Of je nu onderdelen of uitrusting bestelt bij jouw dealer of in een webwinkel, al dat lekkers heeft al een hele reis afgelegd als het aankomt in jouw garage. Op zich lijkt dat traject in een magazijn weinig sexy. Bij webshop Motoblouz pakken ze het echter helemaal anders aan. Met Boa concept haalde Motoblouz immers dé ‘factory’ oplossing onder de transportbanden in huis. Waarom dat goed nieuws is voor jou? Nòg sneller het juiste pakje bij jouw thuis geleverd!
Racing is life. Anything before or after is just waiting,” zei Steve McQueen ooit. McQueen kon het weten. Hij werd bekend als steracteur en moest in die hoedanigheid uiteraard veel wachten. Maar ‘the King of Cool’ acteerde eigenlijk vooral om zijn echte passie te kunnen financieren: racen met motoren en auto’s. Elke racer zal zijn uitspraak dan ook herkennen. En als racers één ding gemeen hebben, is het wél dit: het kan niet snel genoeg gaan!
Stormachtige groei
Toegegeven, dat het niet snel genoeg voorbij kon zijn dàt dachten wij ook vooraf over de rondleiding in het Motoblouz magazijn. Gaandeweg groeide echter onze bewondering over het vernuft van het hele logistieke proces. Bovendien zijn er opvallende parallellen met wat er nù al gebeurt of staat aan te komen in de motorindustrie. De logistieke noden van een snelgroeiend e-commerce bedrijf zoals Motoblouz zijn namelijk indrukwekkend én complex.
Motoblouz werd opgericht in 2004 en groeide naar een omzet van 38,3 miljoen euro in 2016. Ondertussen is het bedrijf uit het Noord-Franse Lille in Frankrijk marktleider op het vlak van motoruitrusting. In de praktijk komt dit neer op 1.050 bestellingen per dag. Vanuit het gloednieuwe distributiecentrum vertrekken dagelijks zo’n 1.500 pakketjes. Omvang van het klantenbestand: meer dan 800.000(!) motorrijders, waaronder ook heel wat motorcrossers en enduristen. In totaal mag Motoblouz zo’n 30% van alle Franse motards tot haar klanten rekenen.
Internet der dingen
Traditioneel zijn transportbanden allesbehalve een toonbeeld van snelheid en flexibiliteit. Ze zijn zwaar, log en weinig flexibel. Vooral handig om identieke ladingen van A naar B te voeren. Hightech? Nou niet echt, veel lawaai van domme machines vooral. Maar kijk ook hier maakt de digitale revolutie haar intrede! Met een trendy term hebben we het dan over het Internet der dingen (in het Engels The Internet of Things). Yamaha dat zijn 2018 YZ450F uitrust met WiFi waardoor je met een smartphone app de prestaties van jouw motor kan afstemmen op rijstijl, de aard van de baan en de weersomstandigheden… Yep, ook dat is een perfect voorbeeld van het Internet der dingen.
Als online medium hebben we bij MXMag altijd al bijzondere aandacht gehad voor technologische vernieuwingen. Data-acquisitie, motormapping, LITPro, de TPI-technologie… Wat de voorbije tien jaar op ons af is gekomen in de motor(cross)wereld zou in de jaren ’60 of ’70 nog als science-fiction zijn bestempeld. Ook dit is zo’n doorbraak, maar dan eentje op het vlak van logistiek.
Modulair en intelligent
De knappe koppen van Boa Concept spelen met hun intelligente, modulaire “Plug-and-Carry” transportband namelijk perfect in op onze veranderende omgeving. Digitalisering, mobiliteit en flexibiliteit van personeel en goederen vragen om nieuwe oplossingen.
Concrete voorbeelden zijn er genoeg:
– De manier om een product te bestellen: rechtstreeks en online. Gedaan met faxen, bestelbonnen en telefonische orders.
– De snelheid van leveren. Consumenten en bedrijven zijn niet meer bereid om weken te wachten op hun bestellingen.
– Het traceren van producten doorheen de hele productie-en transportketen. Als we een product bestellen willen we graag weten waar het vandaan komt en wanneer het wordt geleverd.
Mechaniek ontmoet artificiële intelligentie
Ook bij de aandrijving van deze transportband past de omschrijving hoogtechnologisch. Het “Plug-and-Carry” systeem is namelijk 100% elektrisch. Geen pneumatische aandrijving meer dus en de transportband is ook alleen effectief in werking als er een lading wordt gedetecteerd. Dat is zuiniger zowel wat betreft het energieverbruik als slijtage.
Het hart van Boa Concept’s “Plug-and-Carry” concept is de printplaat die per module van 1 tot 3 meter wordt geïnstalleerd. Door deze printplaat kunnen de modules onderling met elkaar communiceren. Meer zelfs, rekening houdend met factoren zoals de totale capaciteit, de af te leggen weg en de aard van de pakketten (van kleine envelopes, een helm tot grote ladingen als banden) maakt de volledige installatie gebruik van collectieve artificiële intelligentie. In de praktijk betekent dit:
– Het leiden van pakketten door lezen van barcodes of RFID.
– Real-time communicatie tussen de verschillende modules.
– Maatwerk van de volledige installatie met verschillende types rechte blokken, bochtelementen, verdeelmodules en een specifieke aanlevermodule. Een beetje zoals het aanleggen van de perfect baan dus ; )
– De mogelijkheid om het traject van de transportband snel en kosteneffectief aan te passen.
– Minder onderhoudskosten
In de praktijk
Alles ruikt nog naar nieuw in het Motoblouz magazijn wat niet verwonderlijk is want het 6000 m2 grote distributiecentrum werd pas eind 2016 operationeel. De eerste indruk is er dan ook één van een erg nette en stille omgeving. Weinig lawaai is in dit opzicht overigens geen synoniem met een gebrek aan bedrijvigheid. Integendeel, hier wordt verdomd hard gewerkt! Veel jonge, gemotiveerde werknemers die er een erezaak van maken om de bestellingen zo snel en effectief mogelijk te verwerken.
Dat de jongens en meisjes van het magazijn ook voor een stukje flexibel verloond worden -naargelang de financiële prestaties van Motoblouz- zorgt duidelijk voor bijkomende betrokkenheid. Net zoals topmateriaal het beste naar bovenhaalt in een rijder weten de logistieke medewerkers van Motoblouz dat ze met Boa Concept kunnen rekenen op het meest performante materiaal voor hun job. Of hoe de weg naar de klant ook een soort race is geworden!
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…