We gaven u eerder al ‘Volgt u de Transfermarkt nog?! (Part1)’, en nu bieden we u een tweede deel aan. Een deel dat zonder twijfel uw molen zal doen draaien en uw tong zal doen loskomen!
De transferperiode in de motorcross is nu éénmaal een periode die nervositeit veroorzaakt. En dat voor éénmaal niet om wat er op de baan gebeurd maar wel om wat ernaast gebeurd. Eén van die zaken die er staan te gebeuren is het feit dat Louis Vosters van het WILVO Metaalbewerkingsbedrijf met een eigen team voor de proppen zal komen. Het vernieuwde team zou op de steun van Yamaha kunnen rekenen. Echter zou dit niet in de MX2 klasse zijn maar wel in de MXGP klasse. Een begrijpelijke beslissing van Louis Vosters. Wetende dat z’n poulain, Aleksandr Tonkov volgend seizoen in de MXGP zal moeten gaan uitkomen. Naast Aleksandr Tonkov lijkt er in dit vernieuwde project ook nog plaats te zijn voor Valentin Guillod, al wordt ook de naam van Shaun Simpson veelvuldig genoemd.
Van het voormalige team van Louis Vosters, het Rockstar Energy – Nestaan – Husqvarna team horen we dan weer morrende geluiden. Dit vanwege het feit dat het team in een keurslijf wordt gedrukt. Een keurslijf dat hoofdzakelijk komt vanwege de Husqvarna strategie: “One World, One Team”. Voor een organisatie als die van Jacky Martens, die steeds hun eigen koers hebben uitgestippeld, is het een hele aanpassing. Eén die niet zonder slag of stoot gaat als we de geruchten mogen geloven. Zo zou het bij het team wringen dat ze dit seizoen nauwelijks technische inmenging hebben als het gaat de ontwikkeling van hun motoren. Daarnaast is er ook nog het feit dat de ‘Global Sponsoren’, uit het ‘One World, One Team’ verhaal, opgedrongen worden. Zo weten we dat het team via Thomas Covington (Papa Mitch Covington is bij Monster Energy de Vice-President) een goeie connectie heeft met Monster Energy, maar deze contacten kunnen niet worden benut vanwege het Rockstar Energy verhaal. Ook bedenken we ons dat deze ‘Global sponsoren’ plaats innemen van sponsoren die het team al jaren trouw zijn. Dit zorgt zonder twijfel ook voor dilemma’s bij Jacky Martens die steeds enorm erkentelijk is naar z’n loyale sponsoren die hem alreeds jaren bijstaan. Dit alles betekend echter nog niet meteen dat het team Husqvarna de rug zal toedraaien, maar een mogelijkheid is wel dat voor ‘de vorm’ de benaming ‘Officieel fabrieksteam’ volgend jaar verdwijnt uit de titel.
Naast deze twee Belgisch, Nederlandse teams is er nog een ander Nederlands team, namelijk het HSF Logistics – JTX Racing KTM team. En dit team zou weleens de sleutel in handen kunnen hebben als het gaat over het feit naar waar Jeffrey Herlings trekt. Door de vernieuwde regelgeving zal de tweevoudig wereldkampioen MX2 volgend seizoen in de MXGP moeten gaan aantreden. Het lijkt echter weinig waarschijnlijk dat Jeffrey Herlings deze stap gaat zetten onder dezelfde tent als Tony Cairoli en in de Italiaanse omkadering van het Di Carli KTM Red Bull Factory team. De professionele omkadering van HSF Logistics KTM, die bovendien bijna geheel Nederlands is lijkt de oplossing te bieden. Voor alle partijen zou dit bovendien een win-win situatie kunnen opleveren. Het team zou semi-fabriekssteun kunnen ontvangen. Dit zodat KTM, de nog steeds zeer jonge, Brian Bogers aan hun kan binden via dit team. Dit in afwachting tot er een plaatsje vrijkomt in het officiële fabrieksteam dat in 2017 zal bestaan uit Davy Pootjes, Jorge Prado Garcia en Pauls Jonass. Plus dat ‘The Bullet’ voor de steenrijke team eigenaar Simon Frederiks, de prestigieuze uitstraling kan zijn die hij voor z’n motorcrossteam zoekt.
We horen ook graag wat u denkt! Zo post zeker uw comments hieronder!
Tekst: Matthias Van Eeckhoven