Categories: AchtergrondSlideshow

Bedrijfsreportage Motoblouz: logistiek op topniveau!

Of je nu onderdelen of uitrusting bestelt bij jouw dealer of in een webwinkel, al dat lekkers heeft al een hele reis afgelegd als het aankomt in jouw garage. Op zich lijkt dat traject in een magazijn weinig sexy. Bij webshop Motoblouz pakken ze het echter helemaal anders aan. Met Boa concept haalde Motoblouz immers dé ‘factory’ oplossing onder de transportbanden in huis. Waarom dat goed nieuws is voor jou? Nòg sneller het juiste pakje bij jouw thuis geleverd!

Racing is life. Anything before or after is just waiting,” zei Steve McQueen ooit. McQueen kon het weten. Hij werd bekend als steracteur en moest in die hoedanigheid uiteraard veel wachten. Maar ‘the King of Cool’ acteerde eigenlijk vooral om zijn echte passie te kunnen financieren: racen met motoren en auto’s. Elke racer zal zijn uitspraak dan ook herkennen. En als racers één ding gemeen hebben, is het wél dit: het kan niet snel genoeg gaan!

Stormachtige groei

Toegegeven, dat het niet snel genoeg voorbij kon zijn dàt dachten wij ook vooraf over de rondleiding in het Motoblouz magazijn. Gaandeweg groeide echter onze bewondering over het vernuft van het hele logistieke proces. Bovendien zijn er opvallende parallellen met wat er nù al gebeurt of staat aan te komen in de motorindustrie. De logistieke noden van een snelgroeiend e-commerce bedrijf zoals Motoblouz zijn namelijk indrukwekkend én complex. 

Méér dan 60.000 verkoopreferenties, daar heb je wat plaats voor nodig.

Motoblouz werd opgericht in 2004 en groeide naar een omzet van 38,3 miljoen euro in 2016. Ondertussen is het bedrijf uit het Noord-Franse Lille in Frankrijk marktleider op het vlak van motoruitrusting. In de praktijk komt dit neer op 1.050 bestellingen per dag. Vanuit het gloednieuwe distributiecentrum vertrekken dagelijks zo’n 1.500 pakketjes. Omvang van het klantenbestand: meer dan 800.000(!) motorrijders, waaronder ook heel wat motorcrossers en enduristen. In totaal mag Motoblouz zo’n 30% van alle Franse motards tot haar klanten rekenen.

Internet der dingen

Traditioneel zijn transportbanden allesbehalve een toonbeeld van snelheid en flexibiliteit. Ze zijn zwaar, log en weinig flexibel. Vooral handig om identieke ladingen van A naar B te voeren. Hightech? Nou niet echt, veel lawaai van domme machines vooral. Maar kijk ook hier maakt de digitale revolutie haar intrede! Met een trendy term hebben we het dan over het Internet der dingen (in het Engels The Internet of Things). Yamaha dat zijn 2018 YZ450F uitrust met WiFi waardoor je met een smartphone app de prestaties van jouw motor kan afstemmen op rijstijl, de aard van de baan en de weersomstandigheden… Yep, ook dat is een perfect voorbeeld van het Internet der dingen.

Onderdelen, kledij, helmen. Je noemt het en Motoblouz heeft het!

Als online medium hebben we bij MXMag altijd al bijzondere aandacht gehad voor technologische vernieuwingen. Data-acquisitie, motormapping, LITPro, de TPI-technologie… Wat de voorbije tien jaar op ons af is gekomen in de motor(cross)wereld zou in de jaren ’60 of ’70 nog als science-fiction zijn bestempeld. Ook dit is zo’n doorbraak, maar dan eentje op het vlak van logistiek.

Modulair en intelligent

De knappe koppen van Boa Concept spelen met hun intelligente, modulaire “Plug-and-Carry” transportband namelijk perfect in op onze veranderende omgeving. Digitalisering, mobiliteit en flexibiliteit van personeel en goederen vragen om nieuwe oplossingen.

Concrete voorbeelden zijn er genoeg:
– De manier om een product te bestellen: rechtstreeks en online. Gedaan met faxen, bestelbonnen en telefonische orders.
– De snelheid van leveren. Consumenten en bedrijven zijn niet meer bereid om weken te wachten op hun bestellingen.
– Het traceren van producten doorheen de hele productie-en transportketen. Als we een product bestellen willen we graag weten waar het vandaan komt en wanneer het wordt geleverd.

Voor specialisten in de logistiek is dit het equivalent van een fabrieksmotor: topmateriaal dus!

Mechaniek ontmoet artificiële intelligentie

Ook bij de aandrijving van deze transportband past de omschrijving hoogtechnologisch. Het “Plug-and-Carry” systeem is namelijk 100% elektrisch. Geen pneumatische aandrijving meer dus en de transportband is ook alleen effectief in werking als er een lading wordt gedetecteerd. Dat is zuiniger zowel wat betreft het energieverbruik als slijtage.

Het hart van Boa Concept’s “Plug-and-Carry” concept is de printplaat die per module van 1 tot 3 meter wordt geïnstalleerd. Door deze printplaat kunnen de modules onderling met elkaar communiceren. Meer zelfs, rekening houdend met factoren zoals de totale capaciteit, de af te leggen weg en de aard van de pakketten (van kleine envelopes, een helm tot grote ladingen als banden) maakt de volledige installatie gebruik van collectieve artificiële intelligentie. In de praktijk betekent dit:
– Het leiden van pakketten door lezen van barcodes of RFID.
– Real-time communicatie tussen de verschillende modules.
– Maatwerk van de volledige installatie met verschillende types rechte blokken, bochtelementen, verdeelmodules en een specifieke aanlevermodule. Een beetje zoals het aanleggen van de perfect baan dus ; )
– De mogelijkheid om het traject van de transportband snel en kosteneffectief aan te passen.
– Minder onderhoudskosten

Het was verbazend stil in dit immense magazijn. Met dank aan de stille transportbanden.

In de praktijk

Alles ruikt nog naar nieuw in het Motoblouz magazijn wat niet verwonderlijk is want het  6000 m2 grote distributiecentrum werd pas eind 2016 operationeel. De eerste indruk is er dan ook één van een erg nette en stille omgeving. Weinig lawaai is in dit opzicht overigens geen synoniem met een gebrek aan bedrijvigheid. Integendeel, hier wordt verdomd hard gewerkt! Veel jonge, gemotiveerde werknemers die er een erezaak van maken om de bestellingen zo snel en effectief mogelijk te verwerken.

Dat de jongens en meisjes van het magazijn ook voor een stukje flexibel verloond worden -naargelang de financiële prestaties van Motoblouz- zorgt duidelijk voor bijkomende betrokkenheid. Net zoals topmateriaal het beste naar bovenhaalt in een rijder weten de logistieke medewerkers van Motoblouz dat ze met Boa Concept kunnen rekenen op het meest performante materiaal voor hun job. Of hoe de weg naar de klant ook een soort race is geworden!  

Steven

Recent Posts

Bertram Thorius tekent bij De Baets MX Team-Yamaha

Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…

5 uur ago

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

6 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

9 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

11 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

1 dag ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago