Published On: 28 januari 2016

De winnaar van Berck-Sur-Mer en de Red Bull knockout is een Belg. De 22 jarige Axel van de Sande is na zijn uitstekende wedstrijden in het Franse strandcross kampioenschap één van de favorieten voor de Touquet strand cross. Een wedstrijd van 3-uur lang in zand zo diep als dat van Lommel, dit met 1000 deelnemers. Wij gingen eens te horen bij Axel en namen een klein interview af!

 

Vertel eens, wie is Axel van de Sande

“Ik ben een 22 jarige Belg, afkomstig uit Leuven en nu woonachtig in Hasselt. In 2010 had ik een zware blessure aan mijn knie en sindsdien heb ik opgebouwd richting een mooi en vooral fijne carrière. Daar kwam een versnelling in in 2012 toen ik met het Stabilo team EK MX2 ging rijden. Dat was moeilijk, maar het ging, het jaar erna heb ik nog EK’s gereden maar enkel de dichtstbijzijnde. In 2014 ben ik me beginnen focussen op inters MX2 bij de bmb en ADAC’s voor de fun, erg mooie circuits daar in Duitsland. Op het einde van het jaar ben ik dan overgestapt naar Yamaha. Die overstap klikte meteen, dat was ook te zien in de Touquet wedstrijd van vorig jaar, maar pech eindigde mijn race vroegtijdig. Hierna ben ik pas in de zomer terug begonnen met rijden, dit om mezelf helemaal te focussen op de strand crossen.“

Dit bleek voor Axel de goede beslissing, want meteen won hij de eerste wedstrijd van het Franse strandcross kampioenschap en staat hij tweede in het klassement.

 

Hoe ben je met het strand crossen begonnen?

“Ik ken Adrien Van Beveren best goed en via hem heb ik zo eens een strandcross mee gedaan. Ik vond het enorm leuk en aangezien ik sowieso beter ben in het zand dan op de hardere circuit vond ik het wel leuk om me te mengen in zo’n kampioenschap. Nog steeds vind ik het erg leuk en ik hoop dat ik nog lang kan doorgaan.”

Ga je dan niet meer op een gewone mx baan te zien zijn?

“Jawel, volgend jaar ga ik voor het plezier en wat meters te maken mee doen aan het Franse MX2 kampioenschap. Dat is iets totaal anders dan ploeteren in het zand, maar ik zie het wel zitten.”

 

Axel van de Sande hier in het midden als winnaar van de Red Bull knock out

Axel van de Sande hier in het midden als winnaar van de Red Bull knock out

 

Hoe bereid je jezelf voor op een strandcross?

“Erg harde en lange duurtrainingen. Wellicht is het minder intensief, maar het zijn wel wedstrijden van 2 tot 3uur lang, dus zonder twijfel moet je fysiek erg sterk staan. Alsook de motor passen we een beetje aan, het meest voor de hand liggende zijn andere tandwielen, een grotere benzinetank, een HGS uitlaat en dit jaar zetten we er achterin ook een langere achter brug op om stabieler te zijn op het lange rechte stuk. En samen met de gehele crew oefenen we ook effectief op het tanken, elke seconde telt.”

 

Wie is jouw grootste concurrent denk je?

“Dan ga ik voor Adrien Van Beveren gaan. Hij heeft de ervaring en gaat altijd erg hard in Touquet. Nu natuurlijk heeft hij wel de Dakar rally mee gereden, dus valt het nog af te wachten of dat invloed heeft gehad op zijn voorbereiding.”

 

Als je zo’n minuut vol gas gaat op het rechte stuk, denk je dan aan iets?

“Op zulke momenten probeer je even rust te pakken. Maar evengoed liggen er ook sporen in of is er wat wind en dan heb je zelfs daar geen tijd voor. Nadenken over een wedstrijd strategie of dergelijke zit er niet in. Je zit aan een erg hoge snelheid te rijden, dus zelfs op een lang recht stuk blijf je jezelf volledig concentreren.”

Hoe makkelijk of moeilijk is het om in te schatten hoeveelste je rijdt?

“Dat is erg moeilijk. Je hebt slechts om de 15min een pitboard, als je het dan al niet mist natuurlijk. Dus het is erg moeilijk om in te schatten of je de juiste snelheid hebt of zelfs op welke plaats je exact rijdt. Het is wel iets dat je beter aanvoelt naargelang de ervaring die je heb.”

 

In Frankrijk is strand crossen best groot, je staat ook tweede in dat kampioenschap, hoe vol ga je voor die titel gaan?

“Ik ga vol voor de titel, maar sta toch al een eind achter Camille Chapeliere, er moet hem al iets overkomen en dan moet ik al winnen alvorens ik de titel kan grijpen. Daarom concentreer ik me echt op de wedstrijd zelf, vol gas voor een goed dag klassement. Maar het kan natuurlijk alle kanten uit gaan, in Touquet kan er van alles gebeuren.”

In Touquet kan er inderdaad veel gebeuren, hoe moeilijk is dat om voluit te gaan met al die andere deelnemers?

“Het is wel iets waar je rekening mee moet houden, het hoort helemaal bij strand crossen en je zou het haast een onderdeel van je training moeten maken. Zeker in Touquet, wanneer je de eerste ronde aan de finish passeert rij je als je ware enduro. Je moet de kanten opzoeken en zelfs over enkele motoren heen rijden. Daarnaast in de diepe putten maken de hobby rijders in het veld al snel een grote fout en vliegen ze plots enkele meters opzij. Je houdt er als piloot wel rekening mee, maar hoe dan ook gebeurd het wel eens dat iemand je omver rijdt.”

 

Kan je als strandcrosser professioneel leven?

“Neen, als je professioneel je kost wilt verdienen op een crossmotor moet je het sowieso met iets combineren. Ik werk zelf ook nog fulltime bij mijn vader, gelukkig, zo kan ik voor wedstrijden als deze wat vroeger stoppen met werken en gaan trainen in de namiddag. Wat niet weg laat dat strand crossen enorm populair zijn. Zo heb ik horen waaien dat de Franse promotor van het huidige kampioenschap wel richting Nederland, Italië en nog enkele Europese landen wil trekken om er een Europees kampioenschap van maken. Dat zou erg mooi zijn voor de sport.”

 

Iets totaal anders, Jorge Prado Garcia had vandaag een incident, een banaal foutje op training zorgde ervoor dat hij in de afsluiting viel in Lommel en hij liep daardoor brandwonden op in z’n nek. Afsluiting is een groot discussiepunt, ook bij de MXGP’s, hoe zou jij je circuit afmaken?

“Ghoh, dat is een moeilijke vraag. In Duinkerke vind ik het wel goed, daar heb je erg hoge wallen die schuin liggen. Als je daar in vliegt, vlieg je als het ware gewoon in het zand. Nadeel is wel dat als je er vol gas over gaat je God weet waar uit komt. Zo heeft elke afsluiting zijn voor- en nadelen.”

 

Tenslotte, motorcrossen doe je niet alleen, zeker niet bij strand crossen. Wie wil je allemaal bedanken voor hun steun?

“Mijn ouders, mijn trainer, HGS, Bo motor oil, First racing kledij, Scorpion helmen, DT1 luchtfilters, Red Well verwarming en de club MC pecquencourt. Ik wil ook nog toevoegen, kom zeker eens kijken naar een wedstrijd als Touquet. De sfeer is echt enorm en zo iets moet je als motorcross fan eens meegemaakt hebben.”

 

Foto’s: Bavo Swijgers