Published On: 5 oktober 2017

In de EMX250 gaf Christophe Charlier al blijk van zijn enorm talent.  Hij reed in 2009 naar de titel voor een zekere Jeffrey Herlings. Hoewel de Corsicaan flitsen van zijn klasse toonde in de GP’s vervulde hij in de motorcross nooit zijn volledige potentieel. Dit seizoen stond echter een nieuwe Christophe op. Een overstap naar de EnduroGP zorgde voor de ommekeerCharlier tankte zelfvertrouwen in de enduro en ontwikkelde zich tot een meer complete rijder. De Christophe Charlier versie 2.0 groeide uit tot een regelmatige en veelzijdige topper. Als kroon op het werk behaalde hij zowel de ISDE als MXON titel in hetzelfde seizoen. In de moderne geschiedenis van de motorsport deed niemand Charlier deze stunt voor.

Aangezien zowel Dylan Ferrandis als Benoit Paturel verstek moesten laten gaan zat Team France in een lastig parket voor de positie van de MX2 rijder. Fans verklaarde teammanager Pascal Finot bijna voor gek toen hij zijn keuze voor Christophe Charlier bekend maakte. Het is niet moeilijk om je in te beelden hoe verrassend de keuze van Finot wel was. Ten slotte had Charlier in meer dan een jaar geen motorcross meer gereden, hij reed niet meer op een MX2 motor sinds drie jaar én toegegeven CC23 was altijd de piloot die of top of flop was. Een weg tussenin was er voor  de grillige Fransman zelden.
Hoewel de Rockstar Energy Husqvarna rijder zichzelf in de enduro op de kaart zette met een overwinning in de ISDE met het Franse team, podiumresultaten in het WK én een titel in het Italiaans kampioenschap ging dit aan veel motorcrossfans voorbij. Tijdens de MX of Nations vorig weekend in het Engelse Matterley Basin reed Charlier echter naar eerherstel in de motorcross. In zijn eerste MXON toonde de Shot Race Gear rijder zijn snelheid. Vier jaar later speelde hij een cruciale rol in de Franse Naties zege dankzij een knappe zesde plaats algemeen en tweede plaats in de MX2 in zijn tweede manche.We mogen jou met recht en reden de meest complete off-road rijder ter wereld noemen. Hoe voelt dat?
Christophe Charlier:
 “Bedankt! Eerst en vooral ben ik erg verrast. Een jaar geleden stopte ik met motorcross om dan op deze manier terug te komen in de grootste motorcrosswedstrijd ter wereld had ik niet meteen verwacht. Zeker om dat ik moeilijke weken had in de weken voor de MX of Nations. Veel tijd om me voor te bereiden had ik niet en ik kon ook alleen op een standaard motor trainen. Maar tijdens het weekend was alles tip-top geregeld. Ik kon rekenen op de volledige steun van Husqvarna en het team van Jacky Martens heeft me perfect ondersteund. Eigenlijk heeft iedereen rond mij het geweldig gedaan om te steunen voor de MXON.”Ook de week voor Matterley Basin was lasting want je kreeg een klap op je hoofd in de EnduroGP van Hawkstone Park. Je liep daarbij een lichte hersenschudding op?
Charlier:
 “Klopt, het was zeker niet ideal. Tijdens het weekend deed mijn hoofd pijn en gedurende twee, drie dagen had ik last van troebel zicht. Om eerlijk te zijn, heb ik in enduro veel geleerd over mezelf en over mijn lichaam. Daar heb ik veel aan gehad om beter te begrijpen wat ik voel en hoe ik met zoiets als die hersenschudding moet omgaan. Ik wist dat de hoofdpijn en mijn problemen zouden voorbijgaan zodat ik in de best mogelijke vorm aan de start zou staan in de MXON. Enduro heeft me ook qua rijden beter gemaakt. Vroeger was ik nergens in de modder, maar dit weekend liep alles uitstekend. In de eerste manche had ik geen al te beste start, gelukkig kon ik het tij keren in mijn tweede race! Eigenlijk was het een ongelofelijk weekend.”

Het lijkt ook wel dat je mental sterker dan ooit bent. Je moest niet alleen opnieuw overstappen naar motorcross, je moest ook weer wennen aan een MX2 motor en Team Frankrijk ging als favoriet van start na drie opeenvolgende overwinningen.  Van een uitdaging gesproken!
Charlier:
 “Zo voel ik het ook wel aan. Ik denk dat ik inderdaad sterker ben geworden tussen de oren. Al kan ik niet ontkennen dat er toch behoorlijk wat stress bij kwam kijken! Maar in enduro draait zoveel over hoe je om gaat met obstakels, van welke aard ze ook zijn. Je moet positief blijven, wat er ook gebeurt. Stress hebben is één ding, maar je mag er niet door beïnvloed worden. Voor de manches voelde ik dan ook druk, zodra ik op de motor zat was ik echter rustig.”

