Alweer een fantastisch jaar van hard enduro zit erop. En wat een geweldig jaar was dat voor Graham Jarvis. De super populaire Engelsman – goed voor meer dan 1 miljoen likes op Facebook- won opnieuw Romaniacs en voegde een vijfde zege in Hells Gate aan zijn palmares. Daarnaast zegevierde hij ook in Sea to Sky, de Ales Trem Extreme Enduro, Hixpania Hard enduro, Extreme Ravinesen Minas Riders in Brazilië…
We konden dan ook niemand beter vinden om ons enkele wenken te geven vooraleer we volgend jaar zelf van start gaan in onze eerste hard enduro! Om gelijke tred te houden met zijn ongelofelijke Romaniacs record -waar hij voor de zesde keer op het hoogste schavot stond- geeft Jarvis ons zijn zes snelle tips!
Graham Jarvis: “We hebben het hier niet over een snelle wheelie, of patserij op straat. Ik heb het over een trage wheelie. Een gecontroleerde en trage wheelie is de sleutel om vlot zoveel obstakels in extreme enduro te nemen. Het draait daarbij om de controle van het gas, je koppeling en natuurlijk de balans met je voorwiel in de lucht. Die precisie wat betreft je controle laat toe om veel meer obstakels met vertrouwen te overwinnen.”
Jarvis: “Een week voor een zware meerdaagse extreme enduro kan je eigenlijk niets meer doen, qua sportieve voorbereiding. Je moet er gewoon voor zorgen dat je klaar bent om op jouw beste niveau te presteren: zorg dat je goed uitgerust bent, drink voldoende, eet goed en gezond en begin vol enthousiasme aan de uitdaging. Probeer niet aan te denken aan wat nog moet komen en hoe zwaar het zal worden!”
Jarvis: “Veel nieuwkomers geven veel te veel gas, zoals je in de motorcross zou doen. In het algemeen loont het echter om je tijd te nemen in de moeilijke secties. Kies een lijn, zie wat de andere rijders doen. Meestal is het net beter om trager te gaan zodat je meer precies bent. Denk na over hoe je over de obstakels wil gaan in plaats van er in te vliegen en een fout te maken die je uiteindelijk veel meer tijd zal kosten.”
Jarvis: “Geloof het of niet maar zelfs voor ervaren rijders zoals ikzelf geeft het halen van de finish nog altijd de grootste voldoening in hard enduro wedstrijden. Als je niet kan winnen, geeft dat echt de grootste kick. De eindmeet halen, is een al een geweldige prestatie op zich. Meer dan alleen competitie gaat het om dat gevoel van avontuur en jouw eigen topprestatie.”
Jarvis: “In de langere wedstrijden zal je natuurlijk vaak alleen rijden. Op stukken waar je met GPS rijdt, kom je echter vaak samen op een gegeven moment. Dan ben je op elkaar aangewezen, soms zal je zelfs samen navigeren. Daarom wil je op goede voet blijven met de andere rijders. Zelfs al is de competitie bloedserieus, de camaraderie maakt het gewoon zoveel fijner om met de andere jongens om te gaan en plezier te maken. In mijn geval is dit mijn job, de concurrentie is natuurlijk zwaar maar je moet er ook wel lol aan beleven.”
Jarvis: “Ik moet je teleurstellen, want echte geheimen zijn er niet! Je geeft gewoon, of te nimmer op. Je blijft altijd doorgaan. Dat is het eigenlijk, je mag je nooit laten overweldigen door de volledige omloop of één bepaalde sectie. Je gaat gewoon stap voor stap vooruit om je een weg te baan over de moeilijkheden. Gewoon blijven malen weet je wel! En je hoofd erbij houden. Vergeet ook niet dat iedereen afziet tijdens een extreme enduro. Maar denk erom dat je ook geniet van de mooie stukken, het fantastische terrein of als je op een heel vloeiend, lekker lopend deel zit.”
Foto’s: Future7Media
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…