Na twee komt drie, dus zijn we hier met deel drie. Een deel met nieuwe weetjes en het bijsturen over de vorige. Want zo gaat dat nu éénmaal met geruchten, soms worden deze iets scherper bij het rondvertellen dan wat ze in feiten maar zijn. Zo blijkbaar ook over het team van Jacky Martens. Zo schreven we in het vorige stuk dat het team niet geheel tevreden zou zijn met het keurslijf waarin ze zitten gedrukt als officieel Husqvarna team en met het feit dat motorblokken niet meer worden ‘geprepareerd’ inhouse bij JM Racing.
Maar die ontevredenheid valt al bij al nog wel mee hoorde we in Lommel. Het is voor iedereen actief in de organisatie een leerproces geweest. Want waar vroeger een relatie van ‘één op één’ voldoende was om dingen intern gedaan te krijgen, moet er nu worden rekening gehouden met een externe bedrijfsstructuur. Maar, zo horen we nu, tijdens de start van deze vernieuwde manier van samenwerken is duidelijk geworden wie, wat en hoe het in Oostenrijk verloopt. Toen dat duidelijk was ging de werking automatisch soepel lopen. De overwinning van Max Anstie in de thuisbasis van het Rockstar Energy – Nestaan – Husqvarna team was dan ook een kroon op een samenwerking waar beide partijen met volle overtuiging in zijn gestapt en waar ze in 2017 nog steeds met volle zin in zullen zitten. Voor 2017 behoudt het team z’n vertrouwen in Conrad Mewse en Thomas Covington, of Max Anstie, die naar Ice One trekt voor z’n MXGP-debuut, zal worden vervangen is nog niet gekend.
Dan nu over naar politiek. Want de Brexit zou ook weleens een impact kunnen hebben op de Britse teams. Waarom vraagt u zich misschien af? De werkingsmiddelen van Britse teams, zullen fel verminderen. Want waar ooit 1 Pond zo’n 1,60 euro waard was, is dit nu slechts nog maar zo’n 1,20 euro. Dat betekend dan ook dat waar vroeger 1000 pond sponsoring goed was voor 1600 euro, dat dit in huidige economie slechts goed is voor 1200 euro. Een probleem voor een organisatie die internationaal actief is en meer dan ééns geconfronteerd gaat worden met facturen af te rekenen in euro. Voor hen is de crash van de Pond en het bijbehorende verlies in euro’s als het gaat over sponsorgelden misschien wel nefast voor hun bestaan. Of toch alvast voor hun bestaan in het WK. Wat wel indachten moet worden gehouden is dat koers van de pond in verhouding tot de euro niet voor niks een wisselkoers genoemd wordt. De koers kan opnieuw normaliseren naar zo’n 1,50 euro voor 1 pond of helemaal kelderen eens de onderhandelingen tussen Europa en Groot-Brittannië in alle hevigheid losbarsten.
Dit maakt meteen ook duidelijk dat een WK team runnen géén simpele taak. De vennootschappen achter de teams zijn echte bedrijven, op dit ene detail na dat vele niet op een zelf bedruipende manier kunnen werken. Dat zorgt ervoor dat de bron soms opdroogt of de zin soms opraakt. Wat de precieze oorzaak zou zijn bij het team uit het volgende gerucht weten we niet. En daar gaan we dus geen uitspraak over doen. Maar de CLS-organisatie zou mogelijks volgend seizoen niet meer het fabrieks-MX2 team voor Kawasaki runnen. Wel zou de organisatie die al jaren verbonden is met Kawasaki, een mogelijke doorstart maken met een kleiner (jeugd?) project en dit mogelijk op een ander merk. Indien dit gerucht klopt zou dit willen zeggen dat Kawasaki opzoek moet naar een nieuwe organisatie om hun officiële fabrieksteam in de MX2 klasse te runnen. Een andere mogelijkheid is ook dat het merk de organisatie in eigen schoot van Kawasaki Europe houdt.
Tekst: Matthias Van Eeckhoven