Het was alweer een tijdje geleden dat Robin Bakens nog een wedstrijd had afgewerkt. Bijna dag op dag twee maanden geleden liep de Waaslander een sleutelbeen blessure op tijdens de Belgian National in Genk. Het genezingsproces liep niet geheel volgens plan en wat eerst een blessure leek waarmee je enkele weken out ging zijn, werden algauw twee maanden. Voor de aanvang van de wedstrijd op de Keiheuvel had Bakens dan ook niet veel ‘seat time’ gehad zoals ze dat mooi in het Engels zeggen.
Robin Bakens: “Het was uitkijken naar Moederdag, al een hele poos wist ik dat ik hier op de Keiheuvel mijn eerste wedstrijd in twee maanden ging afwerken. Dat ik er zowel fysiek als technisch en ritmisch niet klaar voor ging zijn wist ik ook, maar ik moet zeggen dat dit me niet super veel heeft gehinderd vandaag. Het was ook meteen een warm welkom. Het circuit lag zwaar en totaal anders dan wat je op trainingen gewoon bent, veel sporen, wallen stuk gereden, veel volk op de baan … Dat was wel even schrikken.”
Een warm welkom was het zonder twijfel voor Robin. In de tijdstraining wist hij pas de 33e tijd noteren in de Inters Open klasse, wat maakte dat de Kawasaki rijder als 41e naar de start mocht rijden (Inters Open en MX2 rijden samen) en op de tweede rij moest starten. Nog voor er de eerste bocht werd ingedoken moest er al aan de roll-off getrokken worden om een zuiver zicht te hebben door de Scott bril. In de eerste ronde was het ook knokken voor elke meter op het smalle circuit van de Keiheuvel. Na enkele ronden zat Bakens 24e en probeerde hij zijn tempo iets op te drijven. Maar na enkele foutjes werd er besloten het tempo terug iets te doen zakken en zo rolde Robin alsnog enkele piloten op en kwam hij als 21e over de finish.
In de tweede manche hetzelfde verhaal in de start. Alleen lag het circuit al zo zwaar dat er in de eerste ronde de ene na de andere rijder viel. Als een ware enduro en strandcross specialist moest Bakens zijn 2017 Kawasaki om de gevalle rijders heen sturen en kon hij na 1,5 rondje zijn eigen ritme beginnen opbouwen. Maar dat duurde niet lang, net wanneer hij een aanval wilt inzetten op een voorligger schiet die rijder uit versnelling en slaat die dwars met een harde aanrijding tot gevolg. De Acerbis gekleed piloot bleef gelukkig op de motor zitten, maar dit oponthoud kostte hem enkele posities. Uiteindelijk kwam hij als 24e binnen.
In de laatste en derde manche was het de moment om al het werk van kinesist Frederik Adriaensens te laten zien. Ondanks de blessure en de lange pauze werd er fysiek hard gewerkt en dat was nodig voor deze loodzware derde manche. Het circuit was helemaal aan gort gereden en ook in deze manche viel de start niet mee, dus moest er geknokt worden voor elke positie. Na een manche eigen tempo te rijden zette Bakens nog een eindspurtje in wat hem van de 28e naar de 22e plaats bracht.
“Ik heb geen punten gescoord vandaag, maar ik heb me zonder twijfel geamuseerd en vertrek hier met een goed gevoel.” Aldus Robin Bakens. “Het was een hele eer om met deze toppers die hier vandaag aanwezig waren te kunnen mee rijden en ik ben blij dat ik deze wedstrijd heb mee gedaan. Het was een heel moeilijke wedstrijd gezien het aantal deelnemers en hoe er werd geknokt voor elke plaats, maar tegelijk is er geen betere manier om ritme op te doen. Nu hop richting Orp-Le-Grand, van het diepe zand naar beton vreten op “Petit Namur”.”
Dit persbericht is mogelijk gemaakt door: Arai Helmets, Gaerne Boots, Putoline motorcycle oils, Twin Air, No Limit Graphics, Acerbis, Spirit suspension, REV Training, Het Ploegske, Prodeals, Bakens Motoren, Scott goggles, Gebben Motoren, Van Venrooy, Van Hasselt Exhausts, De Witte-De Cauwer vers fruit groothandel.