Yamaha 2016 WR-F 450: De wereldkampioen motor in een Enduro jasje

Er was slechts 1 model die achterkwam… Na een volledige vernieuwing van het cross gamma in 2010 en de komst van de nieuwe WR-F 250 vorig jaar, presenteerde Yamaha onlangs zijn gloednieuwe WR-F 450 in het Spaanse Almeria. Een echte enduro machine die zijn herkomst dankt uit de cross modellen…

Door Christophe Bertrand

Als je de basis neemt van de superperformante YZ-F450, die afgelopen jaar wereldkampioen werd in de MXGP klasse met Romain Febvre, gecombineerd met de aangepaste accessoires en specifieke afstellingen voor enduro, dan bekom je de nieuwe 450 WR-F. Dit recept heeft vorig jaar reeds groot commercieel succes geboekt met de 250 WR-F en dit belooft voor zijn grote broer opnieuw het geval te zijn. Voor Yamaha een nieuwe pion in de vernieuwing van het offroad gamma van het merk met de gekruiste vorken.

Op het eerste zicht verschilt de 450 niet veel van zijn kleine broer. Enkel de zwarte Excel velgen op het 2016 model zijn anders. Voor de rest neemt de WR-F alle technische evoluties van de voorbije jaren op de cross modellen en de WR-F 250 gewoon over.

Yamaha is nu terug op de voorgrond te vinden op het gebied van resultaten en in de verkoopcijfers, en profiteert hiermee van zijn atypische innovaties. Onderandere de omgekeerde cylinder en het fantastische chassis zijn de grondleggers van de 450, waarvan het sleutelwoord “polyvalent” is.

 

Het doel van de blauwen is duidelijk: ze willen een motor voorschotelen die geschikt is voor rijders op alle niveaus die de moderne off-road bevat. Dit gaat van gewone tourtochten tot extreme enduro of zelfs Rally Raid.

Om dit doel te bereiken werden naast de sterke YZ-F basis enkele speciale opties mee om zich aan de enduro aan te passen:

  • Een elektrische start met een nieuw auto-decompressie systeem die zowel koud als warm starten verbetert.
  • Een versnellingsbak met 5 versnellingen. Hiervan zijn de 2e, 3e en 4e versnelling langer geworden.
  • Een specifiek aangepaste koppeling voor lange tochten
  • Aangepaste radiatoren voorzien van een ventilator
  • De laatste Kayaba lucht/olie vorken aangepast aan voor enduro. Ook de achtervering, die gebaseerd is op deze van de YZ-F450, is aangepast voor enduro en regelbaar voor alle omstandigheden.
  • Voorste remschijf is nu 270mm
  • Een 18″ achterwiel en 21″ voorwiel. Beiden zijn Metzeler “6 days extreme” banden
  • Een regelbaar stuur met vier standen
  • En tenslotte een carterbescherming en een getinte stickerset
Vamos !

Om echt kennis te maken met de nieuwe WF-F 450 in ideale omstandigheden, hebben we een kleine rally raid gedaan om een idee te krijgen van zijn mogelijkheden.

De eerste kennismaking is heel natuurlijk en vertrouwd, zoals wel vaker bij de Yamaha’s. Een kleine druk op de starter volstaat om de Yamaha aan de praat te krijgen. Door de speciale positie van de de luchtfilter, die op het niveau van de tank zit, produceert de motor een apart geluid. Een beetje luider dan zijn concurrenten, maar hierdoor wel meer bestand tegen stof en opspattende modder. Dit bevestigt zich na 180km op stofferige wegen. De luchtfilter is nog altijd vrij proper en het aanwezige vuil is mooi verdeeld over de filter, wat wijst op een goede luchtverdeling.

Het eerste deel van de toch is vrij monotoon met lange snelle wegen bezaaid met stenen. De ideale mogelijkheid dus om zijn gedrag op hoge snelheid te testen. Het chassis van de Yamaha doet uitstekend werk en zorgt ervoor dat de motor loopt als een trein. De motor absorbeert als geen ander en keert erg snel terug naar zijn goede lijn. Zeker in de Rally raid versie zal dit een groot voordeel zijn omdat daar veel plotse obstakels op hoge snelheid te vinden zijn.

«Veiligheid en precisie troef »

Op het gebied van comfort zijn de aangepaste crossveringen ideaal. Juist voor de echte ‘cross’ ritten is het best dat de vering iets harder wordt gezet, maar voor een doordeweekse toertocht is de vering heel comfortabel en voelt hij veilig aan.

Het is erg moeilijk om de kracht van een 450 goed aan te voelen. De motor, die bij de Yamaha veel zachter is gelimiteerd in vergelijking met de KTM, vraagt een gans andere manier van gas geven tijdens het rijden. Langs de andere kant is hij dan zo makkelijk handelbaar en smooth bij het rijden. Op een rotsachtige ondergrond met veel stenen komt de motor helemaal tot zijn recht. Hij reageert als een 250 en is weinig vermoeiend. Zelfs bij het nemen van een grote rots bleef ik het gevoel hebben dat ik alles onder controle had.

Op deze ondergrond komt ook de precisie van de koppeling en de versnellingsbak naar boven. Een onberispelijk duo dat bestuurd wordt door een goeie oude kabel…

In het zand is het vooral belangrijk dat de power van de motor goed tot zijn recht komt. Zijn ‘elektrische’ power band is niet de meest spectaculaire, maar hij is wel super doeltreffend waardoor zowel het aansnijden als het uitkomen van de bochten kinderspel is. Het voelt goed een versnelling hoger te schakelen om smoother te rijden. De brute kracht is niet het sterkste punt van de motor, maar dat is niet het belangrijkste wat men in een enduro zoekt. Let wel, het blijft desondanks wel een 450 met de hiermee gepaarde pk’s, maar de pk’s zijn bruikbaar verdeeld in dit geval.

Op het einde van de dag kregen we nog de mogelijkheid om de WR-F te testen die uitgerust was met de Acrapovic uitlaten. Deze motor toont onmiddellijk veel meer karakter en heeft meer power dan de normale versie. Gepaard hiermee verdwijnt ook de ‘makkelijke’ handeling een beetje die je op de standaard kan vinden.

Het doel van de ingenieurs om een motor te creëren die voor alle niveaus en toepassingen te gebruiken is, is zeker bereikt. Als optie kan je bij de motor ook nog een Yamaha Power Tuner krijgen waarmee je zelf je afstellingen van de motor en de mapping kan aanpassen zonder een computer met download te gebruiken.

Voor elk wat wils dus! De WR-F450 is reeds verkrijgbaar bij jouw verdeler en wordt ongetwijfeld één van de paradepaardjes op het salon de komende weken. De stand van Yamaha is te vinden in paleis 8 op de Heizel van 14 tot 24 januari.

  • Polyvalent
  • Geruststellend
  • Kwaliteit / afwerking

  • Atypisch motor geluid
  • Beperkte inhoud reservoir
  • Warrige open bekabeling
Emil

Recent Posts

Bertram Thorius tekent bij De Baets MX Team-Yamaha

Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…

12 uur ago

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

14 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

17 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

18 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

1 dag ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

2 dagen ago