Afgelopen weekend stond er de Dutch Masters of Motocross in Markelo op het programma voor de Kawasaki piloot Robin Bakens. Na al enkele wedstrijden gereden te hebben was dit zijn eerste grote test na de arm en elleboog blessure die hij opliep in Moerbeke-Waas tijdens de openingsmanche van het Belgisch kampioenschap.
De tijdstrainingen begonnen echter al desastreus. Robin was nog de baan aan het verkennen en miskeek zich op een jump, daardoor kwam hij te kort en stapte hij erg hard van zijn Kawasaki af. Knock-out is Robin volgens ooggetuigen niet gegaan, maar tegelijkertijd wist hij ook van geen wereld meer. “Ik kan me niet meer herinneren hoe ik aan de pits ben geraakt en dat ik nog m’n transponder heb opgeraapt en dergelijke. Ik kan me wel nog herinneren dat wanneer alles aan de motor terug recht stond, ik terug ben opgestapt en nog enkele ronden heb gereden om te proberen kwalificeren.” Aldus Robin Bakens. Die paar ronden waren echter wel goed genoeg voor een 18e plaats.
Tussen de manches door had Bakens controle gekregen van de KNMV dokter waarvoor ook diep respect. De manier waarop ze in Nederland omgaan met veiligheid, preventie en medisch advies is van wereldniveau. De controle bleek tegen de verwachtingen in goed te zijn en Bakens kreeg goedkeuring van de dokter om de tweede manche te starten, hij had hoogstens een erg lichte hersenschudding en die black-out ging in orde komen. Ook de coördinatie was nog in orde. Na advies te gaan halen bij de kinésist Frederik Adriaensens en Osteopaat Wouter Heijen is er besloten de eerste manche te starten. Kort nadat de dokter ook weg was, kwam inderdaad alle gedachten terug.
De eerste manche begon enorm goed voor de Waaslander. Hij was goed mee in de start en schoof zelfs nog enkele plekken op in de eerste paar ronden. Lang leek het alsof hij zichzelf in de top-10 ging werken, maar dan speelde de crash van ’s morgens heb parten. Plaats na plaats verloor hij, waar hij eerst tijd won op zijn concurrentie, verliest hij nu plaatsen. Uiteindelijk na karakter te tonen en de volle 35minuten te knokken kwam hij als 18e over de finish. “Het was geen gemakkelijke reeks, mijn pols begon ook pijn te doen na de tik van vanmorgen en daardoor begon ik veel op m’n rechterarm te leunen. Na een kwartier had ik dan ook een arm-pump in mijn rechterarm die niet normaal was. Zo viel ik ook nog eens domweg en verloor ik nog wat plaatsen zodat ik uiteindelijk als 18e over de finish kwam.”
De tweede manche die in de gietende regen moest worden afgewerkt was meer een technische uitputtingsslag dan een fysieke, normaal zou Bakens smelten voor een fysieke uitputtingsslag, maar deze keer wist hij dat hij op techniek verder kon komen. Na een top-20 start begon Robin aan zijn manche en deelde hij de wedstrijd beter in dan de eerste reeks. Tot halfweg de manche zag het er goed uit voor de Acerbis geklede rijder, tot hij door een kleine schuiver enkele plaatsen verloor en zo als 15e over de finish kwam. Robin Bakens “In de start leek ik weer goed mee, maar ik draaide m’n gas te laat dicht waardoor ik breed uit drifte en zo als 20e uit de start kwam. Ik kon plaatsje na plaatsje goed maken, maar na een stevig duel kwam ik aanraking met een andere rijder en ging er zo bij liggen. Jammer van al de valpartijen vandaag want ik had het gevoel dat hier veel meer in zat.”
In de loop van de week zal het nog afwachten worden voor Robin Bakens of hij wat op de motor kan trainen. Alles zal afhangen van de hoeveelheid hoofdpijn die hij heeft. Zondag staat er dan de Belgian National in Genk op het programma.
Dit persbericht is mogelijk gemaakt door: Arai Helmets, Gaerne Boots, Putoline motorcycle oils, Twin Air, No Limit Graphics, Acerbis, Spirit suspension, REV Training, Het Ploegske, Prodeals, Bakens Motoren, Scott goggles, Gebben Motoren, Van Venrooy, Van Hasselt Exhausts, De Witte-De Cauwer vers fruit groothandel.
Foto: Frederik Van Eeckhoven