Published On: 21 juni 2016

Afgelopen weekend werd in Genk de zesde manche van het Belgisch Kampioenschap motorcross in de Beloften categorie verreden. Aan de bak dus voor Glenn Bielen, die met vierentwintig punten voorsprong het weekend mocht aanvatten.

Op een parcours dat door de organisatoren zo goed als mogelijk moddervrij was gemaakt, zette de VE Racing piloot een sterke vijfde tijd neer tijdens de ochtendlijke kwalificatietraining. Hierdoor kon hij z’n door Funnelweb Filter ondersteunde Yamaha als vijfde naar het starthek rijden.

Dit was echter geen garantie voor een goede start. Want we zagen de Yamaha zich net over het starthek verslikken, waardoor al het tempo eruit werd gehaald. Een goede start ging in rook op en de VROOAM Lubricants ondersteunde Glenn Bielen mocht vanachter aansluiten. Een gevecht voor elk punt kon beginnen. Gelukkig zagen we na één ronde de man in de MXForce kleding alreeds als dertiende door komen, om daarna positie na positie te winnen. Na een manche waarbij het mes continue tussen de tanden zat, kon Glenn tevreden terugkijken op z’n inhaaljacht. Een inhaaljacht die hem uiteindelijk op een knappe vierde plaats opleverde in de Beloften categorie.

In de tweede manche zagen we een betere start. We zagen de nummer 61 dan ook als achtste doorkomen in de eerste ronde. Een snel en hoog ritme werd opgebouwd om uiteindelijk in duel te kunnen gaan voor de leiding. Eéns in duel om deze leidersplaats in de wedstrijd leek het even dat al het harde werk voor niks was geweest. Een lekke achterband leek namelijk even nog roet in het eten te strooien. Maar ééns aangepast aan die ‘vernieuwde’ situatie stak Glenn opnieuw het tempo erin om zo uiteindelijk de reekszegen op z’n naam te schrijven.

De vierde positie uit de eerste manche en de eerste plaats uit de tweede manche, leverde in extremis Glenn Bielen nog de overal overwinning op in Genk. Dit met één punt voorsprong op Tallon Verhelst en Ludovic Bral. Ook in het kampioenschap weet Glenn Bielen één punt verder uit te lopen op eerste achtervolger Ludovic Bral. Beide worden nu gescheiden door vijfentwintig punten.

Reactie Glenn Bielen: “M’n eerste reeks was ronduit slecht, de start is cruciaal en als die niet goed verloopt baal je enorm. Daarna kwam ik eigenlijk op géén enkel moment goed in m’n ritme. Gelukkig kon ik door me vol te geven de schade toch beperken, met die vierde stek. De tweede manche was een stuk beter met een start ergens rond de zesde stek. Nu kon ik ook meteen m’n ritme vinden en daardoor kon ik ook heel snel oprukken naar de leiding. Maar dan kreeg ik in die laatste vier ronden nog af te rekenen met een lekke achterband. Dat was nog even schrikken. Het was dan ook opletten geblazen en moest m’n rijstijl aanpassen. Wetende dat ik de snelheid niet mocht laten zakken, indien ik de leiding wou vasthouden, moest ik slimmer en meer gedoseerd gaan rijden. Gelukkig liep dat goed af en kon ik op die manier wat revanche nemen voor die slechte eerste heat.

Dit persbericht is mede mogelijk gemaakt door: VROOAM Lubricants, vd Laar Yamaha, Funnelweb Filter, DC Shoes, MXFORCE, Mitas Tires, Piranha Painting, Garage De Baets Hasselt, Wow graphics en KEMCO Management.