Published On: 30 augustus 2016

Voor Robin Bakens stond er de derde wedstrijd na zijn terugkeer uit blessure op het programma. De Belgian Nationals waren te gast op het prachtige circuit van Avesnes-Sur-Helpe, een mooie Franse natuurlijke omloop met een beton harde ondergrond. Iets wat de Waaslander wel ligt.

In de tijdstraining begon het niet slecht. Er was veel aan de baan gewerkt en ook veel gesproeid in de hoop het stof zo veel mogelijk tegen te houden doorheen de dag. Daardoor was het als schuiven op een ijspiste. Naar het einde van de sessie toe werd de baan steeds droger en de tijden steeds sneller, wanneer Bakens aanzet in de derde laatste ronde stond hij op een 7e plaats. Helaas door een foutje kon hij deze ronde niet goed afwerken en werd het alles of niks in de laatste ronde. Desondanks dat Bakens in het verkeer zat kon hij wel nog zijn tijd verbeteren en mocht hij als 4e een starthek gaan kiezen in de eerste manche.

In deze eerste manche lag de baan er ook weer nat en glad bij. Er was tijdens de pauze veel gesproeid, vooral het startveld en de bochten onderin aan de hellingen waren hierdoor vrij modderig. Zo werd er ook door iedereen wat afgetast in het begin van de manche. Na drie ronden lag Robin Bakens op een tweede plaats, maar de druk van achter werd opgevoerd. Zowel Eric Willems als Bryan Boulard konden Bakens passeren en sloegen vrijwel meteen een kloof. Een vierde plaats in de eerste manche was dan ook het resultaat.

20160828RobinBakensAvesnesSurHelpe001

De tweede manche was erg hectisch, er was al enige onzekerheid bij de piloten over het starthek, dat had in de vorige manches enkele problemen gekend. Het probleem was echter opgelost geraakt en zichtbaar ging de tweede manche vlot van start kunnen gaan. Robin Bakens “Ik had geen super start en kon van binnenuit een goed overzicht bewaren en kort afdraaien, maar plots zag ik buitenom van alles vliegen. Motoren, stof, piloten … alles en iedereen vloog in het rond. Het werd dan ook vrijwel snel duidelijk dat het rode vlag situatie was en we opnieuw moesten starten. Zoiets zie je natuurlijk nooit graag gebeuren en je hoopt dat iedereen veilig en wel thuis geraakt. Maar tegelijk was zo’n verkenningsronde wel fijn.”
Bij de tweede poging was Bakens in de top-5 vertrokken, algauw kon hij opschuiven naar plaats 4 en moest hij een kloofje dicht rijden richting Stefan Hage. Wanneer dat kloofje net was dicht gereden en Robin de druk opvoerde maakte Hage een kleine slipper met grote gevolgen, hij verloor enkele posities en zo kon Bakens de derde stek overnemen. Op dat moment lag de Kawasaki rijder in niemandsland en reed hij aan zijn eigen rustig tempo de manche uit in de wetenschap dat er nog een superfinale zat aan te komen.

Na slechts 20 tot 25 minuutjes rust was het weer knallen geblazen, tijd voor de superfinale. Met een leuke prijzenpot en de beste rijders van elke klasse beloofde dit een leuke wedstrijd te worden. Voorafgaand aan de manche was Bakens erg relaxed en liet hij in het gesloten rennerspark enkel van zijn beste dans moves zien, iets wat hem blijkbaar helpt. De Acerbis geklede piloot nam bijna kopstart, maar door iets te voorzichtig te zijn in de eerste bocht moest hij enkel Andy Truyts voorlaten. Algauw kwam ook Boulard, die al een hele dag sneller was, voorbij gestoven. Echter vond Bakens niet het juiste ritme en zakte hij ook weg naar een vierde plaats, ook die plaats kwam in het gedrang toen er druk van achter uit kwam. Uiteindelijk door wat lijnen te kunnen overnemen van zijn voorganger kon Bakens zijn ritme terug op pakken en zette hij in de voorlaatste ronde met succes een aanval in op de derde plaats. Dat is ook meteen de plaats waarop hij over de finish kwam.

Robin Bakens: “Het doet deugd om zo vlot te kunnen rijden. De snelheid is er nog niet helemaal, maar het gaat allemaal soepel. Ook fysiek begin ik mij sterker en sterker te voelen, hoe ik in de superfinale tot aan de laatste ronde heb kunnen pushen dat is iets wat me wel een boost geeft. Nu is het even rustig aan tot de wedstrijd in Kester en de week daarop gaan we zand vreten in de Loon-Plage beach race!”

Dit persbericht is mogelijk gemaakt door: Arai Helmets, Gaerne Boots, Putoline motorcycle oils, Twin Air, No Limit Graphics, Acerbis, Spirit suspension, REV Training, Het Ploegske, Prodeals, Bakens Motoren, Scott goggles, Gebben Motoren, Van Venrooy, Van Hasselt Exhausts, De Witte-De Cauwer vers fruit groothandel.