Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…

37 minuten ago

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

2 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

5 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

6 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

23 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago