Published On: 10 juni 2016

Wereldkampioen Romain Febvre werd door een drietal andere fabriekanten benaderd met flinke contract aanbiedingen, maar koos uiteindelijk toch voor een deal van 3 jaar met Yamaha en zal dus in het blauw blijven tot 2019. Deze overeenkomst tussen de 24-jarige Febvre en de fabriek in Iwata zal betekenen dat hij aan het stuur zal blijven van de Factory YZ450FM in de Grand Prix’s. Het grote nieuws werd dan ook openbaar gemaakt op de ochtend van zijn thuis Grand Prix in St Jean D’Angely.

“Ik had van Honda, Suzuki en Husqvarna belangstelling,” zei Febvre. “Ze deden alles om me een goeie deal te laten maken en ik ben ook trots op wat ze me aanboden en het vertrouwen dat ze in mij hadden. Het was zeker niet eenvoudig om een keuze te maken en het was nu niet voor één jaar maar voor de toekomst. Ik heb een lang gesprek gehad met mijn manager en ik ben blij dat ik de beste beslissing gemaakt heb. Yamaha is ook heel tevreden met het contract en dus ben ik er echt blij mee.”

Q75GGJ8FEFKRBBMUPV6O

Febvre liet al opmerken tijdens de persconference van de Franse GP op zaterdag dat Yamaha hun voorwaarden verbeterde om te voldoen aan de verzoeken van de rijder. Er is een verbintenis tot de MXGP en ook andere gebeurtenissen die ‘461’ zou willen betwisten onder de details. Het lijkt er op dat Febvre één van de grote namen word dat verbonden gaat worden aan de Supermotocross Cup in oktober.

“Ik ken niet veel zeggen over dit (specificaties van het contract) maar ik zal zeker voor de komende drie jaar in Europa blijven,”openbaarde hij. “We hebben drie wedstrijden die we zelf kunnen kiezen en twee voor Yamaha,” voegde hij er aan toe. “Als alles goed gaat betekend dit Japan (Sugo) en de Supermotocross Cup voor Yamaha. En voor mij zal het waarschijnlijk een paar supercrossen zijn, maar dat is afhankelijk van de tijd die we in de winter hebben tussen het testen en een eventuele kleine vakantie.”

YB1T3J2RMB8KJED4QTB1

Het langdurige contract met Yamaha garandeert ook de vrijheid voor Febvre en de wedstrijden die hij wil rijden met een open geest voor wat, waar en wanneer hij wil gaan rijden. Tim Gajser heeft ook zo een soort gelijk ‘open’ contract met HRC en heeft dan ook geen geheim om het te gaan proberen in de Supercross. Terwijl de Spaanse jonge rijder Jorge Prado (volgend jaar verwacht word in de MX2) enkel een contract heeft rechtstreeks met KTM en kan dus onder eender welk team ook gaan uitkomen zonder in de problemen te komen met zijn persoonlijke sponsors.

“We hadden een heel goed gesprek met Yamaha, maar iemand als Husqvarna bood dan ook de mogelijkheden aan om te veranderen naar Supercross, Enduro of Rally,” haalde Febvre aan. “Dit betekende dat het nog moeilijker was om na te denken over sommige dingen!”

Origineel: Adam Wheeler – ontrackoffroad.com – Nederlandse Versie: @Kris…
Foto: Yamaha