Wanneer wist je dat je geselecteerd was?
Charlier:
 “Pas drie weken geleden. Toen Pascal (Finot de teammanager me belden, heb ik geen seconde geaarzeld! Ik heb onmiddellijk toegezegd.”

Het moet een geruststelling geweest zijn dat je in Matterley Basin al goed had gepresteerd in het verleden. Want je won er al een MX2 manche.
Charlier:
 “Precies, de baan gaf me dus wel een goed gevoel. Maar vooral het enorme vertrouwen dat Pascal (Finot) in mij stelde maakte een geweldig verschil.”

Als het op voorbereiding aankomt, pakken slechts weinig teams de zaken zo grondig aan alshet Franse team. De rijders en het vlolledige trokken vorige week op trainingskamp, jullie werden afgeschermd van de buitenwereld, zo weinig mogelijk sociale media. Voor de wedstrijd kregen we je zelfs niet te pakken!
Charlier:
 “Het is inderdaad zo dat de Franse federatie heel professioneel te werk gaat. Die aanpak, werpt volgens mij zeker zijn vruchten af. Gedurende de hele week zijn we perfect omkaderd door ervaren mensen. Op die manier halen we het maximale uit die laatste week van voorbereiding. Niet gestoord worden, of constant online zijn of op sociale media is slechts één voorbeeld. Die week samen heeft ook ontzettend geholpen om een hechte band te smeden met Gautier (Paulin) en Romain (Febvre). We hebben veel met elkaar gepraat, elkaar geadviseerd. Dat heeft zich allemaal vertaald in de resultaten die we hebben neergezet.”

 

Kan je deze ervaring vergelijken met jouw eerste MX of Nations in 2013? Je reed toen op een 450hoewel je nog steeds in de MX2 zat.
Charlier:
 “De omstandigheden waren toen total anders. Op dat moment in mijn carrière had ik heel veel last van stress waardoor ik nooit mijn potentieel heb bereikt. Ik miste hierdoor veel starts, maakte vaak fouten en in het algemeen reed ik gewoon veel te gespannen. In vergelijk ben ik nu veel meer relax. Je moet gewoon kalm blijven en doen wat je kan, zo simpel is het.”Eerlijk gezegd zou niemand gezegd hebben dat je al zo lang geen motorcrosswedstrijd had gereden. Ook op zaterdag liep het immers lekker. En de omstandigheden in de kwalificatierace hadden niks te maken met enduro want de baan lag er nagenoeg perfect bij.
Charlier:
 “Eigenlijk voelde ik me van in het begin prima hoewel ik natuurlijk wedstrijdritme te kort kwam. Met elke sessie verbeterde het gevoel echter.”Enduro maakte je duidelijk tot een andere rijder. Op welk vlak boekte je het meeste vooruitgang?
Charlier:
 “Zeker het rijden in de modder, alles met een slipperige ondergrond ook. De controle houden en je kop er bij houden. Bovendien heb ik mezelf beter leren begrijpen. Wanneer ben je echt moe en moet je even gas terugnemen. Wanneer voel je jezelf geweldig en kan je écht pushen. Als je meer bewust rijdt dan is het ook makkelijker om blessures te vermijden.”
Voor iedereen die begint met enduro rijden, zijn ook de regels een uitdaging.Alleen gas geven volstaat niet,om te winnen moet je je verstand gebruiken!
Charlier:
 “Wat het voor mij écht interessant maakt, is het feit dat je niets aan het toeval kan overlaten. Als je één fout begaat, kan je direct het podium vergeten. Daardoor bouw je wat veiligheidsmarge in, maar ook in motorcross is het belangrijk om fouten te vermijden.”

Soms hebben mensen wel eens de indruk dat enduro een soort hobby is voor gepensioneeerde of afgeschreven motorcrossers. Of wie de sport niet op de voet volgt, denkt wel eens dat het gemakkelijk is voor crossers om vooraan mee te draaien.
Charlier:
 “(glimlacht) Hmmm, enduro is de voorbije jaren ook fel geëvolueerd. Er zijn zoveel geweldige rijders, elk met een andere achtergrond en iedereen trekt het niveau naar omhoog. Veel endurorijders zijn misschien minder bekend bij het grote publiek, toch zou je versteld staan van hun kwaliteiten op de motor. Mijn advies aan motorcrossers is dan ook om met een open blik rond te kijken. Naar wat ze in de enduro kunnen leren. Of om af en toe eens op een enduromotor te springen. Het leuke aan enduro is dat je het op zoveel verschillende manieren kan beoefenen. Maar laat je niet misleiden door die koplamp, in competitie wordt op het hoogste niveau flink gas gegeven.”

Bedankt voor jouw tijd en success in Zschopau voor de EnduroGP finale!
Charlier: “Graag gedaan, tot in Duitsland!”

Foto’s: CDS, JP Acevedo, Future7media