Zolang er geen Jeffrey Herlings of Glenn Coldenhoff aan de start komt, is een Nederlandse zege in de strandrace van Le Touquet erg onwaarschijnlijk. De Belgen met Daymond Martens en Yentel Martens hebben wel kans. En ook de laatste Belgische Enduropale winnaar Steve Ramon (Suzuki Gear2Win) mag bij de kanshebbers worden gerekend. Nu zondag staat de tweevoudige wereldkampioen aan de start van zijn vijfde Le touquet.
Mxmag: Hoe is jouw vormpeil op dit moment?
Steve Ramon: “Laat het ons redelijk noemen. Helemaal top ben ik niet. Door het barre weer van de voorbije weken heb ik mijn motortrainingen toch moeilijker kunnen afwerken. Die vriestemperaturen waren zeker een spelbreker. Over mijn fysieke voorbereiding mag ik echter niet klagen. Je hoort her vaak over de Enduropale maar het is ook echt een wedstrijd die je op ervaring rijdt.”
Mxmag: Tijdens de eerste twee wedstrijden van het Franse strandcrosskampioenschap (CFS: Championnat de France FFM des Courses sur Sable) stond je telkens op het podium. Dat vrij nieuwe kampioenschap lijkt de perfecte aanloop naar de Enduropale. Waarom heb je de overige wedstrijden laten schieten?
Ramon: “Het is niet omdat het kampioenschap mij niet interesseert. Integendeel zou ik zeggen want om wedstrijdritme op te doen in dit soort races natuurlijk perfect. Maar je moet er ook de steun van sponsors voor hebben. Daar kon ik geen akkoord voor vinden. Loon en Berk sur Mer zijn dan weer veel dichter bij en het zijn allebei wedstrijden die ik heel graag rijd. Eind november heb ik wel de Red Bull Knock Out nog meegedaan. Daar werd ik vierde.”
Mxmag: Waarin verschillen de Red Bull Knock out in Scheveningen en de Enduropale?
Ramon: “Ik zou niet zo ver gaan om te zeggen dat het strandzand anders is! De omloop en de aard van de wedstrijd verschillen toch behoorlijk. Het strand in Scheveningen is veel breder. In de Red Bull Knock out liggen de snelheden ook hoger, inhalen is er makkelijk en er zijn minder korte bochten. Tijdens de Enduropale ga je met 1.100 rijders van start dat alleen al bepaalt enorm het wedstrijdverloop. En de baan is ook veel langer dan in Scheveningen.”
Mxmag: In Le Touquet wint niet noodzakelijk de snelste rijder, het is een erg complexe wedstrijd.
Ramon: “Absoluut, er komen heel veel factoren bij kijken. Als een huidige GP topper à la Herlings, Cairoli of Febvre zou meedoen dan zou die moeten winnen dat klopt. Alleen rondetijden die een stukje sneller zijn, bieden dan weer geen garantie. De vorm van de dag bepaalt veel in zo’n uitputtingslag van drie uur. Je moet constant geconcentreerd blijven. Het is onvermijdelijk dat je in aanraking komt met achterliggers. Valpartijen en mechanische pech vermijden is dan ook cruciaal. En je moet een ervaren team rond jou hebben.”
Mxmag: Je bent geen GP-rijder meer hoe wordt dat team-luik nu ingevuld?
Ramon: “Het Suzuki fabrieksteam van Stefan Everts maakt nog steeds mijn materiaal klaar. Zo was het voordien ook met Sylvain Geboers. Ondersteuning op de wedstrijden lukt niet, maar dat is niet zo erg. Daarvoor heb ik ondertussen mijn eigen entourage. Om de pitstops snel uit te voeren, moeten de mensen met wie je samenwerkt perfect weten waar ze mee bezig zijn om zo weinig mogelijk tijd te verliezen. Dat hebben we ondertussen goed onder controle!”
Mxmag: Je bent er nu 37, Jean-Claude Mousse won Le Touquet op zijn 41. Ook Arnaud Demeester draaide lang mee vooraan. Dat moet motiverend zijn, ook voor jou is een overwinning nog mogelijk. Ramon: “Dat klopt, maar ik ben niet echt bezig met een langetermijnplanning van ik ga tot dan of dan rijden. Ik doe het nog altijd heel graag. Zowel de training als het rijden zelf. Zo lang dat het geval is en ik ben competitief ga ik door. Nu heb ik het gevoel nog dat ik voor winst of toch minstens voor het podium kan gaan. Als dat niet meer kan, hoeft het niet meer voor mij. Puur voor de fun meerijden, zie ik niet zitten.”
Mxmag: Wie zie je zelf als grote kanshebber(s) dit jaar?
Ramon: “Een uitgesproken topfavoriet zit er in dit veld niet in. Zeker ook omdat er zoveel kan gebeuren. Maar reken toch opnieuw op een sterke Adrien Van Beveren. In het begin zit hij zelden vooraan maar hij kan ontzettend goed zijn wedstrijd indelen. Gaandeweg zie je hem opschuiven. Daarna kom je uit bij de typische Franse strandspecialisten: Camille Chapeliere, Richard Fura is ook goed bezig. En hetzelfde kan gezegd worden van Daymond Martens. Spijtig dat Axel Van de Sande niet kan meedoen maar ik verwacht ook wat van Yentel Martens.”
Mxmag: De kou en regen maken Le Touquet vaak nog meer tot een hel. Hoe ga je daar mee om? Ramon: “Het hoort gewoon bij deze wedstrijd en de tijd van het jaar. Voorlopig geven de weersvoorspellingen wel regen maar geen al te koude temperatuur. Gelukkig. Eigenlijk kan ik niet zo goed tegen de kou. Of ten minste mijn handen kunnen er niet goed tegen. Zoals je weet is dat voor elke crosser een nachtmerrie. Met bevroren handen voel je je rem of koppelingshendel niet of nauwelijks. Eens je handen kou krijgen, is het eigenlijk verloren. Daarom is het ook belangrijk om je handen voor de start warm te houden. Die 20, 25 minuten voor je vertrekt zijn eigenlijk ook al een stukje deel van de wedstrijd.”
Mxmag: Net zoals alle grote uithoudingswedstrijden vergt zo’n lange, zware strandcross veel recuperatie. Hoe ziet volgende week er uit voor Steve Ramon? Ramon: “Heel rustig (lacht). Ik heb niks in mijn agenda staan! Allez kom, de eerste twee, drie dagen doe ik toch zeker niks. Zeker als je een dagje ouder wordt, duurt het wat langer om te herstellen. Dat is gewoon een feit. Anderzijds ga je tijdens zo’n Le Touquet altijd diep, zelfs als ben je helemaal top.”
Mxmag: Veel succes!
Ramon: “Bedankt.”
Foto’s: Bavo Swijgers/Red Bull Content Pool, Suzuki-Racing