Published On: 29 juni 2017


Het is zover, KTM vervult eens te meer een pioniersrol door z’n tweetakt enduromachines (250 en 300 EXC TPI) standaard met een injectiesysteem uit te rusten. Voor tweetaktmotoren is dit een revolutionaire technologie en bovendien één die maar liefst 13 jaar in de onderzoeks-en ontwikkelingsafdeling van de Oostenrijkse constructeur heeft gekiemd. Door injectie toe te passen op tweetaktmotoren wil KTM de in 2020 in voege tredende Euro 5-normen voor zijn.

Tijdens de presentatie stak product marketingmanager Joachim Sauer, z’n enthousiasme en fierheid over het project niet onder stoelen of banken. Sauer had het uitgebreid over de totstandkoming van de TPI motorblokken, over de complexiteit die het gestelde doel met zich meebracht maar vooral over de technologische vooruitgang en de vele voordelen die het injectiesysteem met zich meebrengt.

De toekomst van tweetakt

Dat de tweetakt verre van dood is bewijst KTM al jaren en dat in schril contrast met de Japanse constructeurs die – op Yamaha na – deze krachtbronnen dood en begraven hebben verklaard. KTM’s cijfers van de off-roadmarkt bewijzen echter het tegendeel. Op een wereldwijde productie van 200.000 off-roadmachines, bestaat 60% uit tweetaktmachines. Alvast een goede reden om verder te blijven investeren in tweetakt krachtbronnen.

Als we de tentoongestelde 2018-modellen bekijken valt er ons niets speciaals op. KTM borduurde voor het modeljaar 2018 immers verder op de optische revolutie die de 2017-modellen ondergingen. Zowel inzake het rijwielgedeelte als de componenten is er weinig nieuws onder de zon, op de WP Xplor 48 mm voorvork met aangepaste vorkpoten na dan. Deze voorvork troffen we al eerder op de SX crossmodellen aan. De reden voor deze aanpassing moeten we bij het doorduiken van de voorvork zoeken. Een hardere afstelling moet dat tegengaan maar tegelijkertijd moest ook het comfort van een enduromotor – ten opzichte van een crossmotor – behouden bljven. Tenslotte merkten we ook nieuwe graphics en nieuwe radiatorbeschermers op. Deze laatsten zijn volgens KTM makkelijker te reinigen.

2018 enduro: Evolutie + Revolutie

U had het al begrepen: de nieuwigheid voor 2018 situeert zich bovenaan het motorblok. Daar bevinden zich, achter de spoelpoorten van de nieuwe cilinder, immers twee verticale injectoren. De eerste voor het lage – en middentoeren-gebied, de tweede voor de hoge toerentallen. Een Dell’Orto gasklephuis van 39mm en een Synerject ECU. Deze ECU beschikt over 5 elektronische sensoren in het blok, om de inlaat-luchtdruk, de olietemperatuur, de watertemperatuur, de luchtdruk en de gaskleppositie te controleren. Verder zijn er ook nog een benzinepomp, een oliepomp die we nog kenden vanop de viertaktmodellen, een krachtigere ontsteking en dito batterij en een aangepaste airbox. En dat was het dan wat interne technologie betreft.

Iets meer praktijk vergt het doorzichtige oliereservoir van 700 cc, dat naast het gasklephuis geplaatst is. Een vol oliereservoir zou voldoende zijn om 5 volle tanks benzine te smeren. Met andere woorden: je kan er enkele honderden kilometers mee afleggen zonder dat je je eigen benzine/olie-mengsel moet ‘prepareren’. Niet onbelangrijk: je vult het oliereservoir makkelijk via een dop die zich tussen de kroonplaat en de benzinetank in het frame bevindt. Een verklikkerlampje op de tellerpartij houdt je op de hoogte van de inhoud van het oliereservoir.

 

Méér gebruiksgemak

Volgens KTM levert de toevoeging van een injectie-syteem een brandstof besparing van 30% op en daarmee komen de tweetakten dicht in de buurt van wat een viertakt enduromachine verbruikt tijdens een gezapig ritje. De voordelen van het injectie-systeem mogen duidelijk zijn: geen geknoei meer om zelf benzine en olie te mengen, een grotere autonomie en dat met nog steeds dezelfde tank van 9 liter maar ook een brandstoftoevoer die zichzelf reguleert onafgezien de weersomstandigheden of de bodemgesteldheid.

Bovendien optimaliseert het injectie-systeem de prestaties van het tweetaktblok. Je mag voortaan je gereedschap dus in de laden houden evenals de sproeiers. Ook rijden op grotere hoogte wordt er voortaan een stuk makkelijker door. Opmerkelijk is dat het typische gerook van een tweetakt grotendeels achterwege blijft. En dat is goed nieuws voor het milieu! Tot slot hoeft u ook niet meer bang te zijn om benzine te morsen tijdens het sleutelen in de garage of bij een valpartij. Zonder carburator is dit ‘ongewenst vochtverlies’ immers verleden tijd…

Kortom, het toepassen van injectie op een tweetakt zorgt voor heel wat blije gezichten. Daarbij komt nog dat het rendement en het gedrag, tenminste op papier, gelijk blijft of beter is dan dat van de laatste carburatormodellen uit 2017.

Tekst: Christophe Bertrand/MXMag.be/BJ
Foto’s: KTM